Zdravá strava a kojící maminky

zobrazeno 742×

Vložil(a): NikolaJ, 18. 2. 2019 15.42

Při kojení není potřeba dodržovat žádnou speciální dietu, pokud to nevyžaduje zdravotní stav maminky nebo dítěte. Mnoho kojících maminek je však přesvědčeno, že pro zdraví dítěte je nejlepší, když ze své stravy vyloučí hodně potravin, což není dobře. Na které potraviny během kojení nezapomínat? A je vhodné držet dietu, když kojíte?

Když kojíte, dostává od vás miminko všechny důležité živiny. Je tedy důležité mít zažité dobré stravovací návyky. Důležitým faktem je to, že strava by vám měla dodat o něco více energie než obvykle. Potřeba příjmu energie je pro plně kojící ženu v prvních čtyřech měsících vyšší o 400-500 kcal/den. Dále se potřeba energie snižuje, závisí to i na množství produkovaného mléka. Příjem bílkovin by měl být  u těhotných i kojících žen přibližně 80g/den, tzn. cca o 15 g více než v době před otěhotněním. Lehce vyšší by měl být i příjem tuků (cca 75g/den), který by v době laktace měl tvořit cca 30-35 % energetického příjmu.

{{:pr:}}

Co nejíst, když kojíte?

Některé potraviny mají nadýmavý efekt, který může působit nejen na vás, ale prostřednictvím vašeho mléka i dítě. Ovšem rozhodně se těchto potravin vůbec nevzdávejte, protože není nikdy jisté, zda bude některá z nich vadit i vašemu dítěti. Sledujte reakce vašeho miminka. Jestliže ho po kojení bolí bříško, budete muset na nějakou dobu na příslušnou potravinu zapomenout. Obecně se dá říci, že potraviny, které nadýmají vás, by mohly nadýmat i vaše dítě.

Mezi tyto potraviny patří:

  • čerstvé a bílé pečivo
  • luštěniny
  • špalda
  • některá zelenina (kapusta, květák, cibule, česnek, pórek, paprika, brokolice, hrášek, kukuřice)
  • potraviny z kynutých těst

Na pozoru byste se měla mít také u potravin, které mohou vyvolat alergii. U miminka pak mohou alergii vyvolat citrusové plody a exotické ovoce, ale též cizokrajné ořechy. Zejména v začátcích kojení buďte s těmito potravinami opatrná. Stejně tak je lepší zpočátku vynechat jahody, rajčata a příliš ostré koření.

Velmi dobré je méně kyselé ovoce (banán při kojení, jablka, jablka, hrušky, meruňky a švestky, meloun), ze zeleniny mrkev, celer, petržel, řepa, chřest, špenát, event. cuketa.

Mýty o stravování kojících žen

Kvalitní strava kojící maminky je velmi důležitá. Stravování kojících žen však bývá opředeno mnoha mýty:

  • Je třeba jíst za dva

Jíst za dva při tvorbě mateřského mléka rozhodně nepomáhá! Důležitá je pestrá strava v menších porcích a v pravidelných intervalech častěji. Najíst se v klidu a nedoplňovat energii sladkostmi, pečivem a slazenými nápoji. 

  • Perlivá minerální voda způsobuje nadýmání bříška miminka.

Mateřské mléko se tvoří z krve. Bublinky z minerální vody se do krve nedostávají, proto něco takového jako perlivé mléko rozhodně naše děťátko neochutná.

  • Když kojíte, musíte pít hodně mléka!

Laktace je ovlivněná zejména hormonální činností a stimulací bradavek při sání. Množství mléka se tvoří podle toho, kolik dítě vypije a potřebuje, ne podle toho, kolik toho sníme nebo vypijeme my. A ani kravské mléko nemá zázračnější moc než samotné tělo matky a příroda. Na druhé straně právě nadbytek konzumace kravského mléka se spojuje s nejčastějšími alergickými reakcemi miminek od bolení bříška po kožní problémy, takže bychom to s pitím kakaa, jedením műsli nebo jogurtů neměli přehánět.

  • Když kojíte, neměla byste jíst čokoládu

Mezi výčet toho, co nejíst při kojení, někteří řadí i čokoládu. Obsahuje theobromin a kofein, které mají budicí účinky, a navíc může způsobovat zácpu. Rozhodně ale není pravda, že nutně musí mít miminko po jedné kostičce čokolády bolení bříška po celý den. Někteří zmiňují i možné alergické reakce. Zejména u alergií v rodině by se v souvislosti s čokoládou mohl objevit nebo zhoršit ekzém. To ale není nezbytné pravidlo. Jestliže si bez čokolády nemůžete život představit, určitě ji vyzkoušejte. Když vypozorujete, že vašemu miminku nedělá dobře, jednoduše ji na nějaký čas vynecháte. Jinak není žádný důvod, proč si jí nedat.

  • Je nutné se vyhnout alkoholu a kávě

Častokrát uslyšíte, že pivo zvyšuje tvorbu mléka, ale tato skutečnost není nikterak ověřená, a proto ji berte s rezervou. Jestliže však jednou za čas skleničce neodoláte, dejte si ji až těsně po kojení a na další počkejte alespoň dvě nebo tři hodiny. Ani kávu si nemusíte úplně odpírat, ale rozhodně ji omezte.

Hubnutí při kojení

Při drastickém hubnutí se veškeré škodliviny spolu s tuky vyplavují z těla a dostávají se i do mléka. Příliš mnoho cvičení zase do mateřského mléka vypouští kyselinu mléčnou, která ovlivňuje i chuť mléka. Dítě pak může kojení odmítat. Do své váhy se vracejte pomalu a hlavně díky rozumnému a zdravému stravování a pohybu přizpůsobenému svému tělu a možnostem.

Pokud kojíte, neměla byste zapomínat na tato obecná doporučení:

  • dbejte na dostatečný pitný režim - vhodné jsou bylinkové čaje z fenyklu a kmínu
  • pozor na dostatek bílkovin - bílkoviny jsou velmi důležité pro rozvoj a růst dítěte. Najdete je v mase, rybách, tvrdých sýrech a ostatních mléčných výrobcích, luštěninách a vejcích 
  • nezapomínejte na polynenasycené kyseliny - jsou velmi důležité. Zejména kyseliny AA (omega-6) a DHA (omega-3). Ty se nacházejí v mateřském mléce a mají vliv na zdravý rozvoj mozku, zraku a nervového systému dítěte. Pokud se během kojení zaměříte na potraviny s obsahem těchto kyselin, můžete svému dítěti jedině prospět. Nejvíce těchto kyselin naleznete v rybách a mase. Výtečnými zdroji je makrela, sardinka, tuňák či losos. 
  • železo - je důležité pro tvorbu červených krvinek a nejlépe se vstřebává z masa, vnitřností, dále z mléčných výrobků a vajec,
  • jód - stopový prvek, který je velmi důležitý pro správnou funkci štítné žlázy, růst dítěte a psychomotorický vývoj. Jód se nachází hlavně v mořských rybách, mořských řasách a v některých minerálních vodách. Organismus kojící ženy potřebuje tohoto prvku více a je vhodné ho doplnit,
  • vitamin D - k normální funkci imunitního systému, přispívá k normální hladině vápníku v krvi a tedy zdravý vývoj kostí a zubů, zdroje: mléko a mléčné výrobky, ryby, vejce
  • vápník - dostatek mléčných výrobků, nebo také ryby s kostmi

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
2

Diskuze k této stránce (10 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Žofinka

Žofinka, 6. 3. 2019, 14.16

Já byla na čokoládě přímo závislá

Zdeňka S., 5. 3. 2019, 17.12

Já se nijak neomezuje, jim a piju všechno na co mám chuť. Dokonce mi říkali že nesmím jíst chilli ale klidně si trochu dám , miluju pálivé jídlo a nikdy se mi nestalo že by nechtěli pít.

Mygara

Mygara, 4. 3. 2019, 12.03

Vám ohledně jídla během těhotenství a kojení je velmi hodně

Ketris

Ketris, 2. 3. 2019, 21.42

Na nasi malou nemelo nastesti moc potravin nejaky vliv..

Sonikp, 1. 3. 2019, 14.47

U nás jsem si jednou vypila jednu skleničku CocaColy ve 3 měs. a pak to byl břichabol - chudinka. Tak radši nepiji žádné bublinky i u druhého mimi (preventivně).

Teryk92, 27. 2. 2019, 19.05

Zatím jsem si netroufla na luštěniny ale jinak jím snad úplně vše.

dasza, 22. 2. 2019, 18.08

Jedla a lila sem vse ...tehu neni k nemoc..

patricia077, 19. 2. 2019, 9.55

Tak já se vyhýbala snad jen potravinám, co nadýmají a kávu jsem pila ale snažila jsem se omezit a jen sporadicky trošku vína nebo piva...zas nejsem v tom tak striktní...

jitka46

jitka46, 18. 2. 2019, 21.19

Jedla jsem čokoládu přiměřeně, káva taky trošku a vše v pořádku.

Lenička, 18. 2. 2019, 20.58

Velmi zajímavý a hlavně pouční článek.

© 2013 - 2019 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací