7 nejčastějších otázek těhotných žen

zobrazeno 136×

Vložil(a): Adrianita, 12. 11. 2019 22.35  (aktualizováno 30. 11. 2019 9.31)

Očekávání přírůstku do rodiny je radostná událost, porod jakožto vyvrcholením těhotenství je malý zázrak. Tohle vzácné období by si měla užívat každá žena. Bohužel tomu tak vždy není. Co je příčinou? Máme odpovědi na nejčastější ženské otázky.

Početí je pro spoustu žen dlouho očekávaným okamžikem, přesto s rostoucím bříškem často rostou i obavy a nejistota. Zda bude v těhotenství vše v pořádku, jestli bude porod bolet a zda ho vůbec zvládnou a v neposlední řadě jsou tu i obavy z péče o malé miminko. Zejména prvorodičky těhotenství a porod více “řeší”. A není divu, jedná se o stav, který zažívají poprvé, neumí si to vše představit a narození dítěte je velká zodpovědnost a hlavně obrovská změna (nejen ve vztahu, ale i v životě). Za vzrůstající obavy může spousta okolností - těhotenství bylo nečekané nebo dokonce neplánované, nastávající rodiče nejsou svoji, jsou příliš mladí, závislí na svých rodičích, bez zaměstnání, nebo dokonce na vše sami bez druhého partnera. My ale víme, na co se těhotné ženy ptají nejčastěji.

Příprava na porod

Přes všechny okolnosti většina žen udělá pro své budoucí dítě cokoliv. Chodí na předporodní kurzy, těhotenské cvičení, čte spoustu odborných knih a článků a v neposlední řadě také diskutuje na internetu v různých fórech. Projednat některé nejasnosti je fajn, ale rady zejména na internetu bychom měly brát s nadhledem. Pokud se jedná o miminko, jakékoliv nejasnosti vždy proberte s ošetřujícím gynekologem nebo dulou. Pokud se nejedná o závažné záležitosti, projděte si články nebo se poraďte s ostatními maminkami. Přesto se vždy řiďte především svými pocity. Spoustu rad může být protichůdných, každá maminka má jiné zkušenosti a názory, proto si vyberte, co vyhovuje vám.

Co maminky často řeší

Mám brát vitamíny a minerály, jaké?

Těhotná žena by měla zvýšit příjem zejména kyseliny listové, vitamínu D, železa, jódu a vápníku. Zejména v zimním období je mnohem méně ovoce i zeleniny. Odborníci nás odrazují od ovoce a zeleniny ze supermarketů, která je hodně diskutabilní, zda vůbec obsahuje dost vitamínů a dalších důležitých látek. Proto budoucí maminky raději nabádají k užívání potravinových doplňků. Jezte především sezónní potraviny od místních pěstitelů a v období zimy častěji sáhněte po bio potravinách. Pokud se rozhodnete pro umělé vitamíny, pečlivě vybírejte. Vitamíny a minerální látky jsou vždy vhodnější z přírodních zdrojů, než umělé. 

Jak je to s cukrem?

Obecně platí, že bychom to neměli přehánět s cukry i sacharidy, u těhotných to platí dvojnásob. Přestože nejsou jasné studie o užívání umělých sladidel v těhotenství, raději to s nimi nepřehánějte nebo je úplně vynechte. Více o cukru jsme psaly v článku Cukr a jeho přírodní alternativy.

Můžu pít kávu?

Přestože vědci nezjistili vedlejší vlivy na vývoj plodu, je v těhotenství doporučený příjem kofeinu maximálně 300 mg/den. Více o pití kávy v těhotenství a při kojení se dočtete v článku Kávy se nemusíte vzdát ani v těhotenství.

A co alkohol?

Na pití alkoholu v těhotenství má každý jiný názor. Někdo tvrdí, že sklenka piva či vína neuškodí, jiný odrazuje od jakéhokoliv množství. Nebylo totiž zjištěno, jaké množství má vliv na vývoj plodu, navíc je to dost individuální. Alkoholu byste se měly vyhýbat především na začátku těhotenství. Více škodlivé je pravidelné pití než nárazové. Pokud máte strach či jakékoliv pochybnosti, raději alkohol vynechejte.

Škodí miminku kouření? Co dál nesmím?

U jediného kouření se shodnou všichni odborníci i laici - v těhotenství rozhodně nekouřit! Pokud je těhotná žena kuřačka nedaří se jí přestat s kouřením, měla by se jej snažit alespoň co nejvíce eliminovat.

Zcela nepřípustné je užívání drog i marihuany, i když zatím nejsou jasné studie, které by dokazovaly dopad marihuany na zpomalení nervového systému. Přinejmenším má podobný, ne-li horší vliv jako kouření cigaret.

A co dál? V těhotenství by žena měla omezit konzumaci plísňových sýrů a ořechů, nejíst syrové a nedovařené maso, nepasterizované mléčné výrobky. Vždy dbejte na důkladné omytí ovoce a zeleniny.

Kolik kilogramů můžu přibrat?

Nejsou udávány přesné hodnoty, kolik by měla těhotná žena přibrat. Je to individuální záležitost, avšak nejnovější doporučení hodnotí takzvané těhotenské BMI. Nárůst hmotnosti u matky souvisí s vývojem a přibíráním miminka. Jestliže má žena těhotenské BMI pod normou, hrozí předčasný porod, u vysokých hodnot naopak velký plod či císařský řez. Ženy s vyšším BMI před porodem by měly přibrat méně kilogramů než ženy s normální či nižší hodnotou.

Dávno už neplatí, že těhotná má jíst za dva. Ano, má jíst výživněji a jídelníček obohatit o některé vitamíny a minerální látky, ale není doporučeno výrazně navýšit energetický příjem. Doporučen je zdravý jídelníček a pravidelné cvičení. Není potvrzen žádný přínos tělesného klidu v době těhotenství. Choďte na pravidelné procházky, plavte, cvičte na míči a především se zaměřte na duševní pohodu.

Více jsme o  přibírání v těhotenství psaly v článku Nebojte se přibývajících kilogramů v těhotenství.

Do jaké fáze těhotenství můžu mít s partnerem sex?

Těhotenství není nemoc, tudíž ani pohlavní styk není třeba omezovat nebo se mu vyhýbat. S blížícím se termínem porodu je nechráněný pohlavní styk dokonce žádoucí. Tohle platí, pokud nemá žena žádné zdravotní komplikace, jako krvácení, prasklé vcestné lůžko nebo prasklý plodový obal.

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Diskuze k této stránce (6 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Fuga

Fuga, 3. 12. 2019, 6.51

Jako nastávající maminka jsem měla spoustu otázek

Gustawka, 2. 12. 2019, 5.31

dobré vědět

Teryk92, 1. 12. 2019, 19.17

Od počátku těhotenství až dodnes je to období googlování. Už jsem hledala i jak má vypadat stolice

Romanka40, 1. 12. 2019, 6.38

Zdravi selsky rozum...

Ketris

Ketris, 30. 11. 2019, 18.10

A nekdy je nejlepsi neresit co se kde pise a ridit se podle sebe..

patricia077, 30. 11. 2019, 11.22

Všem tehulkam přeji klidné a pohodové těhotenství

© 2013 - 2019 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací