Opalujete se zdravě?

zobrazeno 2145×

Vložil(a): Adrianita, 14. 7. 2017 14.30  (aktualizováno 19. 7. 2018 13.28)

Sluneční paprsky působí pozitivně na naši náladu. Díky slunečnímu záření se taky do těla vstřebává vitamin D. Nadmíra slunečního záření může mít však řadu negativních účinků. Hrozí spálení kůže, alergie, úžeh či úpal, stárnutí kůže a v některých případech dokonce rakovina. Znáte svůj fototyp a fototypy svých dětí? A víte, podle čeho vybrat co nejméně závadný opalovací krém a na které toxické a karcinogenní látky v opalovacích přípravcích si dát dobrý pozor?

Sluneční záření je z 5% složeno ze škodlivého UV (ultraviolet, tedy ultrafialového) záření. UV záření jsou tři typy. Typ C je blokován ozonovou vrstvou. Typ A a B pak dopadají na Zemi a pronikají do všech vrstev naší pokožky.

UVA záření tvoří 95% UV záření, vyskytuje se v průběhu celého roku, dokonce i když je zataženo. UVA může proniknout velmi hluboko do kůže a uvolňuje volné radikály, čímž může způsobit strárnutí pokožky, sluneční alergii, pigmentové skvrny nebo dokonce rakovinu kůže.

UVB představuje 5% UV záření. Zastavují ho mraky, jinak ale také proniká do kůže, způsobuje opálení (ale i spálení) kůže, a stejně jako UVA alergii nebo rakovinu kůže. Proto je nezbytné se před oběma typy UV záření chránit. Jak? Opalovacími krémy.

Účinky opalovacích krémů

Opalovací krémy používáme jako ochranu proti spálení sluníčkem. Obsahují UV filtry, které pomáhají škodlivé UV záření vstřebat do pokožky nebo jej zcela blokují. Na opalovacích krémech najdete značku SPF (z angličtiny sun protection factor), což značí ochranu před UV zářením. Platí, že čím vyšší má krém hodnotu SPF, tím vyšší ochrana. Ochranný faktor (na krémech označený číslem, např. 15,30,50+) udává, jak moc obsažený UV filtr chrání pokožku před UV zářením. Stručně řečeno udává, kolikrát déle můžeme být na slunci bez rizika spálení, než kdybychom krém nepoužili.

Opalovací krémy plné chemie versus přírodní

Používání opalovacích krémů není zcela bez rizika. Na trhu seženete spoustu druhů umělých krémů na opalování, obsahujích celou řadu chemických přísad, které mohou škodit zdraví. Čtete složení opalovacích krémů? Možná byste měly začít.

Známí britští badatelé Chris Exley a Scott Nicholson nalezli v opalovacích přípravcích hliník, přestože nebyl uveden v povinném seznamu složení výrobku. Při jedné aplikaci opalovacího krému na tělo naneseme asi 35 ml, přičemž je většinou doporučeno každé 2 hodiny aplikaci opakovat. V některých produktech našli badatelé v 35 ml přípravku více než 166 mg hliníku. Pokud bychom strávili celý den na pláži a aplikaci několikrát opakovali, namazali bychom na tělo až 1 gram hliníku. Hliník mj. vyvolává vznik volných kyslíkových radikálů, proti čemuž nás mají ochranné krémy chránit.

Opalovací krémy obsahují i řadu dalších chemických látek, derivátů ropy, umělých UV filtrů. Některé chemické látky mohou dráždit naši pokožku či oči, jiné se vstřebávají do krevního oběhu. Pokud kupujete ochranné přípravky běžně dostupné, zbystřete, pokud obsahují tyto látky: octinoxate, oxybenzone, padimate O/octyl dimethyl paba/paba ester, sulisobenzone/benzophenone-4, octisalate, avonzone, octocrylene, homosalate, ensulizole. Jsou to látky, u kterých bylo prokázano, že jsou toxické, nebo karcinogenní. Tyto přípravky proto raději nechte ležet v regále.

Pokud vám přijde složité kontrolovat složení, sáhněte po přírodním opalovacím přípravku. Je však třeba hledat certifikované přírodní produkty.. Pak si můžete být jistá, že produkt obsahuje 100% přírodní složení bez zbytečných chemikálií. Kokosový olej s mrkvovým olejem můžete použít jako přípravu na opalování pod opalovací krém, případně po opalování. Mrkvový olej ale můžete použít také přímo na sluníčku nebo po slunění.

{{:pr:}}

Maminky na webu se dokonce pustily do výroby domácího opalovacího krému. V diskusi Přírodní opalovací krém se dozvíte, zda maminky mají zkušenost i s jinými přírodními opalovacími krémy. Budeme rády také za vaše vlastní zkušenosti.

Jak vybrat správný opalovací krém dle fototypu?

Existují celkem 4 druhy fototypů, podle kterých si můžeme snadno vybrat opalovací krém:

- První typ, kdy je pokožka velmi světlá až bledá, s pihami, vlasy světlé či zrzavé, může být vystaven slunci maximálně 10 minut bez ochrany. První fototyp by měl používat krém s SPF 50.

- Druhý typ značí světlou pokožku, světlé vlasy, často se spálí, na slunci bez ochrany může být maximálně 20 minut. Tento fototyp by měl používat krém s SPF 30-50.

- Třetí typ je v ČR nejběžnější, vlasy světlé až hnědé, pokožka přirozená bez pih, když zčervená, brzy zhnědne, na slunci může bez ochrany pobývat až 25 minut. Měl by používat krém s SPF minimálně 20.

- Do čtvrtého typu patří snědí lidé s tmavými vlasy, kteří se zřídkakdy spálí, přesto je doporučeno, aby na slunci nepobývali bez ochrany déle než 35 minut. Měl by používat krémy s SPF minimálně 15.

V našich podmínkách by měl stačit opalovací krém s ochranným faktorem 20-25. U dětí raději vyšší. K moři rozhodně volte vždy vyšší faktor, pro děti faktor 50.

Jak často a správně mazat?

Někteří odborníci radí mazat i novorozence či kojence, kteří by ale do roka neměli být slunci vystaveni vůbec. Mně se dcerka narodila v červenci a vozila jsem ji v kočárku, kde byla schovaná za plenou zavěšenou na stříšce. Nikdy jsem ji nemazala a nikdy se nespálila, začala jsem ji mazat až další léto kolem prvního roku.

Přestože spoustu dermatologů doporučuje mazat celé tělo, nemusíte to striktně dodržovat. Mažte pouze části těla vystavené slunci, nezapomínejte však na citlivé partie jako jsou uši, nos, dekolt, ramena, záda, často se také zapomíná na nárt. Co největší část těla skryjte oděvem nebo třeba ručníkem. Nenechte se ošálit zamračenou oblohou, i mraky propouští sluneční záření.

Na ochranu pokožky dbejte také u moře, kde je sluníčko silnější. I když používáte voděodolné opalovací krémy, jejich účinek je testován pouze ve sladkých vodách. Voděodolné udávají ochranu 40 minut po vykoupání, vysoce voděodolné pak 80 minut. Po koupání v bazénu nebo moři se pro vaši jistotu můžete raději namazat. Účinek opalovacích krémů snižuje také pocení nebo otírání ručníkem.

Doporučuje se namazat krémem 30 minut před pobytem na slunci, aplikaci každé 2 hodiny opakovat. My se letos i s dcerou mažeme voděodolnou „padesátkou“ a většinou krém aplikujeme jen jednou denně a nikdo se nespálil. A to se i koupeme. Když slunce na pár dní poleví a nejsou úplné tropy, nemažeme se vůbec. Pokožka už je opálená a chráníme se jen oděvem a pobytem ve stínu. 

Krémy, mléka, oleje

Při koupi opalovacího krému bychom měli hledět nejen na SPF, ale i na jeho konzistenci. Aby se krém nejen snadno nanášel, ale i vstřebal.

Na trhu existují speciální krémy na opalování pleti, tedy na obličej, krk a dekolt. Většinou bývají mastnější. Pokud však nemáte pleť citlivější, stačí pořídit jeden přípravek na celé tělo.

Ochranné fluidy a emulze jsou lehké krémy, které se rychle vstřebávají, mohou být i tónované. V posledních letech se jedná o trend.

Opalovací mléka – většinou jsou již taky lehké a rychle vstřebatelné, jsou nejčastěji používané. Existuje již spousta druhů od dětských po pro zralou pleť apod.

Ochranné spreje se snadno nanáší a nelepí jako dříve. Já sama raději sáhnu po mléku, protože sprej občas šplíchnu i na oblečení nebo na zem.

Suché oleje jsou vylepšené oleje na opalování. Ty původní oleje se nanášely na již opálenou pokožku, protože měly velmi nízký faktor, sloužily spíše jako hydratace. Suché oleje se snadno vstřebají, nemastí a seženete již i balení s vysokým faktorem.

Pokud máte pokožku po pobytu na slunci či po koupání suchou, promastěte ji, jiná speciální péče není potřeba.

Obecná doporučení při opalování

V letním období mezi 10 až 16 hodinou by se děti měly přímému slunci nejlépe zcela vyhnout. V tomto rozmezí má slunce největší sílu, proto je dobré jej strávit ve stínu nebo doma. Nezapomínejte ani na pitný režim! V tropických dnech není vhodné pít pouze čistou vodou, ale je dobré střídat vodu s ředěným džusem a minerálními vodami.

Pokožku hlavy chraňte vhodnou pokrývkou, dnes už na trhu seženete i pokrývky hlavy s UV faktorem. Na UV záření jsou velmi citlivé také oči, nikdy nenechte děti, aby se dívaly přímo na slunce. Názory očních lékařů na nošení slunečních brýlí se liší. Poraďte se nebo dejte na svůj rozum. Loňské léto byly mé dcerce dva roky a my jsme jí pořídili sluneční brýle s černými skly, dcera je nosila ráda. Měly vzadu i gumičku, ale tu dcerka nechtěla. V prosinci začala však nosit dioptrické brýle a tak je musí nosit i teď v létě. Oční lékař nám nedoporučil ani zatmavovací dioptrická skla. Dcerka nosí slaměný klobouk nebo kšiltovku, obě pokrývky částečně chrání i oči.

Zajímá nás, zda mažete své děti a sebe opalovacími krémy. Co je pro vás důležité při výběru? Díváte se na SPF i na složení? Kdy a jak často se mažete? Zkoušela jste někdy nějaký přírodní ochranný přípravek? A máte svou vlastní zkušenost  s vyráběním domácího přípravku? Podělte se s námi i ostatními maminkami.

 

 

Zdroje:

kniha Doba jedová, www.dermanet.cz

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
3

Diskuze k této stránce (32 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Martik123, 31. 8. 2018, 18.44

Přes poledne moc nevycházíme a když jo tak se hlavně u vody spálíme, ani mazání nepomůže.

Nikoll, 22. 7. 2018, 17.31

My se mažeme pořád, i dcerka už je naučená a nemá s tím problém, za což jsem moc ráda

Janna, 22. 7. 2018, 12.56

Super článek, díky. Sebe nemažu vůbec a syna padesátkou jednou za den.

jkubeso, 19. 7. 2018, 20.37

Pěkný článek

Žofinka

Žofinka, 6. 6. 2018, 14.22

To je výborné, vím, co vybrat:-)

kajulna, 13. 3. 2018, 22.01

Super článok, ktorý nás niečo aj naučí.

mckvak, 4. 8. 2017, 11.40

Super clanek

navji, 26. 7. 2017, 21.34

Našemu malému Jsme koupili krém v lékárně specielne pro miminka a opaleny je jak od moře

TerezaBayerova, 25. 7. 2017, 19.17

Menší dětičky by na přímém sluníčku spíš ani neměli být, ale rozhodně mylím že každá maminka svoje děťátko maže když už se nato sluníčko jde. Já používám přípravky pro děti, faktor minimálně 50 ale ten dnešní boom přírodní/nepřírodní mně teda neoslovil, jedu spíše selským rozumem. Zrovna zítra však jedeme s broučkem poprvé na dovču, jedeme autem tak jsem myslela že to bude v pořádku, dneska jsem si tak četla různé tipy, tady https://www.matrace-best.cz/cs/aktuality/5-tipu-jak-predejit-mikrospanku říkají, že aby to bylo ok není dobré ani jíst něco těžkého, jaký nato máte názor? Můj muž právě na takovýhle cestě jí spíše nezdravé bagety či burgre, co se sežene po cestě a asi bych mu to jen tak lehce nevymluvila tak snad to tak horké nebude všem maminkám krásné léto s jejich drobečkami

Mygara

Mygara, 25. 7. 2017, 10.13

já se snažím před sluncem spíše schovávat a když už, tak mazat, abych nebyla jak indiánská babička

Naši partneři

© 2013 - 2018 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací