Chybí vám elán? 5 tipů jak zvýšit hladinu serotoninu!

zobrazeno 304×

Vložil(a): KristinaS, 29. 7. 2019 10.29

Asi každá chceme být perfektní maminka a za každou cenu mít uklizenou domácnost, precizně obstarané děti a manžela a ideálně též zvládnutou kariéru. K tomu všemu mít na tváři nehasnoucí zářivý úsměv. Jenže, najednou se vám nic nechce, chybí chuť na cokoli (teda kromě jakéhokoliv jídla), manžel vás dokáže rozčílit i tím, že dýchá a děti? Jsou všechno, jen ne ti vysnění andílci, se kterými rády trávíte volný čas. Sice vás to štve, ale prostě si neumíte pomoci! Možná je na vině snížená hladina serotoninu.

Snížená hladina serotoninu nebo jeho nedostatek se projevuje zvýšeným vnímáním bolesti, stresu, úzkosti a může vést až k depresím. Co to je ten serotonin? Serotoninu se také říká hormon štěstí a radosti a ovlivňuje chemické procesy v těle. Pomáhá přenášet nervové vzruchy - impulsy (jedná se tedy o neurotransmiter). I když podle výzkumů ovlivňuje naše chování, nálady a emoce, najdeme jej v mozku jen v malém množství. Většina serotoninu se však vyskytuje v trávicím ústrojí (okolo střev).

Pokud si myslíte, že by snížená hladina serotoninu mohla být i vaším problémem, nepropadejte panice (a depresím). Existuje několik snadných možností, jak si dopomoci ke správné hladině serotoninu. Máme pro vás hned 5 tipů!

1. Vyvážená a zdravá strava

Tělo si neumí aminokyselinu tryptofan, z níž vzniká serotonin, vyrobit samo a je tedy nutné přijímat ji v potravě. Vyšší obsah tryptofanu najdeme například v drůbežím mase, datlích, banánech, ananasu, ořeších anebo v čokoládě. Dopomoci si můžete i doplňky stravy, zejména s B - komplexem, vápníkem a hořčíkem

2. Pravidelný odpočinek a dodržování denního režimu

Přenechte děti na chvíli partnerovi, babičce, nebo komukoli ochotnému (a schopnému) je chvíli pohlídat a dopřejte si odpočinek. Večer nedělejte před ukládáním rituály jen dětem, ale začněte i sobě. Alespoň hodinu před usnutím ztlumte světla (chytré telefony a podobná zařízení už se dnes dají nastavit, aby od určité hodiny změnily podsvícení displeje a umožnili tak vytváření melatoninu - noční formy serotoninu). Zároveň před spaním omezte svou aktivitu – ne, opravdu není nutné lítat ve 22h s kýblem, hadrem a stírat všude prach. :)

3. Pobyt na sluníčku

Na produkci serotoninu má velký vliv též sluneční záření. Více světla pozastavuje tvorbu melatoninu a podporuje vznik serotoninu. Proto řada lidí trpí úzkostmi a depresemi hlavně v zimě, kdy je slunečního světla méně. Jakmile tedy vysvitne slunko, vezměte děti (a vyváženou a zdravou svačinu) a vyrazte ven. Udělejte si piknik, jeďte k vodě, na hřiště, nebo jen na zahradu a užijte si krásný den!

4. Cvičení

Nemusíme se hned dřít jak koně v posilovně, stačí i procházka s dětma, výlet na kole, projížďka na šlapadlech,… Pocit spokojenosti, při troše štěstí, ještě umocní to, že unavíme i děti a večer se budeme moci věnovat svým odpočinkovým rituálům.

5. Udržování přátelských vztahů

Ideálně s pozitivně naladěnými přáteli. Pozitivní přístup k životu a kontakt s obdobně naladěnými lidmi zvyšuje hladinu serotoninu. A i když vám přijde, že kolem vás už snad není pozitivně naladěný nikdo, můžete udělat první krok a začít předávat optimismus po okolí. Zkuste si domluvit společný výlet s kamarádkou, která má také děti, uvidíte, že jak se děti spolu zabaví, budete mít čas a klid si taky popovídat a určitě uvidíte ten svět v lepších barvách.

Pozor ovšem na stimulanty. Ano, občas máme asi každá pocit, že tady už to spraví jen sklenička vína, nebo nějaký pořádný dort - na nervy. Jenže alkohol, cukr i kofein zvyšují hladinu serotoninu jen krátkodobě a později způsobují spíše nedostatek toho, co potřebujeme.

Mějte krásné prosluněné léto s dostatkem pohybu, kulinářskými zážitky, přáteli po boku a hlavně s úsměvem na rtech!

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Diskuze k této stránce (9 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Ketris

Ketris, 12. 8. 2019, 8.01

Vse dodrzuji a jsem stastna

Mygara

Mygara, 12. 8. 2019, 7.03

Já musím jíst čokoládu po kilech

Fuga

Fuga, 3. 8. 2019, 8.01

Musím jíst více banánů

Trendyterka, 2. 8. 2019, 22.31

Přesně tohle jsem momentálně potřebovala úplně jsem se v tom našla

Ketris

Ketris, 12. 8. 2019, 8.02

I ja..

Teryk92, 2. 8. 2019, 21.03

Tak to se hodí. Poslední dobou jsem furt bez nálady a unavená.

L.janicka.l, 31. 7. 2019, 17.11

Clanek pro me posledni dobou me nastve i to ze se kluk zbudi (pred 5 rano) ... jsem casto unavena, mam migrenu, ale trochu spanku a prochazka me vzdy hodi do pohody

patricia077, 30. 7. 2019, 15.59

Známé věci .-)

dasza, 30. 7. 2019, 10.36

Dečka jsou vychovaný a hodný..víno je stále v ledničce..a kamarádi neustále za dveřmi;) je nám fajn;) serotonin nám nechybí)))) a uklizena domácnost?, Netřeba;)

© 2013 - 2019 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací