Budu držet dietu a zhubnu!

zobrazeno 2785×

Vložil(a): pavlakosec, 29. 12. 2016 22.53  (aktualizováno 4. 1. 2018 12.54)

Velmi časté předsevzetí, že ZHUBNU, jsem si i já posledních více jak 15let dávala. Média nám neustále přinášejí zaručené návody, celebrity se svěřují s vlastními metodami, jak být štíhlá takřka bez starostí. Problémem všech takových diet je jejich módnost a snaha "podstrčit" nám způsob hubnutí, který nás sice stojí hodně peněz, ale nestojí žádné úsilí ani omezení příjmu potravy. Je to všechno pouze reklama firem, zabývající se výrobou hubnoucích prostředků?

Ač jsou diety v nejrůznějších médiích hojně propagovány, rozhodně nepůsobí lidskému organismu užitek, ba právě naopak. Výjimku tvoří diety předepisované lékaři a výživovými specialisty v případech onemocnění (diabetes, gastrointestinálních poruch), v doléčovací fázi po prodělání choroby (mononukleóza, diarea…), při užívání léků na ředění krve (Warfarin), nebo při intolerancích (laktóza, celiakie).

Jakákoliv dieta bez doporučení lékaře a odborného dohledu není vhodná pro děti a dospívající! Mohlo by dojít k rozvoji poruchy příjmu potravy (bulimie nebo anorexie).

Chci zhubnout. Čím začít?

Prvním krokem je určit, kolik vlastně potřebujete zhubnout. Nejpřesněji to zjistíte výpočtem indexu tělesné hmotnosti, tj. Body Mass Indexu (BMI). Jak postupovat, si ukažme na příkladu člověka s výškou 1,7 m a váhou 80 kg. Výpočet vypadá následovně: 80 : (1,7 x 1,7) = 80 : 2,89 = 27,68.BMI 27,68 říká, že tento člověk má nadváhu. Na výšku 170 cm by potřeboval shodit zhruba 8 kg. Při hmotnosti 72 kg je BMI 24,91, tedy horní hranice normálu.

Tabulka BMI
stupeň 0 20–25 ideální váha
stupeň 1 25–30 lehká nadváha
stupeň 2 30–40 výrazná nadváha
stupeň 3 > 40 morbidní obezita

 

Nejznámější diety (ty méně škodlivé)

Veganská dieta

Nejíte žádné maso, ryby, mléko, vejce, med ani další potraviny živočišného původu. Povolené jsou brambory, obiloviny, těstoviny, rýže, ovoce, zelenina, ořechy a další potraviny bez živočišných přísad. 
Ti, kteří se stravují ne zrovna moc zdravě, můžou touto dietou shodit pár kilogramů. Tělo ovšem nebude dostávat všechny potřebné živiny, zvláště pak hodnotné živočišné bílkoviny, jež jsou při hubnutí také důležité. Při této dietě je třeba více než kdy jindy hlídat složení jídelníčku a složení jednotlivých potravin. Bohužel u této formy stravování může docházet k nedostatečnému zásobení organismu vitamíny a jinými potřebnými látkami.

Má zkušenost: Zkoušela jsem, ale bohužel miluju maso, takže jsem to vydržela jen pár dnů.

Dělená strava (u nás známá jako dieta L.Kořínkové)

Co se týče diet, populární je například princip dělené stravy, kdy se na jednom talíři nesmějí setkat proteiny a škroby. Vychází z předpokladu, že přijímáme-li současně sacharidové a bílkovinné potraviny, nadměrně tím zatěžujeme organizmus, který najednou obě živiny zpracovávat neumí. Buď se tedy jí živočišná jídla, maso, vejce, mléčné výrobky, nebo rostlinné produkty, chléb, brambory, rýže, sója, moučné výrobky. Ke „zvířátkům“ lze jíst i zeleninu, ne však ovoce, ale ani brambory. K rostlinám pak můžeme mlsat ovoce i zeleninu. Sůl, koření a ořechy lze kombinovat s jakýmkoli jídlem. Potraviny se tedy rozdělují do tří skupin: bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny, které se mohou jíst kdykoliv a s čímkoliv. Aby se to lépe pamatovalo, dostaly bílkoviny název zvířátka a sacharidy název kytičky, přestože ne vždy je toto rozdělení zcela jednoznačné. Naprosto ale zapomeňte na hotová jídla a konzervy, majonézu, čokoládu, alkohol a další podobné věci. Obecně je doporučováno střídat kytičky a zvířátka obden. Nemůžeme si však myslet, že pokud „dělíme“ stravu, můžeme jíst kolik chceme.

Má zkušenost: Vydržela jsem to několik týdnů, bohužel mi pak vadila malá pestrost kombinací. Kilogramy šly dolů pomalu. Pokud už jí chce někdo zkusit, tak doporučuji pouze s hlídáním kalorii v příjmu.

Dieta podle krevních skupin

Dieta podle krevních skupin zase vychází z předpokladu, že pro člověka je dobré to, na co je jeho organizmus z dlouhodobého hlediska navyklý, tedy na to, co jedli jeho předci. Podle krevní skupiny lze lidi rozdělit do čtyř skupin, pro něž existuje doporučení a zakázané potraviny. Nejčastější krevní skupina 0 je na světě asi 50 000 let. Objevila se už za éry lovců, proto její dietní režim vyžaduje vysoký objem masa, zeleniny a nekyselého ovoce. Naopak nevhodné jsou obilniny, brambory a mléčné výrobky. Existence krevní skupiny A spadá do období zemědělství a její nositelé by měli dodržovat téměř vegetariánskou dietu - obilniny, rostlinnou stravu a maso jen kuřecí. Nevhodné je maso, mléko a mléčné výrobky. Z dalšího období pochází krevní skupina B, jejíž nositel může požívat většinu jídel - mléko, mléčné výrobky a většinu masa (mimo kuřecího). Nevhodné jsou obilniny a některé druhy zeleniny. Krevní skupina AB je nejvzácnější a má nejméně nutričních omezení. S ní můžete jíst skoro vše, co je vhodné pro skupinu A i B. Nevhodné však je maso, tučné mléko a sýry i máslo.

Má zkušenost: Vydržela jsem to asi dva týdny. Protože jsem skupina 0, tak mi po čase scházelo mléko a mléčné výrobky. Úbytek váhy byl minimální.

Tukožroutská polévka

Populární jsou v poslední době i takzvané tukožroutské polévky. Připravují se z 6 cibulí, hlávky zelí, 5 rajčat, 2 velkých zelených paprik, svazku petrželové natě, bujónu, soli a kari koření.  Můžete jíst neomezené množství polévky, veškeré ovoce (kromě banánů) a z tekutin černý neslazený čaj, kávu a vodu. Zakázáno je veškeré pečivo, alkohol, nápoje s bublinkami, smažená jídla. Je vhodná pro občasnou očistu organismu, která prospěje každému. Taky zaručí dostatečný přísun vitaminu C a vlákniny.

Má zkušenost: Váha se skoro nehla ani po více jak týdnu. Po pár dnech jsem už nemohla polévku ani vidět.

Zónová dieta

V USA je oblíbená takzvaná zónová dieta, kterou si oblíbily i hvězdy jako Jennifer Aniston či Sandra Bullock především proto, že člověka neomezuje v množství jídla, jen je třeba dávat pozor na to, co jíme. Základem je správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků v jídle. Pokud omezíme příjem sacharidů ve stravě na určité množství, dostaneme se tak do určité zóny a přinutíme organismus, aby čerpal energii z bílkovin a tuků a tím hubnout. Zónová dieta doporučuje konzumovat stravu v poměru 40 % sacharidů: 30 % bílkovin: 30 % tuků. Energetická hodnota jídel má být maximálně 2000 KJ. Snídat se doporučuje hned po probuzení, mezi jednotlivými jídly by měla být pauza maximálně 3-4 hodiny, poslední jídlo má být těsně před spaním. Při každém jídle máme vypít velkou sklenici tekutin, v žádném případě však ne s obsahem kofeinu nebo tvrdý alkohol (víno není plně zakázáno). Zónová dieta je založena na zdravějším způsobu stravování a na pravidelnosti.

Má zkušenost: Dá se držet delší dobu. Úbytek váhy byl pomalejší a při vaření pro rodinu zvlášť je těžší ji dodržovat.

Atkinsova dieta

Atkinsova dieta na první pohled vypadá celkem příjemně a neškodně. Je zde dovoleno konzumovat neomezené množství jídla za den, včetně tučných výrobků a bílkovin. Z jídelníčku jsou ale vyřazeny pokud možno všechny sacharidy. Uvádí se, že občas lze do jídelníčku zařadit kousek hořké čokolády či celozrnného pečiva. Maximální přípustné množství je do 20 gramů sacharidů za den. Toto množství je ovšem tak nízké, že ve skutečnosti nemůžeme konzumovat žádné sladké výrobky, protože bychom ho překročili. A to nesmíme zapomínat na to, že i zdánlivě nesladké potraviny obsahují určitý podíl sacharidů. Proto jako zakázané potraviny dieta uvádí: veškeré přílohy (brambory, knedlíky, těstoviny, rýži), pečivo, sladkosti, ovoce, sladké nápoje, kávu, pivo a dokonce i sladce chutnající zeleninu. Nedostatečný příjem sacharidů může vést k únavě a špatné náladě. Tím, že nemůžeme konzumovat ovoce, má náš organismus deficit vitamínů a minerálních látek. Lidé pod vlivem Atkinse proto často trpí nachlazeními a chřipkami, v důsledku snížené imunity. Další hrozbu představuje nedostatek vlákniny, který je taktéž nejvíce zastoupen v ovoci, zelenině a celozrnných výrobcích. Denní příjem vlákniny proto bez konzumace těchto potravin nelze splnit a hrozí obstipace či poruchy vyprazdňování. 

Dukanova dieta

Oblíbená dieta celebrit. Zkoušela ji dokonce i Kate, manželka prince Williama. Autorem je odborník na výživu Dr. Pierre Dukan. Dieta je rozdělená do 4 fází, z toho první dvě jsou redukční. Strava je složená především z bílkovin, libové maso, ryby, vejce, nízkotučné mléčné výrobky.

V druhé fázi se již střídá bílkovinová strava se zeleninou. Ve třetí fázi si můžete dopřát nějakou mlsku navíc, jednou týdně těstoviny, malou porci ovoce nebo 2 plátky celozrnného pečiva. V poslední fázi lze jíst vlastně vše. Podmínkou zůstává, abyste jeden den v týdnu měli jen čistě bílkovinový.

Má zkušenost s Atkinsonovou a Dukanovou dietou: Úbytek byl rychlý, ale jojo efekt ještě rychlejší.

Plážová dieta (někdy také středomořská dieta)

Jedna z nejúspěšnějších dietních metod posledních let, takzvaná „plážová dieta“ pochází také z USA, z Floridy. Princip této třífázové diety je málo tuků, málo sacharidů a hodně vlákniny. První čtrnáctidenní fáze je odstranění stravovacích zlozvyků, třikrát denně běžné porce jídla, hlavně zelenina, červené maso, drůbež, ryby, vejce, sýr a saláty s olivovým olejem. Naopak zakázáno je pečivo, těstoviny, rýže, brambory, ovoce a cukr. Ve druhé fázi zvané návrat zakázaných potravin se začnou přidávat některá zakázaná jídla, pokud na ně máme chuť, jako je chleba, těstoviny, rýže, brambory, ale i čokoládu, ale jen malé kousky. Druhou fázi je třeba držet tak dlouho, dokud nedosáhneme požadované váhy. Ve třetí fázi, kdy si zvykneme na nový styl stravování a menší porce jídla, už nemáme hlad a vlastně tedy nedržíme dietu, ale stravujeme se zdravěji a naučíme se regulovat chuť k jídlu. Nevýhodou zůstává, že při nízkém obsahu sacharidů nejspíš začnete přicházet o svalovou hmotu a kvůli velkému množství vlákniny hrozí křeče v žaludku či případná zácpa.

Má zkušenost: Držela jsem jen pár týdnů, úbytek byl poznat, ale dostavily se žaludeční obtíže a velké zácpy, tak jsem jí musela ukončit.

Po vyzkoušení nespočtu diet s různým výsledkem mohu říct, že nic jiného, než snížit příjem a zvýšit výdej, nepomáhá. Všechny "zaručené" hubnoucí přípravky jsou pouze reklama firem, zabývajících se jejich výrobou. Přípravky nám sice neublíží, ale ani nám nepomohou. Zato pomohou zvýšit příjmy takových firem. Není potřeba držet radikální diety, ale začít používat zdravý selský rozum a snažit se trochu upravit množství a skladbu jídelníčku. Pokud si na to netroufáme sami, není žádná ostuda vyhledat odbornou pomoc. Ať už dietní sestry, nutričního poradce nebo profi trenéra.

V tomto článku jsem představila pouze pár těch nejznámějších a méně nebezpečných diet. V dalším vám představím ty z řady extrémnějších a přidám pár ukázek jiného řešení obezity. Jsou to ale řešení chirurgická, určená jako poslední možnost u morbidně obézních. V poslední době jsou bohužel velmi rozšířená v USA a Anglii.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Diskuze k této stránce (78 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Tenderka, 29. 5. 2018, 21.19

diety su zaruceny neuspech

Žofinka

Žofinka, 29. 5. 2018, 9.34

Tedy pokoušela jste je snad všechny

kajulna, 13. 3. 2018, 21.57

Ja som nikdy nedokázala držať diétu, vždy po jednom dni som to vzdala lebo som bola z toho veľmi nervózna.

isykorka, 16. 2. 2018, 17.50

Téma diet důvěrně znám, holt ta váha to je boj na celý život

martinazab, 9. 2. 2018, 19.58

lepšie jesť zdravo ako zahrávať sa s dietami

slavuska, 13. 1. 2018, 14.22

Lepsi jist mene a zdrave,nez konkretni dieta

BonnieParker, 10. 1. 2018, 20.23

Já mám dvouletou střelu doma, to je na hubnutí nejlepší

lazna, 6. 1. 2018, 19.46

Zhubnout potřebují, ale diety nedrzim.

Kikinka30, 5. 1. 2018, 20.28

No co vynechavam bílou mouku,je nam vsem lepe,jde to i bezlepkove

Janna, 5. 1. 2018, 19.13

Zajímavý článek, hlavně tukožroutská polévka . Naštěstí diety jsem nikdy neřešila a řešit nemusím. A nejsem ani jejich zastánce. Neuznávám je a do určité míry neuznávám ani BMI. Např. dle BMI mám podvýživu a můj manžel morbidní obezitu - ani jedno si nemyslím, že je pravda

Naši partneři

© 2013 - 2018 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací