Přírodní cestou proti únavě. Které rostliny povzbudí organismus?

zobrazeno 127×

Vložil(a): Adrianita, 28. 7. 2020 20.56  (aktualizováno 1. 9. 2020 9.44)

Začal nám školní rok, pro mnohé období spojené se stresem, doháněním restů, nástupem dětí do škol a školek a tím i finanční zátěží. Jak bojovat s únavou, která stres provází, a nezničit si zdraví?

S únavou se už setkal každý. Může být příznakem široké škály psychických i fyzických problémů, zároveň nám mnohdy zabraňuje v aktivním životě a může se stát původcem dalších obtíží. Základem boje s únavou je pochopitelně kvalitní spánek, pestrá a vyvážená strava s dostatkem energie, pitný režim nebo pohyb. Pokud zásady zdravého životního stylu nepomáhají, můžete s únavou bojovat přímo, za pomoci bylinek a rostlin.

Kofein v různých podobách: káva, čaj i čokoláda

Každý barista zná příběh o pastevci, který pro nás objevil kávu. Stalo se tak, když pozoroval kozu spásat tuto na kofein bohatou rostlinu a následně se podle toho chovala. Kofein je rozhodně jedním z nejznámějších povzbuzujících prostředků. První účinky poznáte už po deseti minutách od požití, nejvíce vás ale povzbudí zhruba po hodině.

Pomoct si stimulanty v doporučené dávce je dobré, ale pozor na nadbytek. Může být rizikový a u některých jedinců i škodlivý. Denní doporučená dávka kofeinu je asi 400 miligramů, takže více než pět až šest káv by mohlo být problémem pro srdce a nervovou soustavu.

Kofein má většina lidí spojený s kávou, nachází se ovšem ve velké paletě rostlin, a to v různé míře. Známými příklady jsou čokoláda, čaj či maté, možná méně známými pak guarana a oříšky koly. Celkově se kofein vyskytuje v 63 známých rostlinách.

Kofein však není jedinou rostlinnou látkou povzbuzující náš organismus, v přírodě je mnoho dalších stimulantů, které probudí tělo k životu. Citlivost lidí na kofein může být různá. Někdo je vůči kofeinu poměrně rezistentní a stimulační účinky příliš nepozoruje. Je tedy vhodné zkoušet různé povzbuzující rostliny a zjistit, co u konkrétního jedince funguje. 

Sílu dodají i rostliny z Jižní Ameriky či českých hor

Dalším životabudičem je nápoj z cesmíny paraguayské zvaný Yerba maté, který pro povzbuzení využívali jihoameričtí indiáni. Za tyto zázračné schopnosti může kombinace kofeinu, theobrominu a theofylinu, jež má na lidský organismus blahodárné účinky. Krom hubnutí se uvádí i omlazující efekt.

Guarana se pyšní podobnými účinky, místo lístků se však používají její červené plody. Stejně jako u maté jsou její účinky pozvolnější než u kávy, což eliminuje pokles nálady a energie po odeznění povzbudivého efektu. Guarana se do Evropy většinou dostane v podobě prášku, ideální je tedy využití v přírodních energetických nápojích či smoothies.

Rhodiola rosea možná není tak známá, umí však hotové divy. Za její nižší oblibu nejspíše může absence kofeinu, který většina energie chtivých lidí vyhledává. Přestože rhodiola kofein neobsahuje, ochraňuje naše tělo před stresem a nabudí až o 60 % více než kofeinové životabudiče. V minulosti byla na našem území tak oblíbená, že byla téměř vyhubena. Na území Česka se nyní vyskytuje jen v Hrubém Jeseníku a Krkonoších. Rhodiola, česky zvaná rozchodnice, se však nesmí užívat ve větších dávkách. Předávkování způsobuje bolesti hlavy, podrážděnost a roztěkanost.

Potřebnou energii tělu dodávají i antioxidanty

Stimulanty nejsou jedinou cestou, jak si takzvaně dobít baterky. Přestože účinek kofeinu při získávání energie jen těžko nahradíte, je dobré jej doplnit například o antioxidanty a vitamíny. Tyto látky totiž pomohou se stresem a soustředěním. Nejvyššího efektu pak lze docílit právě kombinací kofeinu, jiných alkaloidů a rostlin bohatých na antioxidanty. 

Skvělým doplňkem stimulantů je i mateřídouška, která má desinfekční účinky a všeobecně posiluje organismus v období stresu a vypětí. Už z historických bylinářů se dozvíme, že mateřídouškový čaj pitý po ránu přináší pocit svěžesti a duševní pohody, zároveň má tato bylina příznivý vliv na zdravý spánek. S posílením imunity zase pomůže kozinec blanitý, oblíbený především v čínské medicíně. Právě tam je označovaný za ženšen mladých, protože přináší významné množství energie. Tu dodává i parcha léčivá neboli maralí kořen, který zároveň pomůže i s únavou psychickou a stresem.

 

 

Jaké bylinky pomáhájí na únavu v létě vám? Nebo máte jiné tipy?

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Diskuze k této stránce (6 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

ivanka386, 10. 9. 2020, 23.17

Určitě doporučím se zkusit podívat na stránky webovek http://greenmat.cz . Také jsem se chtěla vyhnou jednu dobu kávě a našla jsem tam různé přírodní povzbuzováky i jiné přírodní přípravky a doplňky. Sice jsem se ke kávě vrátila, ale našla jsem tam spoustu jiného.

nancy, 7. 9. 2020, 9.54

Káva mě probere pokaždé.

Teryk92, 6. 9. 2020, 19.08

Super článek. Mě klasický kofein nedělá dobře na žaludek. S únavou bojuji dost často. Určitě zkusím.

Katka

Katka, 2. 9. 2020, 18.47

Mateřídoušku máme, zatím jsme používali jen na kašel. Díky za tip.

mikjana, 2. 9. 2020, 11.15

Také bych takovéto bylinky si ráda pořídila.

patricia077

patricia077, 1. 9. 2020, 12.17

Tak na únavu bych něco potřebovala, jak se ochladilo a furt prší, do toho první školní den, nová práce atd tak potřebuji nějakou hodně velkou vzpruhu

© 2013 - 2020 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací