Letní grilování zdravě a chutně

zobrazeno 249×

Vložil(a): Adrianita, 6. 7. 2020 13.49

Grilování a opékání patří k létu podobně jako slunce a koupání. Je však časté grilování zdravé? Co můžeme udělat pro bezpečnější způsob přípravy? Shrnuly jsme pro vás tipy do nového článku!

Všeho moc škodí, v případě grilování škodí i moc málo. Máme na mysli délku opékání (zejména) masa. Maso by mělo být dostatečně propečené, nikoliv polosyrové, zeleninu a další pochutiny stačí jen prohřát. Ale žádné potraviny byste neměli propéct příliš, nebo dokonce spálit. Vyhnete se tak konzumaci velkého množství karcinogenních látek. Buďte proto obezřetní, především při grilování s dětmi. 

Jak na zdravější grilování

Důležitý je už výběr kvalitního masa a sezónní zeleniny, ze zahrádky nebo od farmáře. Vyvarujte se příliš tučnému masu a na podpal používejte kvalitní uhlí. Pokud tuk odkapává na uhlí, dochází tak žárem k sekundární kontaminaci škodlivinami. Není tedy doporučeno používat ani olejové marinády (nebo zvolte oleje vhodné pro vysoké teploty, jako olivový, řepkový, arašídový) či potírat maso a zeleninu během přípravy. Nebo používejte speciální záchytné misky z hliníku nebo smaltovaného ocelového plechu. Uhlí rozpalte s předstihem a ideálně nechte alespoň 45 minut prohořet, uvolní se rakovinotvorné aromatické uhlovodíky. Pro zdravější stravování je výhodnější používat grily elektrické, lávové či použít speciální lávové kameny. Také je lepší, když jídlo není v přímém kontaktu s ohněm, toho docílíme použitím speciálních alobalů a misek vhodných ke grilování. 

Připravte libové maso - kuřecí, krůtí, rybí, pečeně, libové hovězí či kvalitní mleté na špízy. Pokud maso chcete předem naložit, nenakládejte jej do solných roztoků, působením horka se uvolňují rakovinotvorné látky. Nejznámější potraviny tohoto typu jsou šunky, uzená slanina, játrová paštika a párky. 

K masu rozhodně servírujte zeleninu, čím více barev, tím lépe, obsahuje totiž antioxidanty. Ke grilování se hodí i ovoce, dle chuti a fantazie. Pokud dětem nechutná grilovaná zelenina, vsaďte na čerstvou a skvělé jsou i bylinky.

Pozor také na dipy a omáčky, které mohou zkazit veškerou snahu o co nejzdravější grilování. Nejlepší je si doma připravit vlastní dip, třeba z jogurtu nebo zakysané smetany, přidat bylinky, česnek. Pokud už zvolíte kupovaný, čtěte etikety. A nejen u grilování a přípravě dipu platí šetřete solí, i cukrem.

Pokud máte raději sýry, nemusíte vybírat jen ty vhodné pro tepelnou úpravu, je třeba ale mít v tom cvik. Absolutně nevhodné na gril jsou tavené sýry, které se ani nedají považovat za sýr, protože obsahují spíše samý tuk. Čerstvé sýry se svou konzistencí k tepelné úpravě také nehodí. Na gril se hodí sýry s pevnější strukturou, ne každý je ale zcela zdravý a vhodný pro děti - patří k nim i kozí sýr, dále camembert, hermelín i sýry s modrou plísní. Prvním sýrem na grilování byl francouzský nebo švýcarský raclette. Tento sýr se spíše nahřívá a v tekuté formě se nalije napříkladna brambory. Sýry můžete doplnit bylinkami a kořením dle chuti, případně zeleninou. Grilovací sýry by se neměly roztéct, ostatní raději zabalte do alobalu, který potřete olivovým olejem. Pokud sýr chcete rozkrojit a vnitřek potřít olejem a doplnit bylinkami, vždy jej zabalte do alobalu.

Pozor na nebezpečné bakterie

Při grilování nejsou hrozbou jen rakovinotvorné látky, ale pozor i na bakterie, které se můžou množit důsledkem horka v syrovém masu. Syrové maso, i naložené, uchovávejte vždy v chladu v uzavřené nádobě, nepoužívejte opakovaně ani marinádu, vždy připravte pro každou várku masa čerstvou. Syrové maso, ale i zeleninu, sýry, ovoce, krájejte na vlastním prkénku vyhrazeným nožem a pokládejte na čistý talíř. Grilované pokrmy podávejte čistými příbory na čisté talíře.

Grilování na dřevě

Odjakživa se jídlo připravovalo nad ohněm, v kterém hořelo dřevo. Tento tradiční způsob v minulých letech nahradily dřevěné uhlíky, plynový gril apod. Ať už máte doma klasické ohniště, krb nebo gril na dřevo, má to hned několik výhod. Grilování na dřevě je ideální pro pomalé úpravy masa jako uzení, barbecue, pečení, zapékání apod. Jídlo je dobře propečené bez kolísání teplot. Jestliže máte rádi kouřové aroma grilovaného jídla, pak je pro vás dřevo ideální. Dokonce můžete použít dřevo s různým aromatem podle druhu pokrmu. Hovězí maso má rádo snad všechny druhy dřeva, ryby třeba exotické dřevo mesquite, pro drůbeží maso se hodí jabloň.

Hlavně bezpečně

Tak jako musíte hlídat děti u bazénu, je třeba mít pod dohledem i gril, ať už máte jakýkoliv. Gril nejlépe umístěte ve volném prostranství, na zahradě, dvoře apod., raději ne v uzavřených prostorách, jako například v garáži. Oblečení volte z přírodních vláken, ne z umělých materiálů, raději použijte kuchyňskou zástěru. Gril by měl být postaven na pevnou podlahu, v blízkosti by neměly být žádné předměty, které můžou vzplanout. Domácí miláčky a děti držte od grilu v bezpečné vzdálenosti, učte děti, že gril a oheň je hodně horký, neměly by kolem něj ani hrát hry a blbnout.

Při rozdělávání ohně používejte certifikované podpalovače, ne benzín nebo líh, také si nasaďte ohnivzdorné rukavice a používejte dlouhé kleště. Jídlo obracejte a vytahujte taktéž pomocí speciálních kleští a obraceček. Vysoké plameny z grilu nehaste vodou. Pokud máte plynový gril, plynové lahve neskladujte na slunci, po použití grilu zavřete vždy všechny plynové kohouty. Při skladování plynových lahví v uzavřených prostorách hrozí vznik požáru.

Pozor i na konzumaci horkého jídla, zejména u dětí.

 

Grilujete s dětmi často? Jaký máte gril a co máte nejraději? Máte nějaké další tipy?

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
1

Diskuze k této stránce (9 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

lucie25987, 17. 9. 2020, 9.33

Já si myslím, že nejzdravější je uzení, při kterém se maso nepřipálí . Když jsme grilovali, tak jsme měli skoro pokaždé maso připečené, takže jsem ráda, že jsme vyměnili gril za udírnu . Zaujaly nás udírny na dřevěné uhlí, tak jsme si ji objednali z https://www.grilguru.cz/udirny a ještě pár krát ji letos použijeme .

nancy, 15. 9. 2020, 10.17

Grilované masíčko a zelenina nám všem chutná.

mikka27

mikka27, 10. 8. 2020, 15.52

Grilujeme často a rádi. Zeleninu , maso i zapečené sýry.

jitka46

jitka46, 9. 8. 2020, 23.54

Letos jsme ještě negrilovali. Nějak nám nezbývá čas

nellys, 19. 7. 2020, 19.29

Grilujeme nebo opékáme často, od klobásek, přes maso až po zeleninu nebo třeba ananas

P.r., 13. 7. 2020, 16.55

Grilujeme jak jen to jde.

jkubeso, 11. 7. 2020, 6.59

Grilujeme celkem často od te doby, co jsme si pořídili plynový gril (na dřevěném uhlí nam to moc nešlo ). Marinady vždy vlastní a nějaký salátek se také vždycky najde

patricia077

patricia077, 10. 7. 2020, 9.28

Grilujeme často a rádi a naprosto všechno

Katka

Katka, 9. 7. 2020, 20.38

Moc často ne, s akrylamidem to není radno přehánět 😉

© 2013 - 2020 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací