Jak omezit (ne)škodlivé záření kolem nás

zobrazeno 1094×

Vložil(a): Adrianita, 15. 11. 2017 13.22

Mobilní telefony dnes používá každý z nás, výjimkou často nejsou ani nejmenší děti. Ve většině domácností, ale i v kavárnách, školách a dalších zařízeních, je dnes běžné Wi-Fi připojení. Většina domácností má mikrovlnnou troubu. Asi jsme všechny už slyšely o škodlivosti záření a názory odborníků se v mnohém liší, ale je fajn si čas od času připomenout, jak alespoň co nejvíce zmírnit jejich negativní vliv.

Mobilní telefony

O škodlivosti mobilních telefonů už toho bylo napsáno mnoho. Jediné, co víme jistě je, že se odborníci na škodlivosti mobilů jednoznačně neshodují. Výkon mobilů je založen na elektromagnetickém záření, které má vliv na zahřívání mozkových tkání, uší a očí. Jedna ze studií se zaměřila na vliv elektromagnetického záření na výrobu hormonu melatoninu, což je hormon tmy a spánku. S přibývajícím věkem klesá hladina tohoto hormonu v těle, obecně jej tělo nejvíce produkuje v noci. Při nedostatku tohoto hormonu vzniká porucha vnímání času. Tato teorie byla testována na poštovních holubech.

Elektromagnetické vlny mají nepříznivý vliv také na samotný spánek, způsobují žaludeční nevolnosti, stres, deprese, poruchy nervového systému, při dlouhodobém působení i rakovinu.

Jak omezit škodlivé záření z mobilních telefonů?

Pokud máte na mobilu nastavený budík, tak jako spousta lidí, nemějte mobil alespoň pod polštářem a dobré je telefon vypnout (většina mobilů se spuštěním budíku zapne). Vzdálenost při spánku by měla být alespoň 50–100 cm od hlavy. Pokud nepoužíváte budík v mobilu, pak telefon raději nechte v úplně jiné místnosti, než spíte. Dánští studenti se podrobili experimentu, při kterém bylo zjištěno, že se telefon blízko jejich hlavy během spánku podepsal na jejich soustředění. Taktéž bylo zjištěno, že 4G záření působí na některé mozkové funkce.

Pokud máte slabý signál, hovor raději odložte, v tomto případě mobil vyzařuje více záření. Pokud máte možnost, co nejvíce telefonujte s pomocí handsfree a co nejkratší dobu. Pokud máte telefon často blízko u ucha, záření máte intenzívní v blízkosti mozku.

Důležitou roli také hraje místo, kde svůj telefon nosíte. Nejlepší volbou je nosit jej v nějaké tašce či kabelce, nedoporučuje se náprsní kapsa ani opasek.

Pokud si kupujete nový mobilní telefon, dívejte se, jaký výkon absorbovaný v tkání telefon má, což najdete pod zkratkou SAR (Specific Absorption Rate). Tato hodnota udává, kolik wattů přístroj vyzáří na kilogram hmoty.

Čím škodí Wi-Fi záření

Podobně jako mobilní záření i Wi-Fi záření narušuje spánek. Pokud máte dlouhodobě potíže se spaním, ať už z jakéhokoliv důvodu, zaděláváte si navíc na vznik psychických problémů nebo vysokého krevního tlaku.

Záření Wi-Fi prý může mít dopad nejen na mužskou potenci, ale dokonce i na ženskou plodnost. Pokud však nemůžete dlouhodobě otěhotnět, zřejmě bude třeba zkusit i jiné metody, nežli jen omezení záření z telefonů, Wi-Fi apod. :) Existuje několik studií, které tvrdí, že Wi-Fi způsobuje zpomalení vývoje miminka v bříšku, dětí a dospívajících. Je otázkou, jak dalece těmto studiím budete věřit, ale pokud jste těhotné a můžete se wifi vyhnout, nic se tím nezkazí.

Mobilní telefony a bezdrátové sítě mohou působením elektromagnetického záření zrychlovat činnost srdce. Je to podobné, jako kdyby tělo bylo vystaveno stresu. Velice diskutované je tvrzení, že působení elektromagnetického záření může způsobovat dokonce rakovinu.

Jak se chránit před zářením z Wi-Fi

Chránit se před působením záření z Wi-Fi, ale i dalších přístrojů, je velice obtížné. Stačí si telefony, notebooky a tablety držet co nejdále od těla. Pokud je nepoužíváte, je dobré přístroje vypnout. Pokud se chystáte spát nebo už nebudete potřebovat internet, Wi-Fi také vypněte.

Mikrovlnné trouby

Záleží pouze na nás, jak moc se před různým zářením budeme chránit. Bohužel ani vědci se neshodnou a často si jejich výzkumy protiřečí. Nejméně toho však víme o vlivu záření z mikrovlnných trub. Jen pro zajímavost uvádíme pár studií ze světa. V Saudské Arábii například měřili množství radiace u mikrovlnek v asi stovce domácností. Výsledkem bylo, že vyzařuje mnohem méně radiace než je povolený mezinárodní standard. V Americe badatelé zkoumali vliv mikrovlnných trub na březí samice krys, přičemž samice byly postaveny po celou dobu březosti na 15–30 minut denně těsně ke dvířkům zapnuté mikrovlnky. U samic, a posléze i u mláďat, se projevila celá řada různých individuálních následků, u všech ale došlo k otoku mozku. U některých samic byl zjištěn zákal oční čočky, což zřejmě způsobil pohled do rozsvícené mikrovlnné trouby. Poruchy zraku jsou u lidí naštěstí nepravděpodobné... kdo z nás se často upřeně a zblízka dívá do zapnuté mikrovlnky?

Vliv mikrovln na pokrmy

Nejvíce asi záleží na tom, jaký výkon má daná mikrovlnka, případně, jak dlouhou dobu v ní pokrm ohříváte nebo připravujete. V laboratoři zkoumali odborníci množství nežádoucích látek u kuřecího masa při různém typu přípravy, přičemž při přípravě v mikrovlnce i vaření v hrnci bylo množství stejné. Největší množství nežádoucích látek bylo naopak při pečení v běžné troubě.

Syrová vejce mohou být zdrojem nebezpečné salmonely. Nezáleží, kde vejce uvaříte, nýbrž na době vaření. Vejce by mělo být uvařeno tzv. natvrdo. Z toho vyplývá fakt, že zejména maso, které může být zdrojem nebezpečných bakterií a dalších látek, mikrovlnná trouba pouze ohřeje, ale nezničí škodlivé látky. Bavíme se však o běžném ohřívání, nebereme v potaz, že mikrovlnka může mít i další funkce, jako třeba gril.

Možná jste viděly mikroskopické obrázky vody, která byla ohřívaná v mikrovlnné troubě. Taková voda má velmi narušenou svou pravidelnou strukturu a totéž se děje se strukturou ohřívaného jídla. Pokud máte možnost jídlo ohřát jiným způsobem (pro děti třeba ve vodní lázni), udělejte to. Bude to trvat o chvíli déle, ale máte jistotu, že struktura potravin bude nenarušena.

 

Pokud z následujících řádků nejste příliš moudré a přemýšlíte, jestli tedy mikrovlnné záření škodí nebo ne, tak věřte, že ani samotní vědci si jisti nejsou ničím. Držme se zdravého rozumu a snažme se minimalizovat záření, kterému jsme my a naše děti vystaveny. Tím určitě nic nepokazíme. 

 

Kde nosíte mobilní telefon a spíte v jeho blízkosti? Co Wi-Fi, pokud doma máte, vypínáte alespoň na noc, nebo neřešíte? Pokud jste případně nějaké opatření provedly, cítíte nějaký rozdíl? A co mikrovlnky, ohříváte v nich jídlo, nebo je používáte minimálně?

 

Zdroje: www.celostnimedicina.cz; www.energiezivota.com; kniha Doba jedová

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
1

Diskuze k této stránce (25 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Žofinka

Žofinka, 1. 6. 2018, 7.36

Tak něco je pro mě nová informace

isykorka, 16. 2. 2018, 17.53

Dávám pozor, abych měla telefon na noc v jiné místnosti a také přes den jej nemít stále u sebe...hlavně aby nebyl příliš blízko synovi....mikrovlnku máme, ale v podstatě nepoužíváme...

Pávinka, 4. 12. 2017, 8.34

telefon mám zásadně v jiné místnosti a koupila jsem si kvuli tomu budik verim, ze clovek by mel na takove veci myslet a pokusit se je trochu eliminovat.

Gabill, 30. 11. 2017, 7.56

Netelefonujem vela a mobil si do spalne beriem len vynimocne, ale ta Wi-fi je u nas zapnuta non-stop a este k nam dociahnu aj wi-fi od susedov, aj ked byvame v rodinnom dome.

Furciferka

Furciferka, 21. 11. 2017, 22.40

Mobil už u hlavy přes noc nenechávám.

Aliisha

Aliisha, 19. 11. 2017, 20.47

mikrofonu nepoužívám, ale telefon ano a to opravdu často.

martinazab, 19. 11. 2017, 18.45

mikrovlnku tiež nemáme. takže aspoň to

Kikinka30, 19. 11. 2017, 7.09

Mikrovlnku nemame,zbytečnost...mobil je na bic v kuchyni,spi se mi lépe

snany, 18. 11. 2017, 11.08

Mikrovlnku jsem zrušila, telefon používám minimálně, jen teď musím zapracovat na omezení tabletu- ale to se s narozením dcery změní samo.

Fuga

Fuga, 18. 11. 2017, 2.44

nechápu, jak se může narušit mikroskopická struktura vody, molekuly se rozkmitají, ale co víc?

Naši partneři

© 2013 - 2018 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací