Chcete spát zdravěji? Nechejte pracovní starosti i mobil za dveřmi ložnice

zobrazeno 310×

Vložil(a): Adrianita, 12. 10. 2021 12.07  (aktualizováno 22. 10. 2021 9.48)

Večer nemůžete usnout a po zazvonění budíku jen těžko vstáváte z postele? Budíte se nad ránem a už nemůžete znovu zabrat? Přepadá vás během dne ochromující ospalost? To vše jsou projevy narušeného spánkového režimu a objevují se téměř u poloviny české populace. A asi pětina Čechů se s poruchami spánku potýká dlouhodobě. Přečtěte si, čeho se vyvarovat, pokud se každé ráno chcete probouzet odpočatí.

Potřeba spánku je individuální, a navíc se v průběhu let mění. Ovlivňuje ji náš zdravotní stav, strava ,kondice nebo věk. Zatímco dospívající jsou schopni spát až „do oběda“, lidé v důchodu mohou být naopak od pěti ráno na nohou.

Důležité však je, jak se člověk po probuzení a poté i v průběhu dne cítí. Kdo se po ránu nemůže třeba hodinu „nastartovat“, už během dopoledne a po obědě by si nejraději šel lehnout a k večeru padá vyčerpáním, má nejspíš narušený spánkový režim.

Díky spaní má tělo příležitost k odpočinku a stejně tak je potřebný pro zrelaxování naší nervové soustavy. Je-li spánek nekvalitní, mozek si dostatečně neodpočine, což může vést k problémům se soustředěním, pamětí nebo k výkyvům nálad. Chybějící energii si tělo hledá v potravě, a proto je nedostatek spánku spojený i s nárůstem hmotnosti. Podle některých výzkumů je to také jeden z faktorů pro vznik rakoviny.

Číst si běžte na gauč, ne do postele

Pokud chceme spát lépe a zdravěji, existuje řada věcí, které pro to můžeme udělat. Jedna z nejjednodušších je přichystání správných spacích podmínek v ložnici. Postel by měla být vyhrazená pouze pro spaní, případně sexuální aktivity. Není vhodné v ní jíst, číst si, sledovat televizi nebo procházet internet na mobilu či počítači. Bude-li ložnice sloužit jen pro spánek, tělo si vytvoří návyk, že ulehnutí do postele znamená pokyn k usínání.

Pro lepší spánek můžete vyzkoušet i bylinkové čaje či tinktury. Celkově se pro zlepšení spánku odedávna využíval kozlík buď v podobě čaje, nebo lépe jako tinktura. Také třezalka používaná v různé podobě je účinná. Nejsilnější účinek má v podobě gemmoterapeutik. Důležité je i naladění psychiky, na což pomáhá vrbka.

Vyhněte se displejům

Ložnice by měla být dobře vyvětraná, se zatemňovacími závěsy či žaluziemi. Nejlepší podmínky pro spaní jsou tma a klid, proto je dobré odstranit rušivé vlivy, jako je tikající budík nebo přístroje se svítícím displejem. Takzvané „modré světlo“, které displeje vydávají, podle řady vědců blokuje v těle vylučování melatoninu, což je hormon připravující organismus na blížící se spánek.

Na kvalitu spánku má vliv náš denní rytmus. V první řadě by měl být pravidelný, lékaři doporučují chodit spát a vstávat ve stejnou dobu, a to i o víkendu. Přes den byste se měli věnovat alespoň půl hodiny aktivnímu pohybu, například posilování, tanci nebo rychlejší chůzi.

Není ale dobrý nápad chodit si zacvičit později večer, chvíli před spaním. Tělo se při cvičení nastartuje a usínání pak může být obtížnější. Lehká procházka po večeři může být prospěšná, ale náročnější pohybové zátěži bychom se měli vyhnout nejméně tři hodiny před ulehnutím.

Večer si odřekněte těžká jídla, raději si dejte bylinkový čaj

Kávu nebo černý a zelený čaj si dejte nejpozději ve čtyři hodiny odpoledne. Těsně před spaním byste se měli vyhnout také větším porcím jídla, protože příjem energie nastartuje trávení a pocit plného břicha vám těžko dovolí usnout. Na večeři si dopřejte nějaké dobře stravitelné jídlo, které váš organismus tolik nezatíží. Zároveň není dobré jít spát s prázdným žaludkem, protože se může stát, že se budete budit hlady.

Přes práh ložnice bychom rovněž neměli pouštět pracovní povinnosti a starosti. Řada lidí si v hlavě před usnutím přehrává resty, které ještě musí stihnout, a povinnosti, které je další den čekají. Místo spánku si tím však jen přivolají stres a pocity úzkosti. Pokud máte problém zklidnit před usnutím svojimysl, můžete vyzkoušet pomoc bylinek. Přispívají k uvolnění těla i roztěkané mysli.

Důležité je před spánkem navodit uvolnění těla a koncentrovat mysl. Zde je velice účinné gemmoterapeutikum z lípy, které uvolňuje stavy deprese a úzkosti. Pro podporu zdravého spánku můžeme též využít bakopu, která podporuje zdravý spánek a má příznivý vliv na činnost mozku. Dalšími účinnými prostředky pro podporu spánku jsou levandule a šišák bajkalský, který nejenže podporuje zdravý spánek, ale zároveň obranyschopnost našeho těla.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Pojmy použité v článku:

  • gemmoterapie

    výtažky z pupenů rostlin, hlavně stromů a keřů. Tato metoda byla objevena sice až v polovině 20. století, ale pupeny již byly využívány dříve

Diskuze k této stránce (12 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Kubanka111

Kubanka111, 1. 12. 2021, 20.43

Přesně souhlasím, nic rušivého do postele nepatří!

Okurka1, 28. 11. 2021, 16.18

Telefon do postele vůbec neberu a tv v ložnici také nemáme, jsou to akorát rušivé elementy. V posteli si má člověk odpočinout. A samozřejmě by si měl mít i kvalitní postel a tu mi máme komplet od nabytek-mikulik.

Kubanka111

Kubanka111, 23. 11. 2021, 22.28

Také jsem špatně spala, ale po té co jsme si pořídili kvalitní postel a matrace, tak spím jako miminko

Katka

Katka, 30. 10. 2021, 22.37

V návodu chybí sex, potom se spí dobře 😉Čaje na noc ne, pak se člověk zbytečně budí na wc a prerusovany spánek = nekvalitní spánek. Ten šišák je hodně dobrý na deprese 👌 Mně nejvíc pomáhá zaměřit se na pozitivní stránky dne, uvědomit si co se podařilo, pocítit pokoru, všem odpustit a přát si přízeň vesmíru do dalšího dne. Pár hlubokých nadechů, tím opadne kortizol a spím hned.

jitka46

jitka46, 24. 10. 2021, 22.09

Jsou to takové vlny. Jednou se spí dobře a potom zase špatně. Naštěstí je teď to lepší období.

patricia077

patricia077, 22. 10. 2021, 16.57

Taky špatně spím, pořád mi mozek "šrotuje" i v noci a bylinkové čaje apod. na mne mají nulový efekt .

Katka

Katka, 30. 10. 2021, 22.42

Jde se to naučit, cíleně nereagovat na myšlenky co by kdyby, jestli, co když, tak pak...Říkám si: všechno je tak jak má být a přeji si, jak to ještě vylepšit. Včera jsem řešila z čeho budeme platit ty zvýšené energie a dnes mi přišla nabídka na spolupráci až do 12/2022. Takže zase můžu spát jako mimino.

patricia077

patricia077, 31. 10. 2021, 10.50

A hlavně to chce partnera co nechrápe jako medvěd brtník 🤣

Katka

Katka, 31. 10. 2021, 10.55

😯To bych se rozvedla nebo ho poslala na operaci. Pokud chrápe, může mít sklon i k apnoe, tak pozor. Na spaní potřebuji naprostý klid. Po dětech mě vzbudí spadly spendlik 🙄

patricia077

patricia077, 31. 10. 2021, 11.03

Operace je bohužel k ničemu kamarádky otec na ni byl dvakrát a pořád chrápe i přes zeď.. muž už zkusil co se dalo a už to bylo lepší ale teď je měsíc nastydlý a peklo takže jediné řešení oddělené spaní..o spánkové apnoe vím tchýně to už řešila taky chrápe prý hrozně ale nic jí neřekli a on prostě spí a nic ho nevzbudí já naopak spím velmi slabě vzbudí mne i špendlík

Katka

Katka, 31. 10. 2021, 11.23

Tak to ještěže máte víc místností na oddělené spaní, u nás leda tak do kocarkarny 😁mě zase budí k ránu kočka 🙄pořád jsem se ještě neodhodlala ji dát do babyboxu 😁přes den je to hroznej mazel, tak se vždycky usmirime.

patricia077

patricia077, 31. 10. 2021, 14.43

No to bych kocoura hnala, ten mne vytáčel už tím že nám lezl do střešního okna a mňoukal a skákal mi do postele na hlavu grrr

© 2013 - 2021 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací