6 způsobů jak motivovat děti k vyváženému stravování

sledováno 1× zobrazeno 1756×

Vložil(a): petrao, 14. 12. 2017 9.08

Většina dětí si vybírá jídlo podle chuti. Obecně platí, že děti upřednostňují chuť sladkou a podle toho si také potraviny vybírají. S tím se setkáme již v prvním roce života, kdy dítě začíná objevovat různé chutě potravin. Často se pak stává, že dítě nechce jíst zeleninu a ovoce. Existují ale způsoby jak v dítěti znovu probudit touhu ochutnat to, co mu připravíme.

Výživa neodmyslitelně patří ke správnému rozvoji dětí. Je důležitá především pro správný tělesný růst a vývin, ale nemůžeme opomenout důležitost výživy i v psychické oblasti. Nedostatečná nebo nevhodná výživa může způsobit zdravotní potíže, které se mohou následně projevit i v psychice. Jak ale děti motivovat, aby jedly více ovoce a zeleniny?  

Namísto nahrazování jídla doplňky stravy, pro vás máme pár rad jak motivovat děti k vyváženému stravování hravou formou.

1. Začněte u sebe!

Děti jsou obrazem svých rodičů. To, co máte vy, chtějí taky. Pokud tedy připravujete jiné jídlo pro sebe a zdravější verzi pro děti, nedivte se, že mají více chuť na to vaše. I vám určitě prospěje pestřejší strava a tatínkovi můžete dát nenápadně méně „toho zeleného“. Stejně tak určitě nepomůže, pokud děti zeleninu nebo ovoce nutíte dojídat. Je to jako se všemi ostatními příkazy a zákazy.

{{:pr:}}

2. Buďte kreativní!

Mezi recepty na našem webu najdete inspiraci jak dětem jídlo naservírovat, aby pro ně bylo poutavé a vykouzlilo úsměv i touhu ochutnat. Také není na škodu nechat dítě "hrát si" s jídlem. Například přebírat hrášek, fazole a jiné luštěniny, barvit těstoviny apod. Je jen na vás, kam až to necháte zajít. ☺  

3. Zapojte děti!

Vezměte s sebou děti na trh a nechte je si vybrat ovoce či zeleninu podle chuti i vzhledu. Pokud budete chodit pravidelně, zároveň společně objevíte nové druhy, které v supermarketu obvykle nenajdete (různé tvary dýní, bylinky, bobulovité ovoce, houby). Pokud máte vlastní zahradu, nechte je hrabat se v hlíně, či vylézt po stromě. Vymýšlejte společně různé kombinace a úpravy potravin, nebo je nechte vytvořit jídelníček pro celou rodinu.

4. Zpívejte a povídejte si!

Je tolik pohádek, písniček a říkanek o ovoci a zelenině. Jenom na našem webu v kategorii Zábava jich najdete přes dvě stovky. Najděte si svoje oblíbené!

5. Nezapomeňte na svačinu! 

Denní potřeba energie je stanovena na 240 - 290kJ na 1 kilogram hmotnosti dítěte. Je doporučováno, aby rozložení stravy v průběhu dne, z hlediska příjmu energie, bylo rozloženo na 20 % u snídaně, u přesnídávky je to 15 %, oběd tvoří 30 %, svačina je 15 % a večeře 20 % z celkového energetického příjmu. Pokud tedy děti mají k svačině pytlík chipsů, čokoládovou tyčinku a velký zmrzlinový pohár je to nejen nevhodné, ale může to i způsobovat nechuť („nehlad“) k obědu či večeři. Nabídněte jim velice chutné a přitom zdravé varianty! Jako rodiče se snažíme svým ratolestem dát to nejlepší, a to platí i v případě svačinek. Naneštěstí výrobky, které jsou běžně dostupné v obchodech, obsahují příliš mnoho cukru, soli nebo konzervačních látek. Dbejme na to, abychom volili svačinky kvalitní, zdravé a chutné, které mimo to mohou mít i veselý design.

{{:pr:}}

6. Hrajte si!

Namísto deskové hry připravte pro změnu hru s jídlem a pitím. Hodí se třeba na dětskou oslavu, kde se sejde více dětí a je větší zábava. Na dětské party také můžete servírovat záležitost „dospělých“ a to dipy (omáčky), do kterých si děti mohou namáčet kousky zeleniny, či sýrové fondue. Pokud se rozhodnete pro čokoládové fondue, stojí za to vyrobit si domácí RAW čokoládu.

  • Ochutnávky ovoce a zeleniny (hmatem i chutí) - Dítě se zavřenýma očima dostane do úst kousek ovoce nebo zeleniny a podle chuti má určit, zda se jedná o ovoce/zeleninu, poté určí název. Ve dvojici také mohou soutěžit, kdo kousek dříve pozná a sní.

  • Příprava zdravé svačiny - „ovocné překvapení“. Každá skupinka dostane krabičku s připraveným ovocem, jejím úkolem je kreativním způsobem připravit svačinku (podoba housenky, palmy, květiny)

  • Poznej složení (ochutnávky přesnídávek) - Do mističek dětem naservírujeme různé druhy přesnídávek, opět jim zavážeme oči a děti se snaží podle chuti určit, z čeho se přesnídávka skládá. Hru můžeme zkusit i s ovocnými kapsičkami, kterým přelepíme obrázek.

  • Pitný režim (ochutnávky nápojů a jejich řazení dle vhodnosti pro děti) - Nedílnou součástí zdravé výživy a zdravého životního stylu je pitný režim. Obecně je známo, že dítě by mělo každý den vypít asi 1,5 litru tekutin, nejlépe vody, což je i přibližné množství, které tělo denně vydává. Pravidelný přísun tekutin je stejně důležitý jako pravidelná strava. Vodu přijímáme nejen ve formě nápojů, ale i v potravinách. Pokud má tělo nedostatek tekutin, nastane pocit žízně a současně se začnou tvořit hormony, které působí na ledviny, aby zadržovaly vodu. Žízeň však není znamením, že se máme napít, nýbrž už je příznakem dehydratace. Tekutiny je potřeba dodávat pravidelně. Děti mají v těle menší množství vody, nedostatek se tedy projeví dříve než u dospělého. Hra s nápoji: Dětem nabídneme pět lahviček s různými nápoji. Lahvičky jsou neoznačené a není vidět, co se v nich nachází. Vybraný hráč má podle chuti určit, o jaký nápoj se jedná. (v lahvičkách je voda, kola, kefír, černý čaj, ovocný čaj, žák ochutnává pomocí brčka). Po skončení ochutnávky společně s dětmi lahvičky seřadí od nejvhodnějšího nápoje po nápoj nejméně zdravý.      


 

Doufám, že vám výše uvedené rady přijdou vhod a vzpomenete si na ně. V našich diskuzích podobné téma řešíme dokonce několikrát, například v diskuzu Syrová zelenina a ovoce a Dcera přestala jíst ovoce, máte nějaký fígl?. Budeme však rády, když se o svoje tady podělíte i zde.

 

Zdroj: volný překlad z webu www.parents.com 

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
3

Diskuze k této stránce (40 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Žofinka

Žofinka, 29. 5. 2018, 13.22

Některé ty talířky jsou super

Zdeňka S., 27. 5. 2018, 7.58

My si rádi chystáme veselé svačinky, čím jsou barevnější , tím více nám chutná

kajulna, 14. 3. 2018, 9.34

Ono u nás záleží od obdobia niekedy zjedia všetko a inokedy vymýšľajú.

uli

uli, 7. 3. 2018, 13.00

Skúšame rôzne veci ale mala má obdobie keď stále niečo poprosi papat a má obdobie keď do nej nedostanem nič len maminkyne mliečko

slavuska

slavuska, 15. 1. 2018, 16.30

pravdivé

Marusk

Marusk, 9. 1. 2018, 19.52

Tez se mi zdá, že většina z rad je směrována spíše na starší děti

vaniilla, 2. 1. 2018, 22.39

U nás toho moc nezabírá, možná až bude starší... Teď má malá období, kdy je zázrak, že do ní z každého jídla dostanu aspoň nějakou lžičku

Nikoll, 29. 12. 2017, 18.19

Tak u nás naštěstí dcera miluje zeleninu i ovoce, dá přednost zelenině před sušenkoi, čoko či bonbony. A je polévková, ty by mohla jíst denně a jedlík je to taky pěkný, ale má ráda když stolujem všichni společně, sama jíat nechce

snany, 29. 12. 2017, 14.19

U nás se přirozeně jí ovoce a zelenina, v létě je to nejlepší přímo z keře, stromů či záhonů.

Fuga

Fuga, 25. 12. 2017, 6.55

já se snažím být kreativní, ale stejně to nezabírá .-)

Naši partneři

© 2013 - 2018 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací