Pitný režim (nejen) v těhotenství

sledováno 1× zobrazeno 4507×

Vložil(a): Zuzík, 21. 10. 2014 16.02

Správný příjem tekutin je velmi důležitý a to nejen v těhotenství a průběhu kojení, ale během celého našeho života. Naše tělo v dospělosti tvoří 70% vody, proto je potřeba ji pravidelně a správně doplňovat, protože bez vody se žít nedá. V tomto článku se zaměřujeme na to, jaké nápoje jsou vhodné, čeho se naopak vyvarovat a kolik je třeba denně přijmout tekutin.

Voda je, mimo jiné, rozpouštědlem a transportérem mnoha látek, zajišťuje látkovou výměnu, zbavuje naše tělo škodlivin.

Při krátkodobém nedostatku tekutin často pociťujeme bolest hlavy, únavu, hůř se soustředíme, jsme slabé. U dlouhodobého deficitu pak mohou nastat různé zdravotní problémy, např. oběhové, žaludeční, střevní, kloubní aj. Při zvýšeném příjmu tekutin pak zbytečně zatěžujeme srdce a ledviny.

Měřítkem množství vody v našem těle může být barva moči, která by neměla být tmavá (jen pozor na některé potraviny či vitamíny, které mohou moč zbarvit).

Takže kolik pít?

Denní příjem tekutin je u každého z nás individuální. Odvíjí se od výšky, tělesné hmotnosti, pohlaví, stavby jídelníčku, fyzické vytíženosti či zdravotního stavu. Náš příjem by měl být zhruba 1,5 až 3 litry, v době kojení ještě o 0,5 litru více. Tekutiny je také potřeba navýšit v horku nebo při větší tělesné zátěži.

Vodu do sebe dostáváme ale i formou ovoce, zeleniny, mléčných nápojů nebo polévek, to všechno se počítá. Například okurky a rajčata obsahují 95% vody, meloun, jahody a jogurt 90%, pomeranče a jablka 85%.

Jaké nápoje jsou vhodné?

Čistá voda bez bublinek je k pití nejideálnější a měla by tvořit 50% denního příjmu, dále kojenecká nebo pramenitá voda.

Minerálky bychom měly pít jen v omezeném množství, cca 20% z celkového příjmu. Obsahují minerály, které mohou ve větším množství zatěžovat ledviny. Při pravidelném užívání je potřeba střídat různé druhy, protože každá minerální voda obsahuje určitý poměr jednotlivých složek, které se v nás mohou zbytečně hromadit.

Ovocné a zeleninové šťávy nebo 100% džusy bychom měly ředit vodou, a to minimálně v poměru 1:1, nejlépe však 1:3, nebo zapít sklenicí čisté vody.

Z čajů jsou vhodné slabé ovocné, šípkový nebo rooibos, nejlépe neslazené. Černý a zelený čaj obsahují tein, odvodňují a mohou způsobovat zácpu, proto se v těhotenství příliš nedoporučují.

O pití jednotlivých bylinkových čajů je dobré se během těhotenství poradit s gynekologem nebo lékárníkem. Některé bylinky mohou negativně ovlivnit činnost dělohy a přivodit tak nebezpečí potratu nebo předčasného porodu. Jiné mohou ovlivnit nervový systém. Zde se názory dost rozchází. Co jedni doporučují, jiní zakazují.

Caro nebo Melta – náhražky kávy vyrobené z ječmene, žita a čekanky. Neobsahují kofein, proto jsou vhodné i v těhotenství. Výborně chutnají třeba s mlékem a trochou skořice, vanilkového cukru nebo javorového sirupu.

A čeho se naopak vyvarovat?

Vyhnout bychom se měli přeslazených a sycených nápojů oxidem uhličitým (CO2). Bublinky v nich obsažené dráždí žaludeční sliznici, zvyšují kyselost a mohou způsobit nadýmání. Obsahují různé konzervanty, éčka a velké množství jednoduchých cukrů, které naší žízeň naopak ještě podpoří místo toho, aby ji uhasily.

V těhotenství je dobré se vyvarovat hlavně limonádám s obsahem kofeinu (např. kolové a energetické nápoje) nebo chininu (např. Tonik). Když už nás ale honí mlsná a skleničku si dáme, je dobré ji zapít čistou vodou.

Káva obsahuje kofein, proto je potřeba jí v těhotenství omezit na jeden až dva šálky denně.

Malou dávku alkoholu si dopřát můžeme v podobě skleničky piva či sklenky vína po jídle. V těhotenství jen příležitostně. Rozhodně se však vyvarujte tvrdého alkoholu.

Důležitá je i teplota přijímaných tekutin. Pití ledových nápojů, hlavně v létě, představuje pro naše tělo velký teplotní šok. Voda se musí v našem organismu ohřát, čímž naruší vnitřní tělesnou teplotu. Pokud se chcete osvěžit, měla by stačit teplota nápoje okolo 16 stupňů.

Najednou nebo postupně - je v tom rozdíl

Pitný režim je dobré si rozložit rovnoměrně do celého dne, ideálně pak polovinu do dopoledne, abychom nezatěžovaly na noc ledviny. Nečekejte, až dostanete žízeň, to už je první známka 1 až 2% dehydratace. Nejlepší je mít pití stále na očích, abyste nezapomínaly a měly přehled, kolik jste toho vypily.

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
6

Diskuze k této stránce (37 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Monuli, 7. 6. 2018, 22.48

Nějak to poslední dobou pěkně flákám

Kristy Sim

Kristy Sim, 6. 6. 2018, 22.27

Pití... Můj "úhlavní nepřítel" od dětství. Mám s ním stále problémy. Nejsem schopná vypít požadovaný objem, mívám žízeň

jkubeso, 5. 6. 2018, 16.42

Kafe si teď dávám jen jedno, jinak piju převážně vodu a občas džus. A objevila jsem spaldove kafe, chutná mi víc jak Caro nebo melta když se nekdy stane, že piju min, tak je mi špatně, dávám si hodně pozor teď v těch vedrech

Marusk

Marusk, 27. 2. 2018, 7.36

Záleží na co je člověk zvyklý. Hlavně to pití kávy. O tom se mluví stále, jestli se smí, či nesmí. Když je člověk zvyklý na ty dva šálky denně, tak by to snad nemělo uškodit.

zuzkagodarova, 17. 2. 2018, 18.06

vyskusam to caro so skoricou

sestricka1989, 12. 12. 2017, 23.15

Snažím se ale ale...

Zuzule, 12. 12. 2017, 21.24

davam si pozor a snazim se vypit alespon 1.5l ale nekdy to proste nevyjde a pak nasleduje boleni hlavy atd:-(

Gabill, 31. 7. 2017, 14.24

Tiez sa snazim davat si pozor, aby som pila. Inak sa to hned prejavi minimalne na zhorsenej pleti.

editak, 4. 7. 2017, 18.10

snažím se, jak kdy, ale bez bublinek, hodně čaje a teď přes léto domácí sirupy-levandulovy, koprivovy, matu s citronem.. když honi mlsna, caro se lzickou kavy, jahody, meloun je vyborny...

Mygara

Mygara, 27. 3. 2017, 16.04

piji hodně málo a těhotenství jsem pila ještě méně, protože jsem pořád potřebovala na toaletu

Naši partneři

© 2013 - 2018 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací