Neúplná rodina není to, co má největší vliv na děti a jejich potenciál

zobrazeno 283×

Vložil(a): Mari96, 7. 2. 2019 12.42

VašeVýživné.cz je asistenční program, který pomáhá rodičům samoživitelům získat alimenty pro své děti. Cílem organizace je dosáhnout takových změn, aby děti vychovávané pouze jedním rodičem měly podmínky pro všestranný rozvoj, a dále pak vytvořit takové podmínky pro rodiče dětí, které by jim dovolily žít plnohodnotný život srovnatelný s kvalitou života lidí žijících v rodinách úplných. Kdo se na VašeVýživné.cz může obrátit a s čím? Zeptaly jsme se ředitelky VašeVýživné.cz Mgr. Ivety Novotné.

Mája: Paní Novotná, vím o Vás, že jste pracovala v bankovnictví. Měla jste na starosti vymáhání pohledávek. Co Vás přimělo k tomu, že jste tuto práci opustila a začala pracovat v neziskové organizaci? Byl to delší proces nebo to bylo rozhodnutí „ze dne na den“?

Iveta Novotná: Celý život jsem pracovala v oboru pohledávek. Začala jsem na exekutorském úřadě, pokračovala jako „vymahač“ na telefonu v největší nebankovní společnosti zaměřené na spotřebitelské půjčky, stala se manažerem vymáhacího callcentra v bance a na konec jsem vedla celé vymáhání jak mimosoudní, tak soudní spolu s insolvencemi v nebankovním sektoru. Během toho jsem si stihla „odskočit“ na dva roky na mateřskou. Po návratu z mateřské zpět do práce jsem začala mít pocit, že bych ráda dělala něco víc – něco, co mi bude dávat smyl a začala jsem se porozhlížet. Nejednalo se o rozhodnutí ze dne na den, ale spíš takový ten pocit, že chcete něco jinak, ale úplně nevíte co. Mezi prvními úvahami byla myšlenka jít na některé z ministerstev, kde bych uplatnila své vzdělání v oboru veřejná správa. Při hledání se mi zároveň otevřela možnost stát se členem týmu VašeVýživné.cz. Pochopila jsem, že tohle je to, co hledám. Něco víc než jen práce 😊.

Mája: Vidíte v nynější práci větší smysl jak pro Vás, tak i pro ostatní, kterých se Vaše práce dotýká?

Iveta Novotná: Jednoznačně ano. Uspokojuje mě pozorovat, jak můžu díky svým předchozím nabytým zkušenostem v oboru pohledávek pomáhat ostatním. Je to vlastně sloučení toho, co jsem se naučila a toho, co jsem chtěla dělat. Moci pomáhat, ale zároveň úplně neopustit to na čem jsem předtím roky pracovala. Je krásné vidět, že to, co děláte, dává smysl. Sledovat reakce rodičů, kterým jsme pomohli - a není jich málo. Bohužel každá mince má dvě strany, i zde se setkáváme s rodiči, kterým nedokážeme pomoci ani my. Ale důležité je zkusit všechno, co je možné pro pomoc udělat. I když jsme některým zatím nedokázali pomoci s vymožením výživného, pomáháme už jen tím, že jsme tu. Už jen vědomí, že někdo za rodiči stojí a je ochoten si je vyslechnout, velmi pomáhá. Díky našim zkušenostem a díky tomu, že jsme největší asistenční program pro rodiče v oblasti výživného, máme spoustu statistik a informací, které poskytujeme dále. Věříme, že to pomůže politikům při rozhodování o krocích, které mohou oni pro rodiče udělat. Tam, kde nepomůžeme ani my, je nutné, aby přišel s pomocí stát.

Mája: Kdo všechno se na Vás může obrátit a s jakým problémem?

Iveta Novotná: Na náš program se můžou obrátit rodiče a zletilé děti, kterým není řádně hrazeno výživné. Pomáháme jak se získáním výživného, tak i se zodpovězením všech otázek, které v souvislosti s problematikou dlužných alimentů mají. Za naše služby rodiče nebo zletilé děti, které se na nás obrátí, nic neplatí, ani v případě, že se výživné nepodaří získat.

Mája: Týká se problém samoživitelství i mužů? (Všude se dočítáme pouze o matkách samoživitelkách).

Iveta Novotná: Ano, jsou i tatínci, kteří mají děti ve své péči a matky, které na ně nehradí. V našem programu je 93 % maminek a 7 % otců kterým aktuálně pomáháme.

Mája: Dle statistik jsou neúplné rodiny v České republice stále častější. Rozhodla jste se více zajímat o tuto problematiku, protože máte osobní zkušenost?

Iveta Novotná: Dle našich průzkumů víme, že každý z nás má kolem sebe průměrně čtyři lidi, kteří se s problémem dlužného výživného potýkají. Nemusí se vždy jednat o situaci, kdy dlužník neplatí vůbec, ale už jen to že neplatí pravidelně, představuje pro neúplnou rodinu velký problém. Já sama vidím tyto zkušenosti ve svém okolí a vím, s čím se tyto rodiny potýkají. Osobní zkušenost však naštěstí nemám, s manželem a synem vše klape 😊.

Mája: Jaký vliv má neúplná rodina na dítě, které v ní vyrůstá? Jde to nějak zhodnotit ze zkušeností Vašich zákazníků, kteří se na Vás obrací?

Iveta Novotná: Samotná neúplná rodina není to, co má největší vliv na děti a jejich potenciál. Bude to znít asi strašně materiálně, ale problémem jsou právě finance. Díky nedostatku peněz vznikají v neúplných rodinách následky, které mají širší dopad na děti. Pokud se rodina rozpadne, ale rodiče fungují - tedy oba se starají, věnují výchově a vzdělávání a druhý rodič se spolupodílí finančně i svou osobností, následky nejsou tak markantní.

Z naší zkušenosti víme, jak těžká je pro samoživitele výchova spojená s nedostatkem financí a nezájmem druhého rodiče. Jaké následky přináší, když nemůžou dát dítěti svůj čas, protože musí chodit na brigády, aby vše zvládali. Nebo dávají svůj čas, ale nemůžou zaplatit kroužky, které jsou tak důležité pro rozvoj dětí, nemůžou si dovolit doučování a další potřebné věci.

Mája: Jste současně i ředitelkou Asociace neúplných rodin, pod kterou VašeVýživné.cz spadá. Mohla byste čtenářům představit koncept její činnosti?

Iveta Novotná: Asociace neúplných rodin se zabývá celkovou osvětou široké veřejnosti v oblasti problematiky samoživitelství. Mimo jiné se setkáváme i s politiky a snažíme se upozorňovat na důležitost řešení tohoto problému. V rámci Asociace pomáháme i s tématem výživného.

Mája: Pořádáte nějaké akce, na kterých se můžou čtenáři dozvědět více o fungování VašeVýživné.cz, případně i využít osobní konzultace?

Iveta Novotná: Vše o našem fungování se můžou lidé dozvědět na našem webu VašeVýživné.cz a facebookovém profilu. V rámci našich aktivit se soustředíme i na články na blogu a v poradně. Rodiče mohou využít naše konzultanty, kteří jsou připraveni zodpovídat dotazy online přes web chat, můžou čerpat z naší poradny. Otázky, na které nenajdou odpověď, nám mohou zaslat prostřednictvím webového formuláře. Pro všechny je k dispozici také naše bezplatná telefonní linka. Víme, jak těžké je sloučit pracovní a rodinný život, a že již není čas někam jezdit nebo docházet. Snažíme se vycházet tomuto trendu vstříc a nabídnout rodičům takovou formu pomoci, aby mohli vše řešit z domova.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Související informace a zdroje:

Diskuze k této stránce (27 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Ketris

Ketris, 15. 2. 2019, 11.33

Bezva!

Monuli, 8. 2. 2019, 21.35

Hezká pomoc.

jkubeso, 8. 2. 2019, 13.50

Prospěšná věc určitě, naštěstí neplatice v okolí žádné nemám.

patricia077, 8. 2. 2019, 10.50

Každý projekt co pomůže je fajn v tom se shodneme asi všichni že

Lenička, 8. 2. 2019, 3.16

Určitě prospěšná věc. Kterou určitě pomůže.

snany, 7. 2. 2019, 21.55

Je výborné, že existují takové služby pomoci neúplný rodinám. Jen si dovolím trochu oponovat, kroužky organizované školou jsou i zadarmo a nejsou bezpodmínečně nutné pro rozvoj dětí.

jitka46

jitka46, 7. 2. 2019, 21.54

Bohužel je spousta takových lidí a je dobré si to především spočítat a když vím, že to nefunguje tak myslet i na zadní vrátka

snany, 7. 2. 2019, 22.13

Jako škudlit peníze bokem?

Katka, 7. 2. 2019, 22.23

No a proč ne?

snany, 8. 2. 2019, 10.32

Máš našetřeno?

jitka46

jitka46, 8. 2. 2019, 11.37

Přesně! Proč by ne... nevím o nikom, komu by to nějak ubližovalo, že si šetří na "kdyby náhodou". A není to jen o tom nebýt naivní.

jitka46

jitka46, 8. 2. 2019, 0.27

Ano, myslím si, že v dnešní době je společný účet trochu mimo a pokud je člověk schopný si vydělat a má nějaké peníze z doby před vztahem tak nevidím důvod dělit se s partnerem, když je ta možnost, že by vztah nemusel vydržet.

snany, 8. 2. 2019, 10.30

Nejlépe se nevdávat, nebrat společně hypotéku, nemít děti

patricia077, 8. 2. 2019, 10.45

Tak my třeba společný účet nemáme a dokonce manžel uvažuje mít třetí na podnikání, není v tom nic špatného a hypotéku jsem měla léta jen já na sebe, manžel zas úvěr až vloni jsme to sjednotili z praktických důvodů

LucieS

LucieS, 14. 2. 2019, 8.35

Já s tebou také souhlasím. Doma máme rovněž každý účet sám pro sebe. Navíc já mám svůj byt, který pronajímám a ty peníze do společného rozpočtu opravdu nedávám. Partner je s tím srozuměn, že jsou určené pouze na splátky hypotéky a budoucí předčasné splacení.

patricia077, 8. 2. 2019, 10.44

Myslet na zadní vrátka je naprosto nutné, škoda, že to každý nechápe!

snany, 9. 2. 2019, 23.25

Upřímně by mi to přišlo vůči partnerovi divné, kdybych část svých peněz odkládala na vlastní účet s tím abych měla našetřeno kdybychom se rozvedli. Asi to každý vidí jinak. My máme s manželem peníze o kterých rozhodujeme společně (každý má vlastní nemovitost).

patricia077, 10. 2. 2019, 10.49

Ale tak to nemůžeš brát máme každý svůj účet ale ne abych za zády manžela neco schovávala spíš pojistka máme různé výdaje donedávna jsme měli i každý svou hypo i své nemovistosti a brali jsme se teprv před rokem takže u nás je to jiné a ten třetí firemní nám byl i doporučen od kamarádky účetní

LucieS

LucieS, 14. 2. 2019, 8.38

Já se naopak zase divím ženám, které bezvýhradně mají společné finance, nemají nic svého bokem a pak se diví, když je chlap opustí a ony nemají nic - byt/dům (nechají ho napsat na chlapa a nenechají se také zapsat jako spoluvlastníci), žádné úspory, prostě nic. A pak jsou v pr... Můj byt, který pronajímám, tak jsem všetečné tchyni vysvětlila, že opravdu nebudu prodávat, abychom z toho zaplatili hypotéku na dům. Přítelovi jsem jasně vysvětlila, že peníze z pronájmu nebudou společné a že je mám bokem na ten byt.

Katka, 7. 2. 2019, 19.56

Přijde mi, že spousta samoživitelů, tak nějak rezignuje na budoucí život a raději si nechá platit dávky za všech stran, než by se zasloužili o novou fungující rodinu. Nevím, proč si lidé myslí, že z 9 mld obyval planety na ně čeká jen jeden možný partner ;o) Nemají to jednoduché, ale každý svého štěstí strůjcem.

snany, 7. 2. 2019, 21.52

Katko, ty to vidíš moc jednoduše (máš jednoho partnera celý dosavadní život). Pro matku samoživitelku, která se v lásce zklamala a má děti asi bude složitější najít partnera než pro mladou bezdětnou holku.

Katka, 7. 2. 2019, 22.23

Jasně, já jsem úplně blbá a zcela mimo tento svět i web. Ahoj.

Lenička, 8. 2. 2019, 3.14

Máš pravdu je to složitější. Nový partner musí vzít i dítě který neni jeho.

snany, 8. 2. 2019, 10.32

Hlavně mnohdy je ten výběr mužů po čtyřicítce trochu omezený.

patricia077, 8. 2. 2019, 10.50

Tak je to hodně individuální někdo naopak najde lásku až později, je mi 40 a nemyslím si že teď by to bylo složitější než ve 20ti naopak tam jsem dost často s prominutím nalítla na "blbce" jediný rozdíl je , že tehdy jsem neměla ty dva sviště no a máma s dětmi to má těžší ale ne každá a ne vždy

LucieS

LucieS, 14. 2. 2019, 8.40

Já s tvým názorem naopak souhlasím. Mamky kamarádka měla asi 20 let chlapa. Ten se na ní před cca 8 lety vyprdl a ta paní doteďka fňuká, že chlapi jsou hajzlové a blablabla. Nechápu tento přístup. Jak píšeš, každý svého štěstí strůjcem.

patricia077, 14. 2. 2019, 9.52

Já to vidím taky jinak než ženy které mají x dětí a jsou závislé na chlapovi, se kterým momentálně žijí, ale nevím no, já jsem taková odjakživa, proto jsem si rodinu pořizovala až když jsem měla i dost naspořeno a byla jak se říká trochu za vodou, hodně žen mi řeklo, ale to bych neměla děti nikdy apod. prostě každý to má jinak ale společný účet fakt ne, dokonce uvažujeme o třetím na podnikání .-)

© 2013 - 2019 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací