Energie šestinedělí: 40 dnů na dalších 40 let

zobrazeno 165×

Vložil(a): Jana Uher, 20. 4. 2021 12.03  (aktualizováno 26. 5. 2021 10.02)

Když se snažíte zjistit něco o šestinedělí, naleznete většinou informace, které vás mohou vyděsit. Např. poporodní deprese, hemeroidy, očistky, krvácení, hormonální změny, bolestivá prsa, únava atd. Toto vše se v jisté míře může objevit. Chtěla bych ale, abyste věděly, že šestinedělí není něco, čeho byste se musely a priori obávat. S trochou přípravy a dostatkem pomoci může být 6 týdnů po narození vašeho děťátka pozitivní formující silou na další roky života.

Je zajímavé, jak se koncept šestinedělí utvářel a měnil v historii. A i to, že jistá speciální péče v přibližně stejném časovém rozsahu byla poskytována matkám po porodu podobně na celém světě, od Guatemaly po Čínu, od Indie po naši Evropu. Všichni si uvědomovali, že ženy po porodu potřebují být chráněny (možná bychom mohli říct i hájeny) a podporovány. Toto v počátcích dobře míněné pojetí se v posledních staletích posunulo v západních zemích tak, že na rodičky bylo nahlíženo jako na pološílené a „špinavé“ ženy, které je dobré uklidit na pár neděl do „kouta“. Díky společenské emancipaci máme tuto dobu temna bohudík za sebou. Nicméně jsme tím přišli i o krásné staré tradice, které měly své místo a oprávnění v péči o šestinedělku. Pojďme tyto tradice znovuobjevit, vytěžit z nich to nejlepší a obohatit je o moderní přístup a znalosti.

Během šestinedělí se fyziologicky odehrají 3 důležité procesy:

• Děloha se zavine zpět do své původní velikosti

• Reguluje se produkce mléka

• Přestanou očistky

Během 9 měsíců těhotenství, kdy se naše tělo uzpůsobuje přítomnosti miminka, se o sebe staráme s mimořádnou péčí. Stejně tak, během šestinedělí, kdy se naopak vypořádáváme s faktem, že jsme se staly matkami, si také zasloužíme speciální zacházení.

Tradiční pokyny, co by ženy v šestinedělí měly dělat a nebo naopak čemu by se měly vyhýbat

Neměl by to být luxus, ale něco základního. Každá žena by měla mýt možnost si to dovolit.

• Žádné domácí práce: žádné vaření, uklízení, nakupování. Jediné, co máte mít na starosti v šestinedělí, je zamilovávat se do vašeho miminka a naučit se kojit.

• Být v teple: produkci oxytocinu napomáhá teplo. V minulosti to znamenalo nechodit ani ven, na povětří, novodobě nebýt v klimatizovaném prostředí. Ze stejného důvodu si ženy neměly mýt vlasy (fény nebyly).

• Nepřehánět to s mydlením: Původně se ženy po dobu šestinedělí neměly vůbec mýt ani sprchovat. Zní to zvláštně, ale mělo to své opodstatnění. Nebylo vhodné se namáčet do často bakteriálně infikované vody s čerstvými ranami po porodu. Dalším důvodem bylo, že voda by asi nebyla úplně teplá. A konečně poslední důvod, dosud relevantní, je, že miminko pozná svou matku po čichu. Miminka mají velmi citlivé čichové receptory. To že miminko ví, že je u své maminky, opět napomáhá jeho celkovému prospívání. Jen pro upřesnění, nejde o to být cítit na dálku. Hygiena je v šestinedělí naopak velmi žádoucí. Jen není vhodné používat různá voňavá mýdla, či přímo parfémy.

• Belly-binding: podvazování bříška je opět zvyk praktikovaný po celém světe, který má hned několik benefitů. Napomáhá správnému držení těla, a i celkové niterní jistotě, když vnitřní orgány nejsou ještě na svém místě. Podporuje zavinování dělohy. Přispívá k aplikaci masážních olejů. Poskytuje emoční komfort, někdo říká, že to je jako celodenní obejmutí. Naopak nejsou žádné důkazy o tom, že byste díky tomu hubla. Pozor: Nepoužívejte bederní pásy. Ty stahují moc a na jiných místech a naopak vaše břišní svalstvo ještě více ochabne.

• Vhodné jídlo: Jídlo v šestinedělí by mělo být teplé, sladké, vlahé, zemité. Já doporučuji a i převážně vařím podle kuchařky Julie Jones, australské duly, která připravila recepty inspirované ayurvédou.

• Pořiďte si dulu: mějte u sebe nebo alespoň na telefonu někoho, kdo vám rád poradí, pomůže a uklidní vás, když budete potřebovat. Nevrhejte se při každém zaváhání do černé díry Googlu, nebojte se zeptat skutečných lidí.

• Oslavte, že jste se stala matkou, a že jste šestinedělí zvládla. Dříve se žena iniciačně „uváděla“ do kostela. Proč se nevyšňořit, uspořádat brunch, a povyprávět příchozím hezké zážitky z šestinedělí?

Zkuste třeba alespoň jednu z výše zmíněných rad aplikovat a zkuste šestinedělí nejen „pouze“ přežít, ale spíš spokojeně prožít.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Související informace a zdroje/

Pojmy použité v článku:

  • oxytocin

    hormon, uvolňuje se u žen po stimulaci prsu (např. během kojení), dělohy a vagíny a v menší míře při doteku; má vliv na porod i na kojení

Diskuze k této stránce (4 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Katka

Katka, 14. 6. 2021, 21.20

Povypravet hezké zážitky ze šestinedělí, tak to bych asi jenom mlčela 🙈

Teryk92, 1. 6. 2021, 19.42

Musím se podívat na ty kuchařky Julie Jones. To je dobrý tip. No nevím jestli mi žádné vaření, nakupování a uklízení projde.....

jitka46

jitka46, 31. 5. 2021, 9.02

Moc hezký článek. Žádné vaření, uklízení, nakupování plus všechno ostatní. Spousta kamarádek toto nedodržuje/nedodržovala a pak se diví, že jsou zničené.

Katka

Katka, 14. 6. 2021, 21.19

Spousta žen se bojí říct si o pomoc 🤷‍♀️Já si nechala vařit a díky tomu jsem měla dost energie za ten minimální spánek.

© 2013 - 2021 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací