Děti a slunce aneb kam nemůže slunce, musí doktor

zobrazeno 643×

Vložil(a): Alexandra, 23. 7. 2015 12.17

Po přečtení následujících řádků si snad také raději vyjdete s dítětem na procházku ven, než byste se s ním procházeli v klimatizovaném obchodním centru.

V poslední době se stále častěji mluví o nebezpečném vlivu slunečního záření na naše zdraví. Příčin je několik - kolaps z dlouhého pobytu na slunci, melanom, bazaliom nebo karcinom dlaždicových buněk. Studie realizované v ostatních letech však prokazují, že slunění má více pozitiv než negativ.

Díky vitamínu D jsou děti zdravější

Je známo, že pobyt na slunci, tedy konkrétně UVB záření, vytváří v lidském organismu vitaminy skupiny D (souhrnný název je vitamín D), které jsou pro nás životně důležité. Výzkum realizovaný ve Finsku prokázal (ve Finsku jsou totiž oblasti, kde slunce svítí jen dvě hodiny denně), že u dětí, kterým byl podáván vitamín D, se snížil výskyt cukrovky 1. typu o 80%.

Podobně, tato skupina vitamínů, která je nezbytná pro vstřebávání vápníku, snižuje u dětí výskyt deformací hrudníku, páteře či lebky a zajišťuje lepší kvalitu zubů a kostí. Pobyt na slunci je tedy nezbytný již od brzkého věku, je třeba však dítě chránit před přímým zářením. Při procházkách ho například ochrání tříkolka se stříškou.


Jak děti ochránit před spálením a dopřát jim pobyt na slunci?

  • Venkovní hračky jako dětský domeček umísťujte dětem do stínů stromů, UV záření přes listy proniká, nicméně je přirozeně snížena jeho intenzita.
  • Skluzavku pro děti vybírejte tak, aby měla i přípojku na hadici. Studená voda ochladí rozpálené plasty a předejdete popálení.
  • Nikdy nechoďte s dětmi na přímé slunce během poledne.
  • Pro malé děti vybírejte tříkolky, odrážedla či jiné pohybové pomůcky se stříškou, předejdete tak úpalu.
  • Dítě by mělo mít na hlavě vždy pokrývku - když ho vození omrzí a bude si chtít samo pobíhat, musí být chráněno před přímým sluncem.
  • Při delším pobytu na slunci, u moře či na koupališti dítě vždy natírejte kvalitním opalovacím krémem s minimem chemických složek.
  • Strava dospělých i dětí by měla být bohatá na přírodní živiny, které vytvářejí v pokožce přirozenou ochranu před spálením. Potraviny je třeba jíst pravidelně a často, v co nejvyšších dávkách.

Které potraviny jíst při plánovaném pobytu na slunci?

  • Ochráníte se zvýšeným příjmem omega-3 mastných kyselin, které jsou v hojné míře v rybách.​ 
  • Karotenoidy v kombinaci s vitaminem E mají prokázané ochranné účinky na kůži, tyto látky jsou zodpovědné za červenou, oranžovou a žlutou barvu ovoce a zeleniny, jakož i za tmavou barvu listové zeleniny, v nejvyšších množstvích je najdeme v mrkvi, špenátu, sladkých bramborách, mangu, meruňkách, rajčatech ale i ve žloutcích.
  • Lykopen - karotenoid v rajčatech při pravidelné konzumaci snižuje spálení sluncem až o 40% a je koncetrovanější ve vařené formě, takže velký význam má např. i rajčatová polévka.
  • Polyfenoly ze zeleného čaje snižují riziko spálení, zlepšují kvalitu pokožky a výrazně snižují výskyt různých druhů rakoviny.
  • Flavanoly v kakau vytvářejí přirozenou ochranu pokožky, takže hořkou čokoládou nic nezkazíte.
  • Antioxidanty jakými jsou vitaminy E a C natolik chrání pokožku, že byste na slunci museli strávit dvojnásobný čas, abyste se spálili

UVB záření - lék na mnohé choroby

Při nízké hladině vitaminu D se zvyšuje riziko několika typů rakoviny, diabetu, srdečních onemocnění a onemocnění kostí, navíc se zjistily souvislosti s autoimunitními onemocněními. Je prokázáno, že pravidelný pobyt na slunci snižuje u žen riziko rakoviny prsu na polovinu. Díky vitaminu D umí tělo efektivněji bojovat s infekcemi, je jasné, že uplatnění těchto prvků v těle je skutečně široké.

Podle mnoha studií, lidé, kteří mají světlé typy pokožky naberou potřebné množství vitamínu D již po 5 - 20 minutách strávených na slunci, zatímco tmavší lidé potřebují UVB záření podstatně více. Pigmentace v pokožce totiž slouží jako filtr, který nepropustí potřebné množství ultrafialového záření. Zajímavostí je fakt, že Afričané často trpí na nedostatek vitamínů skupiny D právě kvůli příliš tmavé pleti.

Natírání se opalovacími krémy má svůj význam, zabraňuje však pronikání záření do pokožky, čímž je produkce vitamínu D blokována. Z tohoto důvodu je efektivnější méně se krémovat a raději využívat pro pobyt na slunci dřívější dopolední a pozdní odpolední hodiny, což přirozeně chrání pokožku.

Ani budoucí maminky by se neměly slunci vyhýbat

Několik studií, které pozorovaly těhotné ženy prokázalo velmi nízké hladiny vitaminu D přesto, že ženy požívaly prenatální vitamíny. Nízká hladina vitaminu D je přímo spojována s rizikem porodu císařským řezem, nízkou porodní hmotností, preeklampsií, a dokonce s vážnými poruchami novorozenců jako autismus, duševní poruchy, onemocnění srdce, plic i mozku. Proto by se ani těhotné ženy neměly vyhýbat pobytu na slunci.

Riziko melanomu zvyšuje spálení

Vědci na základě pozorování zjistili, že zvýšené riziko vzniku melanomu je u lidí, kteří se spálí, v důsledku toho se na jistý čas vyhýbají slunci a následně se opět spálí. Naproti tomu lidé, kteří tráví hodně času na slunci, nejsou náchylnější na vznik melanomu. Tento druh rakoviny je také přímo spojen s přistěhováním se v dětství z oblastí, kde je nízké UV záření do oblastí s vysokým zářením.

Základní zásady

Nedostatek vitamínu D je zatím nepojmenovaná civilizační choroba. Stále více se před sluncem schováváme, místo do parku chodíme na procházky do nákupních center. Na vzduch prakticky nevyjdeme, aniž jsme se nenakrémovali, čímž zcela zablokujeme tvorbu vitaminů D. Pokud plánujeme na slunci pobýt delší dobu, je opalovací krém nezbytnost, avšak na krátkodobé pobyty ho nepoužívejme. Slunce je v létě nejnebezpečnější od 11. do 15. hodiny, tedy v tomto čase bychom se neměli vůbec opalovat.

 

Zdroj informací: www.medvidkovehracky.cz

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
2

Pojmy použité v článku:

  • baziliom

    Nejčastější typ nádoru kůže.

  • karcinom

    Nádor.

  • melanom

    Zhoubný nádor, který se vyskytuje převážně na kůži.

  • preeklampsie

    je vysoký krevní tlak a v moči maminky jsou stopy bílkovin; neléčená preeklampsie může vést k eklampsii, kdy je gravidní pacientka ohrožena mdlobami a pádem; eklamptický záchvat může vést až ke smrti matky i plodu

  • vitamín D

    (jinak také antirachitický vitamín) - Souhrnný název pro steroidní hormonální prekurzory, souhrnně označované též jako kalciferoly.

Diskuze k této stránce (7 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

dáša, 26. 4. 2016, 16.45

Jee to je super článek. Přijde mi, že v poslední době nikdo nevychází dřív jak v půl páté z domu, protože svítí moc slunce. Vše se dá nějak uzpůsobit a sluníčko je určitě potřeba. Já se slunila i v těhotenství a stejně tak syn je od miminka furt venku. Také se nespaluje a ťuk ťuk je pořád zdravý.

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 23.41

Celé léto jsme bylo u vody, ale poctivě jsme mazali

benca, 18. 10. 2015, 3.34

my sme stale vonku, ziadne prechadzky po centrach

benca, 30. 8. 2015, 18.15

ano urcite slniecko detom prospieva, ale s mierou, opalovaky s velkym faktorom

Katka, 2. 8. 2015, 12.24

Každopádně dodržovat pitný režim a pozor na úžeh a úpal.

Estrela113, 29. 7. 2015, 20.00

Moc pěkně sepsané, věřím tomu, že hodně maminek změní názor na pobyt na sluníčku.

mckvak, 23. 7. 2015, 15.07

Super - a je taky dobre vedet ze vit D (jediny schvaleny) predepsany pediatrem v prvnim roce zivota miminka zpusobuje koliky - my ho vysadili, nahradili jinym typem a tohle vsechno se zlepsilo.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight