Jak bojuji proti (pod)zimním depresím a splínům

zobrazeno 294×

Vložil(a): Lumi, 9. 11. 2023 13.01

Jsem máma dvou malých capartů, takže musím fungovat dobře v každém ročním období. Můj synek a dcerka by rozhodně nestáli o věčně unavenou bytost, která se pohybuje jako v mátohách a nejraději by celý den prospala a vůbec nevylezla z postele. Chtějí dobře naladěnou mámu, která si s nimi bud hrát a nezkazí žádnou legraci.

Uvědomuji si to moc dobře. Jenže žádný člověk, ani ten sebevětší optimista nevydrží být dobře naladěný 24 hodin denně, 365 dní v roce. Na každého občas dolehne splín nebo dokonce deprese. Ta přichází třeba proto, že jste pod stále větším tlakem. Musíte být dokonalí, rychlí, všechno zvládat, a to jak doma, tak i v práci. Přiznám se, že čelit tomuhle tlaku je pro mne vzhledem ke zkušenostem taky docela oříšek.

 

Když mi chybí mi slunce a teplo...

Nepřipadám si, že bych ve svých letech byla zrovna na odpis, ale cítím, že někdy je toho na člověka prostě moc doma i v práci. Je potom třeba sledovat, když se takový stav blíží a snažit se mu zabránit. Nenechat věci dojít až tak daleko, aby vám hrozilo selhání. Ze dna se totiž škrábe podstatně hůř, než když se ocitnete jenom v polovině propasti. Dobře vím, o čem mluvím. Jsem člověk, který má rád sluníčko, hezké teplé dny. Nemusí být zrovna moc velké horko, ale třeba jarní slunečné dny mne dokážou dokonale nabít pohodou a spokojeností. Jakmile ale přichází podzim a zima, znamená to pro mne pokles nálady. Není pro mne nic horšího než šedé dny, kdy člověk nepozná, jestli je ráno, poledne nebo večer a z mraků nevykoukne ani jeden sluneční paprsek. Pak stačí ještě nějaký drobný impuls a už se člověk utápí ve splínech. Když pak přijde nějaká nepříjemná událost, máte hned na depresi zaděláno.

 

Já a psychoterapie

Jak bojuji se splíny já? Mám už několik let zkušenost, že nejkritičtějším je podzim a zima. Pokud máte pocit, že vás nic nebaví, nemáte žádnou perspektivu, nebojte se a vyhledejte psychoterapeuta. Nestyďte se. Je to naprosto v pořádku. Já sama mám terapeutku, ke které zajdu, když se cítím pod psa a svoje pocity s ní rozeberu. Odcházím pak s tím, že se v sobě víc vyznám a jsem schopna s těmi stavy bojovat. Někdy ale na toho správného terapeuta nenarazíte hned na první pokus a chvíli to trvá. Výsledek ale potom pomáhá. Také si dopřejte pohyb podle toho, co vás baví. I krátká procházka přinese lepší náladu. Velmi dobrou prevencí je ovšem jóga. Učí pracovat s dechem, což úzce souvisí s emocemi. Občas si zajdu na hodinu jógy, pomáhá mi se zklidnit.

 

Hýčkání a mlsání pomáhá!

Čas od času vyrazím na masáž a nechám se pěkně hýčkat. Soustřeďuji se i na spánek. Hlídám, abych nejenom já, ale celá rodina chodila spát a vstávala zhruba ve stejnou dobu. Aby nás v ložnici nic nerušilo, aby nebyla přetopená. Nepohrdnu ani příjemnou koupelí před usnutím, která mne dobře naladí. I správnou stravou můžete udělat krok směrem k boji z depresím. Velmi dobře vím, že když zbaštím něco sladkého, sice mi to dodá energii, ale jenom na chvíli. To je dobře známé kolísání hladiny krevního cukru. Proto se i mlsat snažím zdravě a učím to celou naši rodinu. Třeba celozrnné sušenky jsou výbornou alternativou mlsání. Zároveň rodině i sobě servíruju jídlo, které doslova podporuje nervovou soustavu, Potraviny nadopované omega-3 mastnými kyselinami nebo vitamíny skupiny B. Kdo říká, že děti nejedí ryby, lže! Ty moje je baští ochotně a rády.

 

Aromaterapie, bylinky, rostlinky a houby

Vytvořili jsme si také rodinné rituály s aromalampičkami. Někdy večer si sedneme, zapálíme aromalampy s vybranou vůní a povídáme si. Děti tomu říkají voňavé povídání a mají to moc rády. Třeba levandule nebo šalvěj je moc příjemná. Bylinky vůbec hodně používám. Když se manželovi nechce spát, naordinuju mu kozlíkové kapky. Sobě v případě velkého splínu uvařím hrnek třezalkového čaje. Před stresující událostí mne naopak dokáže uklidnit vanilka nebo bazalka. Dětem uvařím na uklidnění heřmánek.

Když jsem jednu zimu trpěla opravdu velkými výkyvy nálad a celkově se cítila dost nepříjemně, sáhla jsem také po medicinálních houbách. Chtěla jsem je vyzkoušet, a tak jsem si dopřála extrakt z reishi - lesklokorky. Musím říct, že jsem opravdu poměrně brzy pocítila zlepšení. Manžel zase vyzkoušel housenici - codrdyceps. Kamarádka nedá dopustit na různé druhy těchto "blahodárných" hub. Vzájemně jsme si sdělovaly zkušenosti a shodli se na tom, že je to rozhodně lepší varianta než chemické léky a potravinové doplňky. Přírodní prostředky dávám i dětem, hlavně na podporu imunity.

Houbičky kupuji od Superionherbs https://www.superionherbs.cz/obchod/ ale je jich na trhu spousta, jen je třeba koukat na složení, aby přípravky neobsahovali nějaké zbytečnost navíc

Další super tipy na různé přírodní pomocníky ráda hledám na instagramu Petry Zehnálkové https://www.instagram.com/petra.zehnalkova/

 

Jak bojujete se špatnou podzimní a zimní náladou vy?

Máte i Vy zajímavý příběh, o který se chcete podělit? Napište ho.

Sdílejte:   | 
0

Diskuze k této stránce (1 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

milujici.teticka36, 19. 12. 2023, 8.26

Většinou mi k tomu stačí zabavit se nějakou prací. Ale co si budeme povídat, ne vždycky to jde, že ? Ale třeba letos jsme vybírali na https://www.pergola-drevena.cz/drevene-pergoly-zahradni-altany zahradní altány a tak má člověk prostě tak nějak představu toho, co chce dělat a ty podzimní depky na něj zkrátka a dobře nejdou.

© 2013 - 2024 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů