Kávy se nemusíte vzdát ani v těhotenství

zobrazeno 358×

Vložil(a): Adrianita, 30. 9. 2019 22.23

1.10. je Mezinárodní den kávy. Za kávu je považován nápoj, který se připravuje z pražených zrn kávovníku nebo prášku z něj vyrobeného (instantní káva). Každý máme jiné rituály při pití kávy. Někdo si ji vychutná v klidu, někdo ji do sebe jen “kopne”, zatímco jednomu stačí jeden šálek kávy, jiný si jich dá hned několik. Spousta z nás si den bez kávy neumí představit. Čím je káva prospěšná a kdy může naopak škodit? Jak je to s kávou v těhotenství a během kojení? A co náhražky kávy?

Káva je známá od pradávna, již 550 let př.n.l. kávová zrna znali v Etiopii a Arábii. Původ kávy hledejme ve východní Africe, konkrétně v oblasti etiopské provincie Kaffa. Spousta mořeplavců však poprvé kávu ochutnala v Arábii, odkud se začala vyvážet i do Evropy. Od 16. století dále se postupně káva dostala přes Turecko do Holandska. Španělé a Angličané pěstovali kávové keře ve svých koloniích a podíleli se na rozšíření tohoto nápoje do celého světa.

Pěstování, pražení a příprava kávy

Plody kávy se získávají z keře kávovníku, kterému se daří v tropických a subtropických oblastech. Keříky kvetou bílými květy, s kterých dozrávají kulaté nebo oválné plodnice velikostí podobné třešni. Barva kávových bobulí je nejprve zelená, pak žloutne a červená, nakonec se zbarví do fialova. Součástí bobule je kožovitá slupka, nasládlá šťavnatá dužnina a pergamenovitá slupka obalující dvě kávová zrna. Když semena zčervenají, je nejlepší čas pro sklizeň. Čerstvá kávová zrna jsou zelená, bez vůně a chuti. Své charakteristické vlastnosti získají až pražením, které probíhá ve speciálních strojích horkým vzduchem. Díky pražení získávají kávová zrna svou typickou barvu, chuť i vůni.

Na světě existuje kolem 50 druhů kávovníků, přičemž se obchoduje pouze se 4 druhy.

Pražená zrna je třeba umlít, k mletí existují různé druhy kávomlýnků. Poté si připravíte kávu, podle toho, jak vám nejvíce chutná. Můžete si tak připravit filtrovanou kávu, kávu z french pressu či moka konvičky, z kávovaru nebo jen přelitou horkou vodou. Pravá káva se pije bez cukru a mléka, lidé si ji ale dochucují dle libosti.

Je káva zdravá?

Káva lidem chutná, to je pravda. Je o ní známo, že má povzbuzující účinky, ale je i prospěšná zdraví?

Co se týká chemického složení kávy, tak základem je kofein, kyselina kávová a chinová, chlorogenová, dále polysacharidy, proteiny, tuky a vosky, ale i minerální látky jako draslík, hořčík, vápník, fosfor, mangan a železo.

Káva opravdu působí povzbudivě, po fyzické i psychické stránce, zahání únavu i potřebu spánku. Také je vhodná pro lidi trpící srdeční slabostí, kolapsovými stavy, nízkým tlakem, působí dobře na bolest hlavy, migrénu i astmatický záchvat. Dokonce prý snižuje riziko Parkinsonovy choroby. Některé studie dokonce potvrzují, že pití kávy snižuje riziko rakoviny dělohy či cukrovky.

A co káva na kocovinu? Stručně řečeno vás možná trochu probere, podobně jako sprcha nebo procházka, ale nepomůže vám vystřízlivět ani nezrychlí odbourání alkoholu.

Může káva škodit?

Říká se, že všeho moc škodí a to platí i o pití kávy. Dlouhodobé nadměrné pití kávy může způsobit neklid, nervozitu, podrážděnost, nespavost, zrychlenou a nepravidelnou srdeční činnost, psychomotorický neklid apod. U lidí zvyklých na kofein je třeba k těmto příznakům cca 1 gram kofeinu (8-16 šálků), u méně zvyklých lidí stačí již 250 mg kofeinu (2-4 šálky). Přestože výrobci kávy popírají, že je káva návyková a kofein není považovaný za drogu, u velmi silných konzumentů může způsobit při vysazení podrážděnost, neklid, třes, únavu, bolesti hlavy apod. K akutní otravě by došlo při vypití 100 - 200 šálků, což je nepředstavitelné množství. Za rozumné se považuje denní dávka kolem 300 mg kofeinu, tedy asi 3 šálky denně. Šálek kávy podle druhu a způsobu přípravy kávy obsahuje 60 - 120 mg kofeinu, káva zbavená kofeinu přibližně 3 mg.

Káva v těhotenství a během kojení

Já osobně jsem při každém těhotenství pociťovala nechuť ke kávě, přestože běžně kávu piju. Co ale těhotné maminky, které by si kávu daly s chutí? Ohledně pití kávy v těhotenství panují různé názory, podobně jako na pití alkoholu.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) těhotným ženám nedoporučuje konzumovat více než 200 mg kofeinu denně, což jsou zhruba dva šálky. Případně můžete pít kávu zbavenou kofeinu. Větší množství kofeinu (který je mj. obsažen i v čaji), může vést k nižší porodní váze dítěte. Hyperaktivita a poruchy chování se v souvislosti s nadměrným příjmem kofeinu nepotvrdily.

Výzkumy nepotvrdily přímou souvislost mezi příjmem kofeinu a problémy s neplodností. Jasná shoda nepanuje ani ohledně zvýšeného rizika potratu. Pozor ale na denní příjem kofeinu, který by přesáhl 300 mg

Při kojení si svůj šálek dejte s chutí. Do mléka se dostane jen malé množství a to 1-2 hodiny po vypití kávy.

Náhražky kávy

Jste-li těhotná, nebo kojíte, pijte raději meltu, cikorku, špaldovou kávu či jiný druh náhražky kávy. Výhodou je, že tyto náhražky neobsahují kofein. Proto jsou vhodné pro těhotné a kojící ženy či děti, jsou také vítaným doplňkem pitného režimu. Přesto by se měly tyto nápoje pít jen na občasné obohacení běžného dne. Nejsou tedy vhodné ke každodennímu pití. Je to pro vás překvapení? Důvodem jsou hlavně suroviny, z kterých jsou kávovinové produkty vyráběny. Vyrábí se zejména z obilovin - žito, ječmen, pšenice, luštěniny, kaštany, karob, šípky, ale i brambory a chřest. Navíc jsou dochucovány cukry, sirupy, melasou, rostlinnými oleji nebo karamelem.

Náhražky kávy jsou vysoce energetické, nejsou tedy příliš vhodné pro lidi s nadváhou či bezlepkovou dietou, a přehánět by to neměly právě ani kojící a těhotné ženy. Pokud si připravíte velký hrnek tohoto nápoje a přidáte mléko, jedná se spíš o vydatnou svačinu než jen o obyčejný nápoj. Výhodou těchto nápojů je, že náš jídelníček obohatí o rozpustnou vlákninu, vitamíny, minerální látky apod. 

 

Zdroj: https://coffeeexperts.cz/blog/, https://www.coffeeandhealth.org

 

Máte rády kávu? Jak si ji nejraději připravujete a jak často ji pijete? Kupujete náhražky kávy a dáváte je i dětem?

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
1

Diskuze k této stránce (20 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Katka

Katka, 7. 11. 2019, 13.19

V těhotenství jsem ještě kávu nepila, teď si už bez ní nedovedu den představit. Stačí mi i jeden šálek, ale o to víc si ho s manželem vychutnam.

Fuga

Fuga, 14. 10. 2019, 12.11

Byla jsem i když sporadicky jen když jsem opravdu na ni měla chuť

nocken, 12. 10. 2019, 22.09

Ja začla pít kávu až po narození první dcery. Do te doby jsem jí pila naprosto výjimečně. Ale jen občas ráno nebo po obědě.

Blankasiro, 10. 10. 2019, 10.33

Kupuji si fair trade instatní, je to pro mě nejrychlejší a nejpříjemnější způsob přípravy protože si zároveň udělám i čaj

Gustawka, 9. 10. 2019, 20.20

kávu piji pouze výjmečně, meltu moc nemusím

Mygara

Mygara, 9. 10. 2019, 11.50

To se divím že je melta tak energeticky náročná

s.evinka, 6. 10. 2019, 9.28

V těhotenství jsem hodně omezila a pila třeba jen někde na návštěvě 1 slabou. Náhražky mě nikdy neoslovily. Zato po porodu bez 2 kafí denně nefunguju.

Ketris

Ketris, 5. 10. 2019, 16.22

Tak ja kafe nepiju, melta to jisti

Katka

Katka, 7. 11. 2019, 13.21

Melta strašně barví zuby. Tak jsem ji po zubní hygieně přestala kupovat. Oblíbili jsme si nápoj že sušeného kokosu a ten má barvu ideální 😁

Lenička, 4. 10. 2019, 8.27

V těhotensvi jsem kávu nepila. Mě chutna i melta.😉

dasza, 2. 10. 2019, 6.47

Kafe sem.v životě neměla..a mít nebudu...ani tiramisu.kavenky.kofilu nic co smrdí kafem😅😅 ani na můj extrémně nízký tlak bych nezačala pot co smradlavé cosi 😂😂😂

Katka

Katka, 7. 11. 2019, 13.22

Mňam kofilu jsem milovala, ale teď už by na mě byla příliš sladká. Kavenky jen hořké, jinak to chutná jak cukr samotný.

© 2013 - 2019 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací