Je vhodné změnit své pohybové návyky s příchodem těhotenství?

zobrazeno 765×

Vložil(a): Markéta V., 3. 11. 2014 16.25

Některé nastávající maminky pohybu před otěhotněním mnoho nedaly, jiné jsou naopak aktivní sportovkyně. Ani jeden extrém není prospěšný, s čím tedy začít a čemu se raději vyhnout abychom sobě ani dítěti neublížily?

Pokud žena alespoň rekreačně sportuje a nijak se do otěhotnění cvičení nevyhýbala, je vhodné pokračovat i v těhotenství. Většina žen může bezpečně cvičit celou dobu těhotenství, pouze v prvním trimestru těhotenství je vhodné zachovat klid v období, kdy by normálně měly přijít měsíčky. Při volbě sportu nebo fyzické zátěže musí žena respektovat pokročilost těhotenství, svůj zdravotní stav a fyzickou kondici.

Správně zvolená forma cvičení může nastávající mamince pomoct s:

  • bolestí zad,
  • zácpou,
  • nespavostí,
  • otoky nohou,
  • přípravou na porod,
  • návratem do původní formy po porodu.

Nikdy jsem nesportovala, mám v těhotenství začít?

Pravidelný pohyb v těhotenství má prokazatelně pozitivní účinky na matku i dítě. Pokud ale v současné době pravidelně necvičíte, nezačínejte s větší či pravidelnou fyzickou zátěží bez předchozí konzultace s vaším lékařem. V nejcitlivějším a nejrizikovějším období prvního trimestru se cvičením raději počkejte. Pokud se i v druhém trimestru budete cítit dobře a váš gynekolog vám pohyb nezakáže, najděte si mírnou formu cvičení, která vás bude bavit. Při výběru fyzické aktivity dbejte na to, aby byla vhodná pro těhotné ženy a vedla ji zkušená lektorka či lektor.

Vhodná cvičení pro těhotné ženy:

  • chůze či lehký jogging,
  • plavání,
  • předporodní cvičení nebo kurzy pro těhotné,
  • těhotenská jóga,
  • cvičení na míči pro těhotné,
  • břišní tance.

Při cvičení dobře vnímejte své tělo a určitě se do ničeho nenuťte. Maminky, které pravidelně cvičily i před těhotenstvím, toho jistě zvládnou víc než vy a není potřeba se jim rovnat. Jakmile pocítíte únavu, zvolněte nebo se cvičením úplně přestaňte. Miminku prospějete i tehdy, pokud budete jenom chodit na pravidelné krátké procházky.

Jsem aktivní sportovkyně, musím v těhotenství cvičení omezit?

Pokud je pohyb pravidelnou součástí vašeho života, není potřeba své návyky měnit. Znám maminku, která celé těhotenství chodila pravidelně běhat tak, jak byla léta zvyklá. Buďte ale opatrná, nepřepínejte své síly a určitě nebude od věci trochu zvolnit. Vyhněte se těm aktivitám, které mohou vaše těhotenství ohrozit. Jestliže pravidelně docházíte na lekce vedené instruktorem, informujte ho o svém těhotenství už v prvním trimestru. V průběhu těhotenství své pohybové návyky měňte a přizpůsobujte je aktuální fázi těhotenství. V případě, že mezi vaše oblíbené sporty patří nějaký, který pro těhotnou ženu není úplně vhodný (např. běh, jízda na kole), poraďte se s lékařem.

Při sportu si dávejte pozor zejména na:

  • přehřátí či podchlazení organismu,
  • poskakování, různé otřesy a pády,
  • dehydrataci,
  • posilování břišních svalů,
  • obrácené pozice (např. v józe),
  • rotace v břišní oblasti (tanec, jóga),
  • hluboké záklony,
  • skoky.

Jakým cvičením byste se v těhotenství měla vyhnout:

  • jízdě na koni,
  • lyžování,
  • bruslení,
  • zvedání těžkých předmětů,
  • vysokohorské turistice a obecně pobytu ve vyšších nadmořských výškách,
  • potápění s přístrojem,
  • kontaktním a silovým sportům,
  • kolektivním míčovým hrám,
  • cvičení na vibračních plošinách,
  • lezení a zajištěným cestám Via Ferrata,
  • skákání na trampolíně.

Na jaké cvičení se v těhotenství zaměřit:

  • správné dýchání,
  • střídavé posilování a uvolňování svalů pánevního dna,
  • posilování prsních svalů,
  • mírné posilování břišních svalů, nejlépe pod dohledem zkušeného lektora,
  • správné držení těla,
  • posilování zádových svalů.

 

Použité zdroje:

  1. www.vitalia.cz
  2. jogadnes.cz
  3. www.ordinace.cz
  4. zena.centrum.cz

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Pojmy použité v článku:

  • Via Ferrata

    tzv. zajištěná cesta, cesta v náročném horském terénu, která je vybavená jisticími fixními lany, železnými stupačkami, příp. dalšími umělými pomůckami; cílem je zvýšení bezpečnosti procházejících osob a zpřístupnění terénu i návštěvníkům, kteří nemají zkušenosti s náročnými horolezeckými výstupy

Diskuze k této stránce (9 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

L.janicka.l, 28. 11. 2016, 13.56

Ja prestala cvicit a zacla vic chodit se psem stacilo to

lazna, 2. 6. 2016, 8.37

Jsem akorát chodila plavat.

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 10.14

U prvního jsem začala chodit na těhotenské plavání a byl to parádní odpočinek, navíc jsem se dozvěděla spoustu zajímavých informací, třeba jak dýchat u porodu. Teď nechodím, stačí mi plavání, kam chodíme s malým.

Kristy Sim

Kristy Sim, 18. 10. 2015, 22.23

Všude se píše, nezačínat se "sportem", který člověk nedělal. Já jsem necvičila nikdy jógu, až v těhotenství a bylo to super, Pomohlo mi to od bolestí zas, ale kyčlím to nepomohlo =(

mckvak, 22. 6. 2015, 7.31

Hezky napsane. Aktivity je urcite potreba omezit, ty co jsou nebezpecne pro miminko urcite. JA se vzdala skoro na rok konskeho sedla, ale ted uz se tesim az tam konecne zase vylezu

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.48

Za me nemenit navyky, ale klidne jeste pridat nejake tehotenske cviceni, napriklad pilates, jogu, plavani atd.

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.48

Za me nemenit navyky, ale klidne jeste pridat nejake tehotenske cviceni, napriklad pilates, jogu, plavani atd.

DenisaC, 3. 6. 2015, 16.17

Není třeba se bát a pokračovat s tím, na co je tělo zvyklé.

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.47

Pokud mamince neni zle, tak bych s cvicenim, na ktere je zvykla, neprestaval, at se telo nedesi

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight