Psychomotorický vývoj

zobrazeno 3449×

Vložil(a): Jana N., 7. 1. 2016 17.23

,,Ve zdravém těle, zdravý duch!“ I takto by se dala definovat psychomotorika, tedy spojitost mezi tělesným a duševním prožíváním. O tom, jaká jsou stádia psychomotorického vývoje a jak se dá psychomotorika rozvíjet, se dozvíte v tomto článku.

Co to je psychomotorický vývoj dítěte

Psychomotorický vývoj dítěte znamená vývoj dítěte po stránce pohybové a psychické. Jde o složitý a ucelený proces, který zahrnuje jak hrubou motoriku (otáčení se z bříška na záda, lezení po čtyřech, stavění se, chůze), tak jemnou motoriku (především práce rukou, manipulace s hračkou, ale také z oblasti orální zpracování potravy v pusince, příprava na řeč a řeč samotná). Psychomotorický vývoj dítěte zahrnuje také dovednosti sociální, poznávací a mentální.

Každé dítě se vyvíjí jinak, ale existují určité principy psychomotorického vývoje, kterými se vývoj zdravého dítěte řídí. Tyto principy se navzájem překrývají. Jsou to:

  • Stabilita a pohyblivost - Aby se dítě mohlo správně pohybovat, potřebuje být dostatečně stabilní. U maminky v bříšku na miminko nepůsobí gravitace, to se po narození změní a miminko se učí poradit si s tím. Např. když miminko není dostatečně stabilní vleže na zádech, nemůže si začít hrát s ručičkami, nemůže si sáhnout pro hračku, je pro něj obtížné si dát hračku do pusy.
  • Od středu ke krajům - Nejdříve dítě ovládá části těla, které jsou nejblíže ose těla a až následně kontroluje končetiny.
  • Od hlavy k patě - Nejprve se dítě učí kontrolovat pohyb hlavy, pase koníky, otáčí hlavou na strany. A potom se zvedá na předloktí, napnuté paže, na čtyři…
  • Učíme se z toho, co cítíme - Všude po těle máme čidla, která nás neustále informují o jeho poloze a pohybu. Náš mozek tyto údaje zpracovává a reaguje na ně. Díky tomu se učíme nové dovednosti. Dítěti ukazujte stále nové podněty, z kterých se může učit. Dítě, které leží pořád jen na zádech, má informaci jen o svých zádech, zadečku, neví jaké je to ležet na bříšku nebo na boku, když mu to neukážeme. Později se to naučí samo. Ze začátku dítě dokáže své tělo ovládat jen velmi omezeně a proto je závislé jen na nás, co mu ukážeme, co je naučíme.
  • Pohyby ovlivňuje to, co cítíme - Jakmile se pohybujeme, tak čidla ve svalech, šlachách, kloubech informují mozek, jak o pozici, tak i o pohybu. My se z této skutečnosti učíme a zkvalitňujeme svůj pohybu. Každou dovednost musíme 2000x zopakovat, abychom ji ovládali perfektně a nemuseli nad ní přemýšlet.
  • Soutěžení vzorů - Dítě na nějaký čas jakoby zapomene dovednost, kterou už ovládalo dobře na úkor jiné dovednosti. Např. dítě přestane žvatlat, ale posune se v pohybovém vývoji dopředu. Nebo začne lépe používat ruce k manipulaci s hračkou, ale méně zvedá nohy k bříšku, když leží na zádech. Toto je přirozený proces. Dítě si vždy procvičuje novou dovednosti a k té, co umělo, se potom zase vrátí.

Přehled dovedností v souvislosti s věkem

Ptáte se, co by mělo vaše dítě v určitém věku (stádiu) zvládat? Je to pouze orientační a každé dítě se vyvíjí jinak. Takže když zrovna nebude dělat, co jiný jeho vrstevník, nepropadejte panice. Všechno určitě dožene.

1.- 3. měsíc

Dítě si zvyká na nové prostředí. Zvyká si na zvuky kolem sebe. Zvyká si na gravitaci, začíná se učit stabilní polohu na zádech. V tomto období se naučí ovládat své ruce a nohy. Nohy zvedá nad podložku k bříšku, ručičky dává k sobě. Udrží hlavičku ve středu. Začíná se vyvíjet koordinace oko-ruka-ústa. Na konci tohoto období pase dítě koníky s hlavou nad podložkou a rukama opřenýma o předloktí.

4.- 6.měsíc

V tomto období je dítě živější, brouká si, rozpoznává hlas maminky. Vleže na zádech si předává hračky z jedné ruky do druhé, pozoruje je a dává si je do pusy. Naučí se otáčet ze zad na bok, a později na bříško. Vleže na bříšku má na konci tohoto období natažené ruce. V této pozici si umí sáhnout pro hračku, aniž by se převrátilo zpět na záda.

7.-9.měsíc

Dítě je aktivní při pohybu na zemi. Dokáže se otáčet kolem své osy, přetáčet se ze zad na bříško a zpět. Některé děti se plazí na bříšku. Dítě mezi 7. až 9. měsícem se postupně dostává na čtyři, houpe se, učí se přenášet váhu dopředu a dozadu i do stran. Z pozice na čtyřech si děti často sednou a dokáží se v sedu udržet. V tomto období často začíná i lezení po čtyřech. Neposazujte dítě předčasně! Dítě samo ví, kdy je na to připraveno.

10.-12.měsíc

Děti lezou po čtyřech a dostávají se do vzpřímeného kleku. U opory se nakročením postaví a začínají obcházet kolem nábytku. Toto je pro děti velmi důležité a může trvat i delší dobu než se dítě pustí do prostoru. Není vhodné děti vodit za ruce.

Každé dítě je jiné a má jiný vývoj. Pokud má vaše dítě malé odchylky od výše uvedeného, vůbec to nevadí.

A jak psychomotoriku u dětí rozvíjet?

Psychomotorika se rozvíjí formou her a cvičení. Psychomotorické cvičení se využívá ve všech věkových kategoriích. Zvláště velké uplatnění má u zdravotně oslabených a méně pohybově nadaných dětí. Využíváno je přitom nejrůznějších pomůcek a náčiní. Základními pomůckami jsou padák, molitanový míč, deky, noviny, balanční pomůcky (chůdy, rolovací deska s válcem), pivní tácky nebo víčka od PET lahví.

Doma využívejte nejprve různých barevných chrastítek a hraček, které podle věku dítěte můžete umístit nad postýlku (kolotoče), nebo umístíte v jeho dosahu tak, aby si je dítě mohlo osahat a manipulovat s nimi. Jakmile se dítě začne plazit, je vhodné umístit dostatek hraček kousek od něj, aby mělo dítě motivaci se za nimi doplazit. Psychomotoriku sedících dětí můžete rozvíjet pomocí nejrůznějších kostek (které může dítě skládat na sebe), kroužků (které se navlékají na tyč), balónu (který můžete dítěti posílat), nebo zkuste vkládat kostičky podle tvaru do správného otvoru. V tomto věku mají děti také velkou oblibu v ozvučených  a mechanických hračkách. Tyto hračky pro vás průběžně vkládáme do Věrnostního programu jako odměny za vaši aktivitu na tomto webu.

Máte doma předškoláka a zdá se vám trochu nemotorný? Má problém s řečí? I takto velké děti můžete sama rozvíjet. Choďte často ven, využívejte dětských hřišť s průlezkami, kopejte do míče nebo si sním házejte. A až se vrátíte domů, můžete s dítětem modelovat, malovat nebo třeba navlékat korálky... Nechte se inspirovat návody pro tvoření v naší Kreativní dílně! :)

 

Zdroje:

www.psychomot.cz

www.psychomotoricka-poradna.cz/psychomotoricky-vyvoj-ditete

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Diskuze k této stránce (11 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 28. 10. 2016, 14.19

Bezva!

KerhartovaK, 12. 10. 2016, 15.05

I když vím, že se nemá porovnávat, dělám to Naše dcerka, která má 2.roky nechce mluvit, sice všemu rozumí, ale sotva řekne pár slov. Od doby co jsem někde zaslechla, že jemná motorika úzce souvisí s řečí, jsem začala pro dcerku vyrábět motorické hračky ( vkládání špuntů do PET lahví apod.) a doufám, že se to brzy rozjede a malá bude brzy brebtat o 106

AllaŠvecová, 8. 10. 2016, 11.44

Děkuji za článek

Petra Schoberová, 8. 7. 2016, 13.48

Super clanek

mckvak, 21. 1. 2016, 21.49

Dobry a prinosny clanek

lazna, 21. 1. 2016, 15.19

snany, 17. 1. 2016, 8.17

Pěkně napsaný článek a nejvíc se mi líbí věty: Každé dítě je jiné a má jiný vývoj. Pokud má vaše dítě malé odchylky od výše uvedeného, vůbec to nevadí." Podle mě velmi důležité neboť někteří rodiče mají tendenci srovnávat své dítě (děti) s ostatními a pak jsou zbytečně ve stresu.

prubnihracku, 14. 1. 2016, 13.13

Pěkný souhrnný článek! Můj mladší syn má teď devět měsíců, sedí a leze po čtyřech už měsíc, posledních 14 se staví u nábytku. Jsem zvědavá, kdy přijdou první krůčky Kostky a balón ho zajímají, ale nějaké stavěnú vůbec, spíše jen se vším mlátit )

lenkamaresova, 12. 1. 2016, 13.48

Dobrý článek, dobře zpracovaný.

Katka, 8. 1. 2016, 10.33

Musím souhlasit, že malování a řeč souvisí. Poté co jsem začala se synem cvičit jazýček, tak si začal kreslit, což do té doby zarytě odmítal.

lenkamaresova, 12. 1. 2016, 13.48

Tak to je super!

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight