Dobrý den, pokud máte dobré ř (špička jazyka se Vám při výslovnosti rozkmitá), tak zkuste před zrcadlem říci dlouhé řřřřř a při tom o milimetr otevřít skus čelisti ( prostě jemně pootevřít ústa) - mělo by zaznít kmitavé rrrrrrr. S pozdravem Horáková Olga

Dobrý den, myslím, že se nemusíte bát. Jste sice pro něj prvním mluvním vzorem, ale pokud kolem něj ostatní budou mluvit správně, tak to naposlouchá od ostatních. Jelikož vibranty mají čas až do předškolního věku, tak to pochopí. Co se dědí je tzv. řečová slabost.....takže může bojovat třeba se sykavkami....anebo s ničím.... R se můžete naučit i v dospělosti....dospělý člověk má více kázně. Ř máte nebo také ne? S pozdravem Horáková Olga

Cvičení s mluvidly, 29. 2. 2016, 21.38

Dobrý den, u malých dětí to tak je...baví mě to, kde cítím úspěch. Zkuste to cvičení s jazykem jako hru, ne jako povinnost. Šklebte se na sebe do zcadla oba dva....dělejte různé opičky, pomalujte se, dělejte šašky a cvičení do toho nakombinujte. Neupozorňujte na to, že to provedení má být tak a tak.....jazyk a mluvidla jsou sval, který se dá rozcvičit a posilovat. Prostě blbněte, ono to půjde...můžete tak využívat třeba čas u čištění zoubků. Hodně trpělivosti a úspěchů. Olga Horáková

Tzv. gotická klenba, 19. 2. 2016, 18.47

pardon - tentokrát mezi horní zoubky

Tzv. gotická klenba, 19. 2. 2016, 18.44

Dobrý den, gotická klenba ovlivňuje výslovnost hlásek ĎŤŇ (tzv. měkčení). Zkuste nějaký taktilní vjem (před cvičením jej v místě chtěného dotyku jazykem něčím pošimrat, dotknout se prstem daného místa - třeba i s něčím sladkým mazlavým). Mělo by mu to pomoci pochopit kam s jazykem. Nebo jako se dělá na ostré sykavky - nit, na konci uzlík a ten zasunout mezi dva přední zuby (tentokráte mezi přední). Jazykem by si měl najít uzlík. Záleží také na tom, jak blízko má zoubky rostlé. Někomu se nevejde ani ta nit mezi zuby.... S pozdravem Horáková Olga

Uzdička pod jazykem, 19. 2. 2016, 15.41

Dobrý den, chybou bych to nenazvala...možná zbytečné...to je na vyhodnocení odborníků,kteří to tak určili. Uzdička se stříhá jen když omezuje rozsah pohybu jazyka. Jednoduchá diagnostika u dětí je pokyn, ať vypláznou jazyk a my sledujeme, zda jde rovně dolů a jestli na konci jazyka (špičce) se nedělá tzv. srdíčko (rýha dovnitř, která jakoby rozdělí špičku jazyka na dvě části). Uzdička ovlivňuje výslovnost L R Ř. Pohyblivost jazyka, jak jej popisujete, je správná. S pozdravem Horáková Olga

Dobrý den, pokud má už hezké csz v úsměvu, tak už sondy nepotřebujete. Jak píšete, samozřejmě s O a U je to těžší. Hlásky SCZ se tvoří stejně - u C je jemný pohyb jazyka (ťukání do zoubků), u Z se zase přidává důraz (Z je znělá podoba neznělé hlásky S) a zase naopak, když někdo umí Z, tak se pak šeptá a je z toho S. Pokud je problém jen v jazýčku mezi zoubkama a když ho schová, tak má špičku jazyka za dolními řezáky a ne někde jinde, tak můžete cvičit klidně všechny tři - scz. C a Č bych zatím nekombinovala. Tomu se říká tzv. diferenciace sykavek, jak už jsem psala výše a na to má ještě čas. Přeji hodně úspěchů s cvičením. S pozdravem Horáková Olga

Dobrý den, fyziologicky tupé sykavky (čšž) předcházejí ostrým sykavkám (scz), ale za svoji praxi jsem se celkem často setkala, že děti umí ostré sykavky dříve. Jojo, teorie jsou hezká věc... Tupé sykavky, dle norem, by se měli utvářet kolem čtvrtého roku, ostré sykavky kolem pátého roku, kolem šestého až sedmého má být tzv. diferenciace - to je rozlišování: sešit, cvičky (rozlišování otrých a tupých sykavec v jednom slově). Před tím děti mají buď šešit, nebo sesit. Jazyk určitě pryč. Všechny hlásky v češtině jsou tvořeny v dutině ústní. Ze srandy zkuste říct nějakou větu, aniž byste uvolnila pevný skus zubů....všechny hlásky jsou jazykem tvořeny uvnitř. Čtení z literatury je fajn, ale doporučuji alespoň jednu návštěvu logopeda, nebo jesti máte v MŠ logopedického asistenta, aby Vám ukázal prakticky a názorně jak na to. Myslím, že už jsem tu jednou popisovala vyvozování, ale připomenu: špička jazyka jde za dolní zoubky (pocitově špičkou najít, kde končí kůžička dolní čelisti a začíná zub). K tomu jsou různé fígle a sondičky, které logoped užívá...a to je to, co je nejlepší vidět a zkusit si to. Pak skousnout a úsměv. Metodická řada je: vyvozování hlásky, slabika, slova, texty a básničky (básničky patří do stadia automatizace, kdy pravidelným opakováním nacvičená hláska postupně přechází do plynulé řeči). Hodně trpělivosti (neboť jazyk mezi zuby je zlozvyk a to je vždy těžké odnaučit) a jsem s pozdravem Horáková Olga

Dobrý den, děláte to výborně. Rytmizace, říkanky, zpívání - to je to pravé. Tím naposlouchají správnou melodii svého jazyka - čeština je valčíková - přízvuk na první době a pak na každé liché... Do tří let mají děti čas. Pozor nucením k opakování jí mluvní apetit nezvýšíte. Někdy zkuste dělat, že vlastně nevíte, co přesně chce. Dětičky jsou mazané a když jim stačí pár slov, aby se dostaly k tomu, po čem touží..nemají důvod proč mluvit více. Vždyť to přeci funguje... to samé u těch zvířátek...ona ví, co je to za zvíře..takže to neřeší dál. Jako pedagog na logopedické škole jsem poznala mnoho dětí, které nezavřely pusu....často jsem se od maminek dozvěděla, že nemluvily tak do tří do čtyř let. Začínám si myslet, že je to pravidlo...takže se připravte na smršť. Že říká R je hezké, má však čas skoro do šesti let.... Pomoc bych vyhledala jen v případě, že by tato strohá komunikace přetrvala až do třetí roku. S pozdravem Horáková Olga

Dobrý den, L by měl zvládat okolo tří let. Kvalitní L je dobrý předpoklad pro správný rozvoj R. Někdy děti používají různé "ue" neboa "ua". To znamená, že nejden špička jazyka za horní řezáky,ale jen se válí v pusině. L je motoricky náročné pro jazyk jako sval. Sval jazyka se musí stáhnout (udělat špičku) - rozpláclý je špatně - a potom ta špička jde za horní zoubky. Při výslovnosti nesmí jazyk vylítnout ven (to dělá, když se silou zapírá o horní zuby). Zkuste špičkou jazyka "čistit zoubky": jezdit to kraji zoubků sem a tam. Pak (při otevřené puse, abyste to viděla a i on - dobré je cvičit společně před zrcadlem - třeba při čištění zubů) bez hlasu zvednou jazyka a klidně položit zpět (aniž by šel před zuby ven), pak při tom vyslovil hlásku L a pak zkusit slabiky LA, LE , LI (la je nejlehčí). V počítači mám obrázky na procvičování, napište mi mail a pošlu Vám je. Jinak metodická řada je : napřed správně vyvodit (vyslovit) hlásku, pak slabiky, pak cvičná slova, pak básničky a přes ty básničky by to mělo postupně se dostávat do plynulé řeči. s pozdravem Horáková Olga