Zdravá výživa nejen pro děti

zobrazeno 1993×

Vložil(a): szendrejka, 27. 1. 2016 10.32

Zdravá výživa je extrémně jednoduchá věc. Rozumí jí jak pojídači salátů, tak milovníci steaků. Základem stravy většiny lidí, podle tak zvaných alternativ – od veganů až po jedlíky paleo stravy – jsou totiž ZÁKLADNÍ PŘIROZENÉ POTRAVINY, které upřednostňují před veškerými polotovary. Nikdo z nich nestuduje desítky aditiv ani neporovnává, jestli je polotovar s nálepkou lepší než ten bez nálepky. Nají se nejlépe bez nich.

Výživová doporučení

Zde vám předkládáme 10 základních doporučení, která jsou postavená na potravinách, způsobu stravování a na jídle, ne na živinách. Strava by měla být zdravá, chutná, cenově přijatelná a šetrná k životnímu prostředí.

  1. základem stravy by měly být přirozené, minimálně upravované potraviny
  2. oleje, tuky, sůl a cukr používejte v malých množstvích – k dochucení
  3. omezte průmyslově upravované potraviny
  4. vylučte vysoce průmyslově upravené potraviny
  5. jezte pravidelně a ve vhodném prostředí
  6. nakupujte v místech, kde prodávají pestrý sortiment přirozených a čerstvých potravin z ověřených zdrojů
  7. naučte se vařit a podělte se s námi o své zkušenosti (budeme rádi, když svůj recept budete sdílet s námi v kategorii Recepty
  8. plánujte si dostatek času na přípravu jídla
  9. při stravování mimo domov si volte místa, kde si vyberete čerstvě připravovaná jídla
  10. dejte pozor na reklamy na jídlo a potraviny!

Zdravé vaření a pečení

Chcete začít zdravěji se stravovat? Nemusíte si hned zakázat všechny oblíbené specialitky, ani absolvovat kurzy vaření. Nejlepší cesta je postupné vylepšování vašich oblíbených jídel do podoby, které jsou zdraví prospěšnější, např. méně slaďte a používejte hnědý cukr nebo med, místo slunečnicového oleje použijte olivový apod. Oblíbená rodinná jídla je dobré doplňovat o novinky – nejlépe už odzkoušené někým známým či knihou. Recepty, které se ujmou, zařaďte do stálého jídelníčku.

Důležité je také nakupovat v místech, kde prodávají pestrý sortiment přirozených a čerstvých potravin z ověřených zdrojů. Máte-li poblíž nějaký trh, určitě jej běžte omrknout.

 

Jak učit děti zdravé výživě

Učit děti, co je a není zdravé, je zásadní krok ke zdravému stravování. Buďte dětem dobrým vzorem, nakupujte společně  zdravé potraviny a zapojte děti do jejich pěstování a přípravy. Děti jedí především to, co jim nabízíme a co je v jejich okolí dostupné. Proto je zásadní hlavně doma zajistit zdravé stravovací prostředí, nekupovat a nemít doma to, co nechceme aby děti jedly a sami to také musíme dodržovat. 

Ideální jídelníček

Ideální jídelníček neexistuje!!! Zdravá výživa není věda a určitě neznamená počítání kalorií a živin na talíři. Zdravou výživu lze do každodenní praxe nejlépe převést v klidu a s nadhledem. Dětem ani manželovi nic nenuťte, ale začněte při vaření běžných jídel nahrazovat škodlivé potraviny těmi zdravějšími. Přestaňte používat polotovary a vyráběné potraviny (např. sušenky) a upečte zdravé sušenky samy, bonbony a sladkosti nahraďte sušeným ovocem, kupujte jen kvalitní čokoládu a dávejte ji dítěti jen po troškách apod. Všichni chceme pro sebe i pro své děti to nejlepší a proto se nenechte znejistit experty, kteří dnes až příliš často předávají buď hesla potravinářského průmyslu nebo zaslepeně izolovaná fakta v reklamách a v rádoby odborných publikacích.

Zdravá výživa není věda. Tajemství úspěchu spočívá ve výběru přirozených potravin a jídel z nich připravených.

 

Zdroj: www.margit.cz

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
9

Diskuze k této stránce (26 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

dadinkamaminka, 2. 8. 2017, 8.41

U nás je to tak,že se snažím nekupovat polotovary,hodně ovoce,zeleniny. U vaření používám řepkový olej nebo někdy olivový.Snažím se vyhýbat masoxům a všem těmhletěm věcem a používám pouze sůl,pepř nebo bylinky a úplně to stačí,zjistila jsem,že bez těchto ochucovadel to jídlo pak chutná i líp Malému nekupuju žádný ty obarvený bonbony,přeslazený čokolády,sušenky atd.Občas tak jednou z aměsíc,možná ani to ne,mu koupím Kinder čokoládu,nebo Nim2 bonbony s vitamíny,jinak nic neodstává.Snažím se péct,ted jsem pekla z celozrnné mouky,použila jsem daleko méně cukru a dala tam kokosovou ramu,ta tomu dala skvělou chut a cukr už pak nebyl potřeba takže ono to opravdu jde,někdy je to těžký,ale jde to.Jen na váze se to nijak neodráží

Misacek, 13. 7. 2017, 19.17

Holky, co mám dělat? Kamarádka má dcerku (14 let) a ta už má skoro 100 kg Kamarádka je z toho zoufalá, i když se snaží vařit zdravě, holka se prostě dojí někde jinde... Chci ji pomoct, ale jak...?

dadinkamaminka, 2. 8. 2017, 8.42

Pokud dcera nebude chtít sama se sebou něco udělat,tak s tím nikdo nic nezmůže...

k.o.r.i.n.e.k, 2. 8. 2017, 22.37

Opravdu k tomu musí dojít sama a neměla by podporu v nějaké kamarádce?

Soniiiciii, 21. 8. 2017, 12.21

Ty hele, to je hrozně individuální... Taky jsem měla v okolí podobný případ Ale to byl případ, kdy na to matka absolutně nestačila, možná i proto, že sama měla dost nadváhu... Pak ale šly obě dvě k odborníkům a teď je to na doré cestě...

Adrianita, 2. 7. 2017, 10.03

Polotovary téměř nekupuji, snažím se vařit co nejvíce ze základních surovin. Koření používám málo, spíš sůl, pepř, česnek, bylinky. V sezóně používám zeleninu, ovoce apod. z místních zdrojů, dle možností.

jkubeso, 1. 7. 2017, 20.52

Snažím se vařit ze základních surovin. Občas (když není čas z různých důvodů) si dáme nějakou rychlovku s využitím polotovarů, ale je to jen příležitostně, abychom měli aspoň něco k obědu. Jinak na čokoládu a sladké moc nejsme, ani to moc nekupuju (nepeču), máme jen to, co dostaneme k narozeninám a svátku, když jednou za půl roku někdo dostane chuť

Mygara

Mygara, 21. 3. 2017, 13.53

ano, základní potraviny, ty používám, polotovary ne (tedy až na kořenící směsi apod.)

Fuga

Fuga, 13. 2. 2017, 9.42

snažím se, ale sušenky kupuji, i když někdy taky upeču

Rulficka48

Rulficka48, 28. 10. 2016, 12.36

Kdyby to šlo tak lehce, aby dítě opravdu zdravou stravu dodržovalo

Blankasiro, 17. 6. 2016, 18.01

ne vždycky je jednoduché děti přesvědčit, že musíme jíst zdravě

silvousek, 17. 6. 2016, 6.19

Také se snažíme vařit zdravě, ale nejde to vždycky, to musí člověk asi postupně si zvykat Jinak máme moc rádi zeleninu a ovoce. Děkuji za skvělý článek.

jitka46

jitka46, 5. 6. 2016, 22.41

také bychom chtěli vařit zdravě....

Naši partneři

© 2013 - 2017 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací