Strava na podzim dle tradiční čínské medicíny

zobrazeno 868×

Vložil(a): Adrianita, 19. 9. 2022 16.11

I když je podle kalendáře stále léto, venku už to tak zcela nevypadá. Již koncem srpna slunce dříve zapadá, ochlazuje se a příroda se pomalu chystá na podzim. Začátkem školního roku můžete častěji pociťovat únavu, špatnou náladu či jiné potíže. Můžete si pomoci “podzimní” stravou.

Na mnoha místech již proběhla sklizeň. Podzim je období loučení se s létem, ochlazení. Radost a teplo střídá smutek a chlad. Elementem podzimu je kov, z orgánů potom plíce a tlusté střevo. K této energii patří ostrá chuť a bílá barva, tedy i potraviny bílé barvy. Častým zástupcem je zázvor - čaje i další pochutiny z něj. Strava ostré chutí rozproudí v těle energii a činnost. 

Přesto netlačíme na pilu, aby té energie nebylo moc. Příliš energie kovu způsobuje smutnou, depresivní náladu. Necháme plynout přirozenou pomalejší energii. Tepleji se oblékáme, pomalu se chystáme na zimu a zpomaluje i naše energie. To je zcela v pořádku. 

Tělesné orgány podzimu

Tak jako podzim souvisí na tělesné úrovni s plícemi a tlustým střevem, v rámci hodnot souvisí s organizací, nastavením limitů a hranic. Jsme více uzavřením, uzavíráme své projekty, dokončujeme rozjednané. Plíce můžeme posílit pravidelnou prací s dechem. To lze dělat několikrát denně při práci i v přírodě. Plíce jsou dle tradiční čínské medicíny spojeny s kůží. Již naši předkové věděli, že je třeba držet více tepla v těle. Nejen teplejším oblečením, ale i zábranou úniku přebytečného tepla a jeho udržením uvnitř těla. Pokud nám uniká teplo a pustíme do těla chlad, přijde nachlazení. S tímto dějem nám pomůže kyselejší a trpčí strava. Začínáme jíst více vařené stravy, dopřejeme si i déle vařená a pečená jídla. Dopřejte si zázvor, ředkev, květák, pórek, celer, kyselé zelí, cibuli, česnek, křen a trochu ostrého koření. Ostřejší strava pomáhá i s odstraněním případných hlenů. Působí tedy nejen preventivně, ale i léčí. K obědu si častěji dopřejte hutnou luštěninovou nebo zeleninovou polévku, nebojte se kombinací zeleniny. Ke snídani nebo k večeři si pochutnejte na jáhlové kaši, na sladko i na slano. Abychom se vyhnuli převaze sucha v organismu, což má za následek suchou a ekzematickou pokožku, konzumujte více hub, ořechů a semínek. 

Další prospěšné potraviny

Do jídelníčku dále přidáme tofu, kroupy, rýži, dýni, kapustu, kořenovou zeleninu, batáty, topinambury, jablka a švestky, špenát, ředkvičky, sýry s modrou plísní, králičí maso, zvěřina, mátový čaj, chilli, ječmenný slad. 

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Diskuze k této stránce (2 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Jaja23, 3. 12. 2023, 19.32

Já na sobě naopak pociťuji, že mám sama od sebe chutě na teplé a ostré jídlo. Hlavně polévky a všemožné luštěniny, jako kdyby si o to tělo samo říkalo. I maso většinou omezují a zařazuji spíš vegetariánská jídla. A polévky a vývary jsou na denním pořádku, většinou udělám pořádný hrnec pro celou rodinu. Nedávno jsem koupila velký z https://www.litinove-nadobi.cz a konečně to stačí pro celou rodinu.

Fuga

Fuga, 6. 12. 2022, 12.35

na toto jsem nikdy neměla trpělivost a většinou jím, to co bych neměla, např. mandarinky v zimě .-)

© 2013 - 2024 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů