kyselina listová

zobrazeno 468×

Vložil(a): Petra P, 15. 1. 2015 20.48

ve vodě rozpustný vitamín; zvláštní význam má pro normální růst a vývoj plodu; je obsažena především v listové zelenině, dobrými zdroji jsou i kvasnice a z živočišných produktů játra

 

Podrobný popis:

Kyselina listová patří do skupiny vitamínů skupiny B, rozpustných ve vodě. Kyselině listové se říká také folacin, vitamín B9 či acidum folicium. Jejím úkolem je napomáhat dělení buněk, čímž podporuje tvorbu červených krvinek, růst plodu, vznik nukleových kyselin a řady aminokyselin.

Užívání kyseliny listové má největší význam v těhotenství. Pomáhá dělení buněk, čímž podporuje růst plodu a diferenciaci tkání nervové soustavy. Významně snižuje riziko vrozených vývojových vad plodu, riziko potratu, odtržení placenty a dalších vážných těhotenských komplikací.

Nízký příjem kyseliny listové může být i důvodem vzniku neplodnosti. Proto odborníci doporučují v období jeden až tři měsíce před plánovaným otěhotněním, zvýšit příjem kyseliny listové na 400 mikrogramů denně. Tuto dávku může podstatně zvýšit gynekolog, zejména, pokud se u ženy v předchozích těhotenstvích objevily vrozené vývojové vady plodu. Doporučuje se také zvýšit příjem až na 800 mikrogramů, pro podporu vývoje plodu v prvním trimestru těhotenství, kdy se vyvíjí mozek a mícha plodu. Užívání kyseliny listové se doporučuje i v průběhu kojení předčasně narozených dětí a dětí s nízkou porodní váhou.

Kyselina listová se vyskytuje v listové zelenině, jako je například špenát, brokolice, chřest či růžičková kapusta. K dalším významným zdrojům patří luštěniny, vlašské ořechy, ovesné vločky, sušené datle a fíky, celozrnné pečivo, kvasnice, treska, játra či ledvinky. Vařením se většina kyseliny listové zničí. Proto je důležité jíst zeleninu a zeleninové šťávy čerstvé.

Naši partneři

© 2013 - 2017 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight