Přímá (otevřená) adopce – ano či ne?

zobrazeno 1570×

Vložil(a): sestricka1989, 7. 11. 2015 21.49

Přímá adopce, kterou podporuje Fond ohrožených dětí, je taková adopce, při které dítě do předadopční péče svěřují konkrétním osvojitelům sami rodiče (nebo jiní zákonní zástupci). Ačkoli náš zákon o rodině tento typ adopce uvádí na prvním místě, a třebaže je v zájmu dítěte, aby do nové rodiny přišlo co nejdříve, bez mezistanice v kojeneckém ústavu, náš stát se rozhodl tento typ osvojení, v zemích EU zcela běžný, nezprostředkovávat a ustanovením § 20 zákona o sociálně-právní ochraně dětí jej vyňal ze své kompetence.Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) zastává názor, že přímou adopci si mohou mezi sebou dohodnout pouze sami biologičtí rodiče a budoucí osvojitelé, pokud se navzájem znají. Jestliže ale rodiče nikoho vhodného, kdo by chtěl osvojit jejich miminko, neznají, má děťátko smůlu – jeho cesta vede do kojeneckého ústavu. Podle názoru MPSV prý nikdo, ani osoba pověřená výkonem sociálně-právní ochrany dětí, což je i Fond ohrožených dětí, nemůže rodičům vhodnou prověřenou rodinu doporučit. Přitom prověřených zájemců o přímou adopci je víc než dost. Zatím však tři stovky miminek čekají na nové rodiče dva až tři měsíce nebo i déle v kojeneckých ústavech.

Hlavní rozdíly přímé adopce „přes FOD" oproti běžnému osvojení:

  • děťátko přichází k novým rodičům hned z porodnice, ve stáří několika dnů, na základě protokolu o předání dítěte do předadopční péče, sepsaného zpravidla na FOD,
  • rodiče a budoucí osvojitelé se podle svého přání mohou, ale také nemusí setkat, např. v porodnici, na FOD či jinde - nechtějí-li se setkat, zajišťuje předání miminka pracovník FOD,
  • rodiče (resp. nejčastěji osamělé matky), kteří se na nás se žádostí o zprostředkování přímé adopce obrátí, jsou obvykle motivováni snahou zajistit dítěti co nejlepší dětství a uchránit jej před pobytem v kojeneckém ústavu,
  • rodiče mohou svůj souhlas odvolat až do právní moci osvojení, v úvahu by pak mohlo přicházet i svěření do výchovy nebo do pěstounské péče potencionálních osvojitelů,
  • anonymita osvojení nemusí být u přímé adopce zajištěna, i když rodiče obvykle nechtějí znát bydliště budoucích osvojitelů. Byť jsou účastníky řízení, mohou se nechat v řízení zastupovat, a pak jim není ani doručen rozsudek, kde se bydliště budoucích osvojitelů uvádí,
  • až do právní moci osvojení (které lze provést nejdříve po uplynutí tříměsíční předadopční péče), není obvykle zajištěno hmotné zabezpečení dítěte, tj. pobírání přídavku na dítě a mateřské. Osvojitelky tuto situaci často řeší dovolenou a neplaceným volnem, příp. ukončením pracovního poměru. V tomto směru se nyní snažíme o změnu legislativy, která by i v hmotném zajištění postavila přímou adopci naroveň anonymnímu osvojení.

    Osvojení přímo z porodnice

    Devatenáctiletá studentka se vzhledem ke studiu a nevhodným bytovým podmínkám rozhodla dát souhlas k osvojení. Chtěla ale budoucí osvojitele poznat a nedovedla si představit, že by její dcerka byla umístěna do kojeneckého ústavu. Jakmile se však v porodnici o svém úmyslu zmínila, odmítli jí dávat dítě ke kojení. Sociální pracovnice ji nesprávně informovala, že existuje jen anonymní osvojení, a žádala, aby podepsala souhlas s umístěním dítěte do kojeneckého ústavu. V této situaci nás navštívila její matka a s pláčem uvedla, že dcera je z odebrání dítěte psychicky na dně. Poradili jsme jí tedy, aby prohlásila, že si osvojení rozmyslela - dítě pak ke kojení opět dostane. Tak se také stalo. Po propuštění z porodnice předala matka své desetidenní miminko prověřeným žadatelům o osvojení, současně byl na FOD sepsán záznam o předání dítěte do předadopční péče a v zájmu zajištění anonymity osvojení i návrh na zbavení matky rodičovské zodpovědnosti, s čímž ochotně souhlasila. Tomuto návrhu bylo do dvou měsíců vyhověno, a protože matka výslovně uvedla, že si nepřeje být přítomna u jednání, bylo rozhodnuto v její nepřítomnosti a bez jejího výslechu. Soud si pouze vyžádal návštěvu sociální pracovnice OPD, při níž matka svůj souhlas s osvojením i zbavením rodičovské zodpovědnosti potvrdila. Rozsudek o zbavení rodičovské zodpovědnosti nabyl vbrzku právní moci, matka nebyla účastníkem řízení o osvojení a tato přímá adopce je tak zcela anonymní. Matka byla ráda, že díky tomuto (legálnímu) postupu nemusela jít ani k soudu, ani na Okresní úřad. Zbavila se tak hrůzy z úředních jednání a osvojitelé se již neobávají neznámé, bezcitné a bůhví jaké ještě matky, která jim jednou třeba bude chtít dítě sebrat. Nejšťastnější je ale miminko. Nemuselo být ani chvilku v pokoji, kde pro mámu pláče deset dalších opuštěných dětí...

Máte i Vy zajímavý příběh, o který se chcete podělit? Napište ho.

Sdílejte:   | 
3

Diskuze k této stránce (48 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Mygara

Mygara, 3. 3. 2017, 7.16

je úžasné, že možnost adopce je, ale ty proluky časové okolo jsou hrozné

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.28

Ta poslední věta je úplně smutná. nevím, podle mě je vše moc zdlouhavé a pro náhradní rodiče dlouhé a miminko je zbytečně v ústavu. Někdy to úřady fakt přehánějí.

Fuga

Fuga, 28. 1. 2017, 19.09

je přeci úžasné, když miminko může být rovnou v rodině, bez různých přestupních stanic. Snad se přístup úřadů zlepší

Aliisha

Aliisha, 9. 12. 2016, 21.42

Celý tenhle systém je postavený na hlavu. Je smutné, že s tím nikdo vůbec nic nedělá. Je tolik dětí, co by potřebovalo mámu a tolik žen, co nemůžou mít své vlastní dítě. Já tohle prostě nikdy nepochopím.

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.29

Taky nechápu, že to tak protahují... jak kdyby je to bavilo.. a chudák miminko tím jen trpí

Aliisha

Aliisha, 2. 3. 2017, 20.23

Děti to odnesou nejvíc

Cherrynka, 3. 3. 2017, 11.14

A většinu to odnesou ty děti, v tom věku, kdy s nejvíc zvykají a chtějí mmaminku. Chce ji každý, ale třeba narozené miminko si ji určitě přeje takto dozačátku

Aliisha

Aliisha, 3. 3. 2017, 11.48

Nechápu proč s tím něco nedělají

Cherrynka, 3. 3. 2017, 16.46

Nebudou nic dělat, protože to není k jejich dobru. Kdyby šlo o ně či jejich rodinu, tak se přetrhnou. Už mě stát štve jen svýma platama. Politici si dají vysoký platy k tomu mají stejně skoro vše zdarma a obyčejný člověk, tvrdě pracující má skoro minimum..... fuj, už je mi špatně, když mluvím o politice :(

Aliisha

Aliisha, 3. 3. 2017, 20.42

Bohužel to tak je a jiné to nebude. nemá cenu se tím trápit

Cherrynka, 3. 3. 2017, 21.03

Netrápila bych se, ale hodně věcí mi přijde nespravedlivých.... a mě nejde na to nereagovat. Napíšu něco mimo téma... slyšela jsem, že jeden fotbalový klub chce dát hráči (pokud si dobře pamatuju) 7 milionů TÝDNĚ, když bude pro ně hrát. .... pak byl dokument o hladovějících dětech v nevyspělých zemích...

Aliisha

Aliisha, 3. 3. 2017, 21.06

O sportu mi tu vůbec nemluvte. Zrovna nedávno jsem o tom mluvila s manželem ( milovníkem sportu). Tam se točí nesmyslně velké peníze. A nejsou to jen fotbalisti.... Už jsem se zase rozčílila

Fun, 4. 12. 2016, 7.29

Tolik rodičů co nemohou mít děti a chtějí nějakému dítku pomoci a čekaji několik let. Místo, aby narozené miminko ihned někomu dali kdo o něho stojí (ne jako jeho rodiče, kteri jednou mozna za rok poslou pohled a tzn.ma o ditete zajem) tak ho tam nechaji roky. V 18 ti ho vykopnou a jak se tenhle clovek ma pak nekam zaclenit nebo co ma delat? V 18 si myslim, ze je jeste dite na to aby vedl celou domactnost navic pokud chodi na SŠ.

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.31

No tak to bych zrušila úplně!!! Taky nám na střední říkali o "tom posílání pohledu" ... Je to ta největší kravina, jen tak blbě brání tomu, aby šlo dítě k rodičům, kteřío něj stojí opravu!!!!

Jamu, 4. 12. 2016, 5.22

Zrovna tento patek davali dokument "V nejlepsim zajmu ditete" a to by clovek brecel,jak je to u nas spatne nastavene:(

Fun, 4. 12. 2016, 7.24

To mas pravdu:-(

Jamu, 4. 12. 2016, 10.21

Bohužel:/

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.32

Podle mě si to dělají spíš v zájmu úřadu, než dítěte... že se nestydí!!!!

Jamu, 4. 3. 2017, 10.38

Presne:(

Cherrynka, 4. 3. 2017, 10.45

Bud to tak zůstane nebo to bude horší..... moc se mi líbí pohádka Tajemství staré bambitky. Tam si dělají srandu z našeho státu.

Leňulka, 1. 12. 2016, 21.23

Je to dost blbá díra v zákoně, takhle možnost by tam být prostě měla. S umístěním miminka do kojeneckého ústavu nesouhlasím, lepší když jde z porodnice rovnou k adoptivním rodičům. Pak to je tak jak to momentálně je. X miminek čeká jako dobu v kojeňáku na rodiče a x žadatelů čeká jakou dobu (roky) než jim nějaké dítko dají. Teta čekala 7let!!!

Jamu, 4. 12. 2016, 5.23

To je silene,7 let:(

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.34

Děsná doba!! To si nedokážu představit čekat 7 let! že se úřady nestydí!!!!!

Jamu, 4. 3. 2017, 10.38

To je vazne smutne

Fun, 4. 12. 2016, 7.32

Neuvěřitelné a nepochopitelné😔

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.33

50% zákonů je na hlavu, bohužel a nejsmutnější jsou ty, které se týkají tohoto článku

Lusesita25, 1. 12. 2016, 10.22

Aspoň že existuje ta možnost, že se mezi sebou lidé mohou domluvit a miminko jde rovnou k adoptivním rodičům přímo z porodnice. Mě by trhalo srdce vědět, že moje dítě jde do kojeneckého ústavu prostě hrozná představa, pro mě.

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.34

Ano, pravda. Lepší je se domluvit, vždy to nějak jde a je to lepší a jednoduší

Čertice, 30. 11. 2016, 21.56

Vůbec nechápu, proč zrovna u nás tohle musí řešit. Všude ve světě to funguje, všichni lidi, kteří tomu rozumí, prohlásí, že je to super a ti naši poslanci to stejně neschválí.

Jamu, 4. 12. 2016, 5.24

Co k tomu říct,uz i na vychode jsou na tom lepe nez my v tomto.

Fun, 4. 12. 2016, 7.33

No a to je co říct:-(

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.35

Protože mi přijde, že stát to moc asi řešit nechce

snany, 30. 1. 2016, 6.47

Ano, líbí se mi možnost zvolit pro dítě rodiče a hlavně (a to je důležité) jde miminko hned k adoptivním rodičm, žádný mezičlánek ve formě kojeneckého ústavu.

Cherrynka, 1. 3. 2017, 23.36

To samozřejmě ano. Jenže je takových veselých případů málo, kdy si žena, co dítě nechce, může vybrat rodiče.

Naši partneři

© 2013 - 2017 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight