Trápí vás rozestup břišních svalů? Řešením je cvičení!

zobrazeno 23378×

Vložil(a): Lucie2, 10. 10. 2014 21.08

Pokud nepatříte mezi těch pár vyvolených, které se už pár týdnů po porodu chlubí svými fotkami na sociálních sítích, tak vězte, že po porodu vaše tělo ještě dlouho nebude jako dřív. Ale nepanikařte! Správným a hlavně pravidelným cvičením můžete napravit velkou část škod způsobených v těhotenství. Mezi časté problémy, které způsobují nevzhlednost břicha, a které můžete vyřešit cvičením, je diastáza neboli rozestup přímých břišních svalů.

Co to je diastáza? Dá se jí předejít?

Diastáza se objevuje u novorozenců, starších lidí a lidí s ochablými břišními svaly, někdo ji má celý život a ani o ní neví. Je to ale také velmi častý problém, se kterým se setkávají ženy po porodu. Nejčastěji tímto problémem trpí maminky dvojčat a sklony k diastáze mohou mít ty ženy, které mají relativně krátké přímé břišní svaly, tedy ženy malého vzrůstu. Jde o povolení a rozestup přímého břišního svalu. V těhotenství se děloha rychle zvětšuje a tlačí na vaz zvaný linea alba. Tento vaz, známý jako čárka mezi naposilovanými břišními svaly, spojuje pravý a levý přímý břišní sval. Vaz se nestíhá adaptovat růstu, tlakem se vytahuje a ztrácí pružnost. Po porodu nedokáže správně fixovat polohu přímých břišních svalů a ty se rozevřou do stran.

Jak zjistím, že mám diastázu?

Rozestup nejlépe poznáte, když si lehnete na záda, nadechnete se a s výdechem se pomalu zvedáte do sedu a snažíte se přímý břišní sval napnout. Stačí jen trochu odlepit ramena a hlavu od země. V tu chvíli už břišní svaly zabírají. Břicho by mělo být rovnoměrně oblé. Jestli vám na něm mezi hrudní kostí a pupíkem vystoupí jakoby stříška ve tvaru písmene A, tak máte smůlu. Máte diastázu. Vystouplá stříška je místo, kde se mezi ochablým svalstvem tlačí ven obsah dutiny břišní. Opravdu štíhlé ženy mohou někdy dokonce pozorovat, jak se jim hýbou střevní kličky. Diastáza způsobuje nejen to, že břicho trčí nevzhledně dopředu, ale rozšiřuje i pas.

Velikost rozestupu

Rozestup otestujte pomocí bříšek prstů. Lehněte si do stejné polohy, jako když jste zjišťovaly, jestli máte rozestup. Špičky prstů položte zhruba 4 centimetry pod nebo nad pupík. S výdechem pozvedněte hlavu a zároveň jemně tlačte špičky prstů proti břichu. Ucítíte měkkou část břicha uprostřed (rozestup) a ohraničenou tvrdší částí (svaly). Pokud se mezi svaly vejdou dva až tři prsty, není rozestup nijak veliký a správným cvičením a dodržováním určitých pravidel se můžete diastázy zbavit. Cvičením se můžete zbavit i větších rozestupů, jen to bude trvat déle.

Jak se diastázy zbavit?

Pokud máte štěstí, tak se rozestup upraví samovolně, aniž byste musela cokoli dělat. Pokud štěstí nemáte, bude to chtít trochu vaší snahy a trpělivosti. Takže, co dělat? Hlavně moc necvičte! Neohýbejte se, nezvedejte a nenoste težké věci, nepřetáčejte se a už vůbec nedělejte klasické sklapovačky. Všechny tyto činnosti mohou diastázu zhoršit a pravděpodobně i zhorší. Teď si asi říkáte, že to v běžném provozu a při péči o miminko není možné. Je ale potřeba se trochu šetřit a na svůj problém myslet. Když budete vstávat z postele, převalte se nejprve na bok a zvedněte se opřením o ruku.

Pokud budete zvedat těžké věci, zatněte břišní svaly a vtáhněte pupík směrem k páteři, teprve pak z podřepu a nikoliv z předklonu zátěž zvedněte. Můžete také použít fixační pás, který brání dalšímu zhoršování rozestupu. Nenoste ho ale celý den. Svaly pak zeslábnou a zleniví.

Existuje řada šetrných cviků, které mohou problém s rozestupem vyřešit nebo ho alespoň částečne napravit. Ovšem chce to čas, úsilí, trpělivost a alespoň určitou důslednost. Každá žena je jiná. Proto vás nesmí odradit, když to nepůjde hned. Nezapomeňte, že vaše tělo se měnilo v těhotenství devět měsíců. Nechte mu tedy aspoň stejně tak dlouhou dobu na regeneraci. Ale bohužel, může to trvat i déle. Takže vydržte!

Se cvičením můžete začít hned po porodu. Začněte správným dýcháním. Lehněte si na záda, mírně pokrčte nohy a roztáhněte je na šíři boků. Nadechněte se postupně do břicha a do spodních žeber a při výdechu vzduch z žeber vytlačte a vytlačujte ho směrem dolů přes břicho až k pánevnímu dnu. To nakonec zatněte (jako když zadržujete moč). Nádech je pasivní pohyb, kdežto výdech je aktivní, břišní svaly pracují a tím pádem posilují.

Důsledně dbejte na to, aby se diastáza při cvičení neobjevila nebo aspoň nezvětšovala. Rozestup můžete přidržovat rukou nebo použít fixační pás. Cvičte tak, abyste rukou rozestup udržela, ale nemusela přitom vyvíjet velkou sílu.

Při posilování začněte nejdřív cvičit pouhé zatínání svalů. Ve stejné poloze jako při prvním cviku dejte ruce na spojnice pupíku a kyčlí a zatínejte bříško. Dále pokračujte s posilováním šikmých břišních svalů. Pomohou vám totiž přitlačit přímé břišní svaly k sobě. Přímý břišní sval posilujte až jako poslední.

K posilování patří i protažení. Při velkém oslabení svalů ale neprotahujte. Stačí jen uvolnění, relaxace a prodýchání posilovaných svalů.

Když nic nepomůže, tak je tu jestě abdominoplastika, při které vám sešijí rozestoupené svaly k sobě. Tato operace vás přijde přibližně na padesát  tisíc korun.

Mějte pevnou vůli, trpělivost a naztrácejte naději. Uvidíte, ono to časem půjde!

 

Použité zdroje:

  1. http://zena.centrum.cz/deti/tehotenstvi-a-miminko/clanek.phtml?id=788406
  2. http://www.kondice.cz/2012/06/po-porodu-do-kondice-zamerte-se-na-panevni-dno-a-drzeni-tela/

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
7

Pojmy použité v článku:

  • abdominoplastika

    rozsáhlá plastická operace břicha prováděná za účelem odstranění přebytečného tuku, povislé kůže a zpevnění břišní stěny; je vhodná - na rozdíl od liposukce - i v případě, že kůže již ztrácí svou elasticitu; mezi nejčastější důvody pro abdominoplastiku je prodělané těhotenství, výrazná redukce hmotnosti a diastáza

  • diastáza

    rozestup přímých břišních svalů

  • linea alba

    vazivová linie táhnoucí se středem břicha

Diskuze k této stránce (9 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

jitka46

jitka46, 30. 7. 2016, 23.06

Zajímavý článek, o tomto slyším ale poprvé v životě

Minnie, 22. 2. 2016, 19.12

Podle toho testu rozestup nemám, ale břicho je nepěkné

lazna, 18. 11. 2015, 14.55

pěkně napsané

Kristy Sim

Kristy Sim, 26. 10. 2015, 22.36

Nepříjemná situace, ale viděla jsem velmi dobré výsledky cíleného cvičení.

nocken, 7. 10. 2015, 22.42

Moc hezky zpracované. Vím, že se o tomto tématu moc neví.

janicka2, 17. 6. 2015, 15.05

Tak to naštěsttí neznám.

Janak, 9. 6. 2015, 21.55

Postizenym maminkam nezavidim!

mckvak, 6. 6. 2015, 6.00

Super napsano!

Jana V., 4. 2. 2015, 20.58

Dekuji moc za velice prinosny clanek! Pred pocetim jsem pomerne dost cvicila na brisni svaly a vzhledem k tomu, ze mam dvojcata, diastazou trpim pomerne dost.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight