Regenerace po sportu, aneb načerpejte novou energii

zobrazeno 793×

Vložil(a): NikolaJ, 29. 8. 2016 11.50

Ačkoliv je pravidelný pohyb zdraví prospěšný, představuje pro organismus určitou zátěž, a proto je důkladná regenerace po sportovním výkonu zcela zásadní. Vhodná péče pomáhá obnovit rovnováhu svalové tkáně a kompenzovat celkovou únavu organismu. Zaměřuje se na osvěžení, prohřátí a uvolnění svalů celého těla.

Jak víte, jedním z našich dlouhodobých partnerů je Weleda, která je nám sympatická svými přípravky vyráběnými ze zcela přírodních surovin a bez umělých konzervačních látek. Proto jsem do tohoto článku zanesla také některé ze souvisejících produktů právě od Weledy a vy můžete navíc vyhrát v soutěži jeden ze dvou balíčků plných relaxace.

Pojem regenerace můžeme vysvětlit jako obnovu sil. Je to biologický a společenský proces, který má za úkol vyrovnat a obnovit vratný pokles funkčních schopností organismu a jednotlivých orgánů. Je také významnou prevencí poškození z přetížení. Regenerace je zabezpečována řadou činností člověka, které mají odstraňovat únavu a obnovovat schopnost vypořádat se úspěšně s novou zátěží.

Pokud jste se začala znovu nebo poprvé aktivně věnovat sportu, pak vězte, že je důležité nejen rozumně regulovat tělesnou zátěž, ale také zátěž střídat s odpočinkem a odpočinkové fázi věnovat dostatek času, stejně jako je důležité naučit se vhodně relaxovat (tělesně i duševně).

4 tipy pro regeneraci po sportu

Regeneraci po sportu bychom měli začít nejprve tzv. sklidněním, ať už se jedná o úklid pomůcek pro sport, vyklusání nebo procházku.

Následovat by měl strečink, protažení. Protažení svalů snižuje napětí v nich a zároveň podpoří látkovou výměnu ve svalech, čímž samozřejmě také urychluje regeneraci. Při všech cvicích na protažení byste měli cítit tah (tedy jak se sval napíná), ale nikdy ne bolest.

Po sportu nikdy nezapomínejte na doplnění tekutin a energie. Při větším sportovním výkonu bývá přirozenou cestou z organismu odčerpáno velké množství vody a spolu s ní i minerální látky. Vodu i minerály je nutno doplňovat už při výkonu, ale pak je potřebné je během 24 hodin dostat na stejnou úroveň jako před výkonem. Vhodné jsou proto minerální vody nebo speciální nápoje pro sportovce. Ztracenou energii doplníme také vhodnou stravou - tady platí, že každý má jinou chuť a někdo po výkonu nemůže pozřít nic, protože se mu dělá zle od žaludku. Obecně by pro bezprostřední doplnění energie měly převažovat sacharidy - ovoce, těstoviny nebo třeba energetické tyčinky, které mají ideální skladbu minerálů, vitamínů a sacharidů.

Po doplnění tekutin a energie následuje sprchování, vodní lázeň, saunování, plavání. Všechny tyto činnosti jsou příjemné i normálně, ale po sportovním výkonu dvojnásob. Někdo dává přednost sprše (ta je v cizím prostředí mnohem hygieničtější), někdo delšímu pobytu v teplé vodě ve vaně třeba po návratu ze sportoviště domů.

Regenerační sprcha

Ve sprše vás po sportu dobře nastartuje například sprchový gel obsahující Arniku. Skvěle se hodí k osvěžení v kombinaci s intenzivní horkou i studenou sprchou. Lehký gel jemně čistí a jeho svěží a stimulující vůně vám pomůže překonat únavu. Zároveň nevysušuje pokožku a skládá se z výhradně přírodních ingrediencí.

Relaxační účinky má také levandule. V našem Věrnostním programu můžete za své nasbírané pampelišky získat Levandulový relaxační sprchový krém nebo Levandulovou sklidňující koupel, o které můžete nyní také soutěžit.

Zklidňující masáž

Do regenerační péče rozhodně patří masáže, které uvolňují a prohřívají svalstvo. Účinek masáže můžete podpořit masážním olejem s Arnikou, který se hodí ke sportovní i relaxační masáži. Pomáhá prohřát pokožku i svaly a účinně tak odstraňuje svalové napětí a ztuhlost. Lze jej také přidat do hřejivé koupele. Masážní olej můžete využít i pro přípravnou masáž před tréninkem. Prokrvením a prohřátím svalů předejdete vzniku nepříjemných křečí. 

Pobyt v sauně jako součást regenerace

Skvělou regenerací po sportovní zátěži je také pobyt v sauně. Horko sauny pomáhá snižovat svalové napětí a prospívá kloubům. Saunování má pozitivní účinky i na psychickou pohodu, čímž přispívá k celkovému uvolnění a relaxaci.

Regenerační kúra by měla následovat jak po lehkém protažení, tak i po profesionálním sportovním tréninku. Vaše tělo se vám za péči odmění a zdravý a odpočatý organismus vám dovolí užívat si sportu opravdu naplno.

A jak to máte s regenerací po sportu vy, maminky? Dopřáváte svému tělu i duchu masáže, koupele, saunu.. Podělte se s námi o své osvědčené tipy na relaxaci a regeneraci.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
2

Diskuze k této stránce (52 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Kris, 3. 10. 2016, 8.34

Dřív jsem relaxovala u dobré knížky nebo u sportu, od doby, co mám doma malou vrťošku, tak na relax moc času a prostoru nezbývá. Nicméně teď, pod 9ti měsících se konečně vracím do rytmu, takže si vyhrazuji čas, kdy si jdu zaběhat, naložím se do vany s pěnou a alespoň půl hodinky se nenechám rušit... a knížky? Ty čtu při cestování třeba metrem :D

Mirča a Vojta, 8. 9. 2016, 15.47

Dříve jsem relaxovala ve vaně plnou pěny s hudbou a skvělou kavičkou Po narozeni syna si teď dávám dlouhou horkou sprchu a pak hned k televizi pod deku, horký čajíček a malého v náručí

Misska20

Misska20, 8. 9. 2016, 11.06

Nejlepší regenerace je dlouhá sprcha,kdy se pořádně uvolnim.drive jsem po sportu chodívala na sportovní masáž,na to teď momentálně nezbývá bohužel čas.

Lenourecek, 6. 9. 2016, 21.27

Nedokážu si představit, že bych si po cvičení nebo po dlouhé vyjížďce na kole nedala pořádnou sprchu, díky které by se mi uvolnily svaly. Potom si dám něco dobrého na doplnění energie a poměrně často i pivo To mi vždycky po kole hrozně chutná Na lyžích se mi osvědčilo si každý večer namazat namáhané svaly klasickou Francovkou

Minnie, 5. 9. 2016, 13.18

Já relaxuji v plné vaně s pěnou a k tomu hudba. Nebo na gauči s knížkou či časopisem u kafíčka, samozřejmě nesmí chybět ke kávičce něco dobrého u mé sestry na zahradě se mi taky skvéle relaxovalo v houpací síti nebo v houpacím vaku na sezení.

Pavla H., 5. 9. 2016, 12.43

Mě nejlépe zrelaxuje dovolená Moře,sluníčko,člověk opravdu jen odpočívá,čte knihu a užívá rodinnou pohodu No a poté koupel,kosmetika, či jiná holčičí paráda

Topik2, 4. 9. 2016, 20.23

Mám dva způsoby relaxace....jeden napuštěná vana s olejíčkem vonná svíčka pěkná muzika....druhy Relax mam místo právě sportu...kdy sportuji spíše doma....s vysavačem,zehlickou,mopem,hadrem atd. To je můj druhý relax....jelikož tento Relax je prováděn občas bez přítomnosti dětí a já mohu tedy vypnout.

rennfri, 3. 9. 2016, 22.28

na mě funguje dloooouhá sprcha (když se poštěstí a nemusím přemýšlet co ti moji dva malí teroristi mezitím vyvádějí)

savana

savana, 3. 9. 2016, 7.49

To je různé jak relaxuji. Někdy toho využiji k práci, jindy k přemýšlení co se musí všechno stihnout udělat a jindy, to si naplním plnou vanu vody s pěnou, pustím si relaxační hudbu, zavřu oči a naslouchám třeba jak dešťové kapky tancují na střeše a po okně stékají pramínky vody. To mám moc ráda. Krásně si odpočinu,zrelaxuji, protože déšť mě perfektně uklidňuje a vytváří příjemnou atmosféru, že se mi nechce ani z vany ven. Jindy zase stačí vyjít na sluníčko, posedět, dát si kávu a jen poslouchat jak větřík ševelí v korunách stromů. Nabírat energii a relaxovat.

fčelka, 2. 9. 2016, 22.52

Příjemná koupel, potom se usadit do pohodlného křesla, dát si nohy nahoru, pustit příjemnou hudbu, nic nedělat a relaxovat a relaxovat.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight