Cesta ke spokojenému mateřství s jógou a Ájurvédou

zobrazeno 943×

Vložil(a): Leningradka, 20. 5. 2016 21.57

V tomto článku nabízím svůj pohled na mateřství obohacený jógou a Ájurvédou. Umožní vám náhlednout do mých rituálů, které mi pomohly mateřství si užít v harmonii a radosti. Zkuste to také! Věřím, že vás článek bude inspirovat!

Těhotenství, porod a následné mateřství představuje silně zkušenostní a transformující období. Kdo prožil či prožívá, určitě ví, o čem mluvím. Mám pocit, že o těhotenství a následné péči o miminko toho bylo napsáno již mnoho. Avšak o tom, jak zvládnout mateřství tak, aby bylo plné radosti, energie a rovnováhy, zase až tolik ne. Proto bych vám ráda nabídla pohled na toto období okořeněný jógovou filozofíí a prvky Ájurvédy.

Co je to Ájurvéda

Neznáte pojem Ájurvéda? Jedná se o více než 5000 let starý komplexní medicínský přístup, jehož hlavním principem je život v souladu se svou konstitucí a s přírodními zákony. Směřuje k zachování rovnováhy energie v těle jako podmínky zdraví a nepotlačuje příznaky nemoci, ale hledá její příčiny. Podle Ájurvédy je člověk složen z pěti elementů, tří životních energií –Váta, Pitta a Kapha. Váta je energie pohybu, Pitta představuje metabolismus a Kapha odpovídá principu hmoty a struktury. Tyto energie se nachází v každém z nás, jen u každého jedince v jiném poměru. Každý z nás má unikátní strukturu energie a proto je každý člověk tak jedinečný.

Rovnováha energií v mateřství

Z hlediska Ájurvédy i psychologie jógy je cesta k mateřství vnímána jako velký přerod nás samých. Při každém přerodu se něco ztratí a něco nové se objeví.  Při každé výrazné přeměně se však energie Váty (éteru) v našem těle výrazně zvýší. Například při porodu je potřeba obrovské množství energie - éteru/tlaku, aby miminko prošlo porodními cestami na svět. Pokud se však Váta zase nepřivede do rovnováhy s ostatními energiemi, může maminka zaznamenat nepříjemné projevy této nerovnováhy.

Přerod ženy v matku a důležitost rituálů

Když jsem mluvila o přerodu, pak je nutno dodat, že se nerodí jen miminko, ale i my samé a to do archetypu žena - matka. Nejenom, že se nám mění identita, ale také naše myšlení. V tomto období začínáme dělat rozhodnutí za další osobu – miminko. V této nové roli často ztrácíme naše vnější kotvy, které tvořily náš denní rytmus jako práce, koníčky, kultura, setkání s přáteli atd. Je potřeba si znova nastavit vnitřní režim. Z osobní zkušenosti vím, že je-li spánku pomálu a potřeby miminka jsou velmi náročné, pak se těžce nějaký režim nastavuje. Proto je dobré si vytvořit pár každodenních rituálů, které nejsou náročné na čas a ideálně zahrnující všech 5 smyslů.

Jsem toho názoru, že probuzení ovlivňuje celý den. Je to podobné, jako když vyplouvá loď na moře. Tím, kam stočí kormidlo, ovlivní celou její plavbu. Zda bude bojovat v rozbouřeném moři nebo bude klouzat po klidných vlnách. Proto hned při probuzení, i po pár hodinách spánku, posílám poděkování jako symbol vděčnosti za své syny. Následně vstanu, jdu si uvařit šálek teplé vody s citrónem, který nabudí zažívání. Do vody, kterou si oplachuji obličej, kápnu intuitivně kapku vonné esence a pustím píseň, na kterou tancuji většinou již s dětmi. Dovolí-li děti, usednu na jógamatku a učím se koncentraci za rušení fyzickými výpady i ševelením jejich průpovídek. Přidám cílené ásany a probudím své ztuhlé tělo, povětšinou s živým závažím někde na mém těle a to rovnou dvakrát :-) Nebo večer před spaním si s kloučkama přeříkáváme, co krásného jsme ten den prožili a za co můžeme být vděčni. Nikdo vám nedá přesný recept na rituál, který bude pro vás ten pravý, ale následujte své srdce a intuici.

Čas pro sebe sama

Stejně tak důležitý je čas na péči o sebe a čas pro sebe. Určitě si pamatujete slova letušek z letadla. „Nejdřív nasadíme masku matce a pak teprve dítěti.“ Jednoduché pravidlo! Nejsou-li uspokojeny vaše potřeby, nemohou být plně uspokojeny ani potřeby vašeho dítka. Proto Ájurvéda doporučuje maminkám se rozmazlovat. Poděkovat své fyzické schránce za vše třeba Abhyangou, kdy své tělo masírujeme velkým množství teplého oleje, které necháme působit a pak vše z nás opláchneme. Znám spoustu maminek, pro které je ztráta jejich dosavadního stylu života, jejich vnějších kotev příliš velké sousto a snaží se rychle vrátit do společnosti. Aniž by nechali sobě a miminku čas na společné sladění. Často si však neuvědomují, že jsou nejen fyzicky, ale i mentálně zranitelní a příliš otevření. Myšleno opravdu oba – maminka i miminko. Energie po porodu je přirozeně mnohem méně, vždyť jste bojovali o „přežití“ vy i miminko, ale i ze všech těch výrazných změn. Proto je dobré zvážit, s kým se chcete stýkat. Bohužel ne každý, s kým se potkáme, nám energii dodává.

Pokud v nás však i přesto pocit izolace přebývá, doporučuji najít si bezpečný kruh ostatních maminek, které vám mohou být oporou i novými přáteli. Variant těchto kruhů je mnoho od plavání s miminky, komunity na sociálních sítích s podobnými zájmy, ale i různé semináře a kurzy pro maminky s dětmi.

TIP: Tady na webu ProMaminky najdete díky zdravému zaměření webu spoustu podobně laděných maminek, tak sledujte jejich příspěvky, názory, zkušenosti a můžete pak některou třeba oslovit v soukromé zprávě. :)

Strava z pohledu Ájurvédy

Častými fyzickými projevy v těhotenství a v prvním roce po porodu jsou suchá pokožka, lámavé a slabé vlasy, slabé trávení, plynatost, říhání, pocit chladu, únava, ztuhlost, pocit slabosti a podrážděnost.

V tomto bodě Ájurvéda doporučuje upravit především stravu, která Vátu a ostatní energie harmonizuje. Jídlo by mělo být lehce stravitelné, vlhké, teplé, kořeněné a vařené. Ideální pro začátek dne jsou teplé kaše – jáhlové, ovesné, pohankové doplněné o kvalitní zdroj oleje – semínka, oříšky, ghí (přepuštěné máslo), kokosový olej. I nápoje by měly být převážně teplé nebo ohřáté na teplotu lidského těla. Ovoce by mělo být podušeno a zelenina je doporučována především nasládlá a kořenová. Přijde-li chuť na sladké, dejte si třeba jáhlový nákyp, rýžový puding, banán, kořeněné teplé mléko, nebo cereální kaše. Výborným zdrojem síly je avokádo, sýry i olivy, a silné vývary. Koření pro snížení problému se zažíváním i zahřátím těla jsou fenykl, skořice, kardamon, muškátový oříšek, zázvor, hořčičné semínko, římský kmín atd.

 

Závěrem je nutno říci, že i když mateřství prožíváme seberadostněji, je přirozené se občas cítit vyčerpaně a prázdně. V těchto chvílích je potřeba „vyhodit vnitřní kotvy“ a dát si svůj denní rituál. Nebo se při kojení zadívat do očí miminka a nechat sebou projet ten pocit vděčnosti. Vděčnosti za to, že nám to malé stvoření vstoupilo do života a změnilo pojem o tom, kdo jsme. Vděčnosti za to, že se ráno probouzíte vedle muže, kterého milujete. Vděčnosti za své rodiče i za to, že každý den, krok za krokem, hledáte pro to malé své lepší já. Polechtejte vaše miminko, abyste vyloudili úsměv a dovolte si se plně rozesmát také. Protože smích je ta nejlepší technika na uvolnění napětí a stresu.

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
1

Pojmy použité v článku:

  • Ájurvéda

    Více než 5000 let starý komplexní medicínský přístup, jehož hlavním principem je život v souladu se svou konstitucí a s přírodními zákony.

Diskuze k této stránce (8 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.50

Zajímavé

k.o.r.i.n.e.k, 31. 5. 2016, 16.46

zajímavý tip

Alexandra, 29. 5. 2016, 10.43

Maminky, doporučuju přečíst si profil autorky článku - Lenky Gajdoštíkové. http://www.promaminky.cz/uzivatel/leningradka a třeba vyrazit na některou z lekcí její BabYogy

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.50

snany, 28. 5. 2016, 4.13

Jóga mě začíná lákat čím dál tím víc, jenže jezdit někam do města je časově náročné.

Alexandra, 29. 5. 2016, 10.41

Cvičte doma, není to tak složité Co třeba ve VP si vybrat CD Jóga - dýchání, cvičení, relaxace? http://www.promaminky.cz/vernostni-program/darky-pro-maminky-5/cd-joga-dychani-cviceni-relaxace-15

petrao, 26. 5. 2016, 11.23

Před těhotenstvím jsem cvičila jógu skoro každý den, vlastně mi to vydrželo celý první trimestr. Poté jsem trošku zvolnila a najela na jógu pro těhotné (inspiraci hledám na youtube, většinou v angličtině) Nyní v 33. týdnu už se na to moc necítím a raději se jen protáhnu. Musím potvrdit, že mě za celou dobu nebolely záda, ani neotýkaly nožky. Spím celou noc a nejsem unavená. Věřím, že je to právě díky cvičení a správnému dýchání.

lazna, 24. 5. 2016, 14.11

Zajímavý článek.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight