Význam Omega 3 v těhotenství a dětství

zobrazeno 806×

Vložil(a): Petra P, 19. 1. 2015 11.29

Mozek obsahuje více než 60% tuku. Pro svůj normální rozvoj a fungování potřebuje tuky specifické, získávané z naší stravy. Pokud jich nemá dostatek, mění se jeho struktura, a zcela logicky také pak jeho funkce.

Mezi tuky, které si mozek neumí sám vyrobit, patří dva typy esenciálních mastných kyselin, Omega 6 a Omega 3. Fyziologické a klinické výzkumy stále více ukazují, že nedostatek těchto esenciálních mastných kyselin způsobuje poruchy nálad - depresi, agresivitu, schizofrenii; neurologické nemoci jako roztroušenou sklerózu, mozkovou mrtvici a migrény; poruchy učení - ADD/ADHD (porucha pozornosti, impulzivita a hyperaktivita), dyslexii (vývojová porucha čtení na základě poškození mozku) a mnoho dalších duševních a emočních problémů.

Dnes již existuje mnoho důkazů, že mozek potřebuje pro své správné fungování vyvážený obsah Omega 6 a Omega 3 mastných kyselin, přijímaných v naší stravě v poměru 1:1. Bohužel, dnešní moderní strava obsahuje esenciální mastné kyseliny v poměru až 30:1 ve prospěch Omega-6 mastných kyselin. Bylo také změřeno, že mateřské mléko některých žen obsahuje poměr až ve výši 45:1.

Během posledních sto let se tedy podstatně změnily tuky v naší stravě. Ta obsahuje mnohem více živočišných tuků a díky způsobu zpracování potravy i více Omega 6 mastných kyselin.

Jaké následky může mít nevyvážená strava na vývoj mozku našich dětí? 

Až 70% mozkových buněk, které jsou činné během našeho života, je vytvořeno před narozením a během prvního roku života dojde ke zvětšení mozku až téměř na trojnásobek. K rozvoji plodu a nově narozeného dítěte je tedy potřeba velké množství Omega-3 mastných kyselin. Dítěti je dodává matka ze svých zásob prostřednictvím krve a mateřského mléka (nebo z produktů nahrazujících mateřské mléko – zřídkakdy obsahujících potřebné množství Omega-3 esenciální mastné kyseliny).

Práce amerického doktora Ralpha Holmana na téma esenciálních mastných kyselin v souvislosti s vývojem mozku u plodu zdůrazňuje:

  • duševní výbava dětí se vyvíjí již v děloze matky (během těhotenství)
  • esenciální mastné kyseliny by měly být doplňovány před početím
  • normálně fungující mozek nemůže být vytvořen bez Omega 3 mastných kyselin
  • není možné napravit negativní následky omezeného příjmu Omega 3 na vývoj mozku

Obdobná situace nastává u právě narozených dětí – v prvním roce života jsou v mozku prioritními procesy vidění, cítění, pohybování se a učení se mluvit. Během tohoto období a v dalších letech se vytváří duševní, fyzická a emoční inteligence.

Dítě získává Omega 3 mastné kyseliny z matčina těla, může se tedy stát, že matčiny zásoby jsou opakovaně vyčerpávány. Nedostatek Omaga 3 kyselin v matčině krvi pak může ovlivnit její emoce a vyvolat syndrom známý jako poporodní deprese. Mnohé ženy však nemají jak své zásoby během těhotenství doplňovat, když nepřijímají ve své stravě dostatek Omega 3 mastných kyselin. Takže v pozdním těhotenství je už problém s nedostatkem Omega 3 velký nejen pro matku, ale i pro dítě.

Co je potřeba udělat, aby se situace změnila?

Existují dvě důležité skupiny Omega 3 esenciálních mastných kyselin, které mozek potřebuje – primární a druhotné. Primární kyselinu si neumí naše tělo vytvořit, a proto ji musíme přijímat ve stravě – nese název kyselina alfa linolenová (ALA). Mozek pak dále potřebuje druhotné mastné kyseliny. Tyto kyseliny si umí tělo zdravých dětí a dospělých vytvořit z primární kyseliny alfa linolenové.

Nejlepším zdrojem primární kyseliny alfa linolenové je za studena lisovaný, extra panenský lněný olej, pak konopný olej a olej z vlašských ořechů. Tyto oleje obsahují 60%, 20% a 10% ALA kyseliny v uvedeném pořadí. Menší množství kyseliny alfa linolenové obsahuje také nerafinovaná řepka jarní* a sójový olej. Druhotné mastné kyseliny jsou obsažené v oleji z černého rybízu a v rybím oleji.

Měli bychom se zajímat o to, co je v našem dnešním stravování špatně; velké množství nasycených tuků a nízká hladina olejů bohatých na Omega-3 charakterizují stravu dnešní generace. U zvířat krmených potravou chudou na Omega 3 byl zaznamenán 50%ní pokles hladiny druhotných Omega 3 mastných kyselin v mozku. Další generace krmená stejnou potravou pak měla hladinu druhotných Omega 3 mastných kyselin v mozku 90% pod normálem. Odhaduje se, že v USA v průběhu několika generací poklesl průměrný příjem Omega 3 mastných kyselin o více jak 80%. Tato skutečnost naznačuje, že nárůst neurologických onemocnění se může urychlit s příchodem generace dětí, které se narodily rodičům vyrůstajícím na moderní "odpadní stravě".

* Zda byl olej rafinován či nikoliv lze poznat velmi snadno podle jeho chuti a vůně – pokud nechutná a nevoní po semenech, ze kterých pochází, znamená to, že je rafinován. Označení oleje "lisován za studena" ještě nutně neznamená, že olej nebyl rafinován. Rafinování olejů znamená jejich čištění pomoci hydroxidu sodného a zbavování zápachu za pomoci vysokotlakové páry mající kolem 250°C. Tento proces trvá půl až jednu hodinu. Takto upravované oleje jsou stále nazývány "za studena lisované".
 

Převzato z: http://zdravetuky.cz/cs/clanky/vyznam-omega-3-v-tehotenstvi-detstvi/.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Diskuze k této stránce (12 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.29

Dobrý článek!

lazna, 12. 6. 2016, 13.20

pěkný článek

Minnie, 19. 2. 2016, 11.20

U nás se ryby moc nejedí nemám je ráda jen občas dělám obalenou tresku nebo rybí prsty, přítel si občas dá tuňáka, lososa nebo markelu tak dá i dceři. Ryby mají občas i ve školce. Ale v těhotenství jsem užívala těhotenské vitaminy které omegu obsahovaly.

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 10.16

Ryby mám moc ráda, malý si dává jen občas, tak mu občas šoupnu s vitamín Omega 3 a 6

Kristy Sim

Kristy Sim, 18. 10. 2015, 22.35

Já mám s rybama docela problém, musím se hodně nutit. Naštěstí dcerce hodně chutnají, snažím se jí je dopřávat. Ovšem zůstává otázku, jak moc jsou ryby, u nás dostupné, moc zdravé. Děkuji ale za zajímavý článek.

mckvak, 22. 6. 2015, 7.33

JA rybicky taky muzu ) Ale je pravda ze je tak casto nemame.

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.22

Je dulezita moc, i mimo tehotenstvi

DenisaC, 3. 6. 2015, 16.16

Celé těhotenství jsem ujížděla na rybách a to ještě více, než normálně

lenka.kalabova, 1. 2. 2015, 10.55

Hlavně je potřeba vědět, kde tyto kyseliny dobře čerpat.

Danča Mašková, 19. 2. 2015, 11.42

Proto společnost Naturamed vyvinula Omega 3 mastné kyseliny právě pro děti. Chutnají jako bonbon a obsahují ten nejkvalitnější rybí tuk z tuňáka. www.omegamarinejunior.cz

lenka.kalabova, 19. 2. 2015, 12.59

Nejkvalitneji neni z ryb, ale z krilu.

Jana V., 19. 1. 2015, 14.10

Velice zajimavy clanek! Dekuji moc za nej! Urcite popremyslim o koupi toho spravneho oleje detem! Je fakt, ze Omega 3 a 6 maji urcite nedostatek

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight