Pitný režim (nejen) v těhotenství

sledováno 1× zobrazeno 1028×

Vložil(a): Zuzík, 21. 10. 2014 16.02

Správný příjem tekutin je velmi důležitý a to nejen v těhotenství a průběhu kojení, ale během celého našeho života. Naše tělo v dospělosti tvoří 70% vody, proto je potřeba ji pravidelně a správně doplňovat, protože bez vody se žít nedá.

Voda je, mimo jiné, rozpouštědlem a transportérem mnoha látek, zajišťuje látkovou výměnu, zbavuje naše tělo škodlivin.

Při krátkodobém nedostatku tekutin často pociťujeme bolest hlavy, únavu, hůř se soustředíme, jsme slabí. U dlouhodobého deficitu pak mohou nastat různé zdravotní problémy, např. oběhové, žaludeční, střevní, kloubní aj. Při zvýšeném příjmu tekutin pak zbytečně zatěžujeme srdce a ledviny.

Měřítkem množství vody v našem těle může být barva moči, která by neměla být tmavá (jen pozor na některé potraviny či vitamíny, které mohou moč zbarvit).

Takže kolik pít?

Denní příjem tekutin je u každého z nás individuální. Odvíjí se od výšky, tělesné hmotnosti, pohlaví, stavby jídelníčku, fyzické vytíženosti či zdravotního stavu. Náš příjem by měl být zhruba 1,5 až 3 litry, v době kojení ještě o 0,5 litru více. Tekutiny je také potřeba navýšit v horku nebo při větší tělesné zátěži.

Vodu do sebe dostáváme ale i formou ovoce, zeleniny, mléčných nápojů nebo polévek, to všechno se počítá. Například okurky a rajčata obsahují 95% vody, meloun, jahody a jogurt 90%, pomeranče a jablka 85%.

Jaké nápoje jsou vhodné?

Čistá voda bez bublinek je k pití nejideálnější a měla by tvořit 50% denního příjmu, dále kojenecká nebo pramenitá voda.

Minerálky bychom měli pít jen v omezeném množství, cca 20% z celkového příjmu. Obsahují minerály, které mohou ve větším množství zatěžovat ledviny. Při pravidelném užívání je potřeba střídat různé druhy, protože každá minerální voda obsahuje určitý poměr jednotlivých složek, které se v nás mohou zbytečně hromadit.

Ovocné a zeleninové šťávy nebo 100% džusy bychom měli ředit vodou, a to minimálně v poměru 1:1, nejlépe však 1:3, nebo zapít sklenicí čisté vody.

Z čajů jsou vhodné slabé ovocné, šípkový nebo rooibos, nejlépe neslazené. Černý a zelený čaj obsahují tein, odvodňují a mohou způsobovat zácpu, proto se v těhotenství příliš nedoporučují.

O pití jednotlivých bylinkových čajů je dobré se během těhotenství poradit s gynekologem nebo lékárníkem. Některé bylinky mohou negativně ovlivnit činnost dělohy a přivodit tak nebezpečí potratu nebo předčasného porodu. Jiné mohou ovlivnit nervový systém.

Bohužel zde se názory dost rozchází. Co jedni doporučují, jiní zakazují.

Caro nebo Melta – náhražky kávy vyrobené z ječmene, žita a čekanky. Neobsahují kofein, proto jsou vhodné i v těhotenství. Výborně chutnají třeba s mlékem a trochou skořice, vanilkového cukru nebo javorového sirupu.

A čeho se naopak vyvarovat?

Vyhnout bychom se měli přeslazených a sycených nápojů oxidem uhličitým (CO2). Bublinky v nich obsažené dráždí žaludeční sliznici, zvyšují kyselost a mohou způsobit nadýmání. Obsahují různé konzervanty, éčka a velké množství jednoduchých cukrů, které naší žízeň naopak ještě podpoří místo toho, aby ji uhasily.

V těhotenství je dobré se vyvarovat hlavně limonádám s obsahem kofeinu (např. kolové a energetické nápoje) nebo chininu (např. Tonik). Když už nás ale honí mlsná a skleničku si dáme, je dobré ji zapít čistou vodou.

Káva obsahuje kofein, proto je potřeba jí v těhotenství omezit na jeden až dva šálky denně.

Malou dávku alkoholu si dopřát můžeme v podobě skleničky piva či sklenky vína po jídle. V těhotenství jen příležitostně. Rozhodně se však vyvarujte tvrdého alkoholu.

Důležitá je i teplota přijímaných tekutin. Pití ledových nápojů, hlavně v létě, představuje pro naše tělo velký teplotní šok. Voda se musí v našem organismu ohřát, čímž naruší vnitřní tělesnou teplotu. Pokud se chcete osvěžit, měla by stačit teplota nápoje okolo 16 stupňů.

A ještě poslední rady

Pitný režim je dobré si rozložit rovnoměrně do celého dne, ideálně pak polovinu do dopoledne, abychom nezatěžovali na noc ledviny. Nečekejte, až dostanete žízeň, to už je první známka 1 až 2% dehydratace. Nejlepší je mít pití stále na očích, abyste nezapomínali a měli přehled, kolik jste toho vypili.

 

Použité zdroje:

  1. cs.wikipedia.org/wiki/Pitn%C3%BD_re%C5%Beim
  2. www.rozhlas.cz/strednicechy/hubnetezdrave/_zprava/co-mame-pit-behem-horkych-letnich-dnu--1374031

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
6

Diskuze k této stránce (25 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.37

Já se snažím denně aspoň ty 2 litry..

Jamu, 24. 9. 2016, 2.58

Ja piju porad az moc,mam to tak od malicka. 4l nejsou problem

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.37

To jste dobrá!

jitka46

jitka46, 19. 7. 2016, 9.29

snažím, bohužel ne vždy se mi to podaří dodržet

jitkamety, 18. 7. 2016, 8.18

No snažím se pít co nejvíce to jde jinak moc hezký článek.

darzanka, 18. 7. 2016, 8.08

Já jsem naučená, že ráno k snídani si krom kafe udělám do půllitru čaj a do dalšího většího hrnku meltu a to se snažím vypít do oběda. A odpoledne si většinou udělám do konvice kojící čaj nebo do džbánku bezovou limonádu a pak, když už to mám před sebou, tak to není takový problém vypít. Ale ať toho vypiju kolik chci, stejně se ještě budím i v noci žízní. Takže ještě tak půllitr dám v noci.Když se pak někdy zapomenu a nevypiju toho tolik, tak mám pak pocit, že mám i toho mlíka míň, připadám si nějaká vysušená. Takže se fakt snažím..

Pavla H., 4. 7. 2016, 9.20

Snažím se,snažím Ale v tom horku teď to není moc problém

Petra Schoberová, 3. 7. 2016, 21.41

take mam s pitím problém muj jediny pravidelný přisun je káva :D co je vlastně hruza

tehuzu.jitka, 3. 7. 2016, 13.03

Musíme se hlídat

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.37

nikihiphop, 27. 6. 2016, 22.33

Tak to já fakt nedodržuji, i když se snažím dělám , jak ostatní zde, piju taky když už fakt žíznivím, a docela velké množství naráz, díky bohu u mě to na kojení vliv nemá.. prostě od malička jsem takhle na to zvyklá, nezatěžuje mě to, ale vím zároveň že to není moc dobré pro tělo. ale já prostě do sebe ty 3 litry za den nedostanu...

lazna, 25. 6. 2016, 7.45

S pitim mam problem. Snaz se pit s detmi, kdyz je do toho nutim

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight