Odpočívejte a vyspěte se dosyta, miminko to potřebuje

zobrazeno 1106×

Vložil(a): Martina Richterová, 12. 2. 2015 20.49

Těhotenství představuje pro organismus vysokou zátěž, proto byste si měla najít dostatek času k odpočinku. Spánek je důležitý pro každého, ale v těhotenství to platí dvojnásobně. Možná proto, že už nejsme zodpovědné pouze samy za sebe, ale také za své nenarozené děťátko. Odpočinek totiž není důležitý pouze pro maminku, ale také pro miminko v bříšku.

Proč je odpočinek důležitý pro dítě?

Relaxace v těhotenství může mít velký vliv na zdraví vašeho dosud nenarozeného dítěte. Odpočinek totiž napomáhá zlepšení prokrvení dělohy a také placenty. Co si vlastně představit pod pojmem relaxace? Především jde o to, abyste se cítila co nejvíce pohodlně. Rozhodně není vhodné dlouhodobé stání, neboť při něm dochází k přetěžování kloubů. To napomáhá tvorbě otoků zejména tedy nohou. Podobné to bývá také u sedavého zaměstnání. Těhotná žena by měla mít možnost měnit polohu podle toho, jak je jí to příjemné.

Nejlepší způsob odpočinku představuje poloha vleže, v druhé polovině těhotenství na boku. To, jak se cítíte vy, může mít velký vliv také na vaše dítě. Miminko v bříšku totiž vnímá pocity své maminky, když jste nešťastná nebo ve stresu, můžete zpozorovat, že dítě se hýbe více nepravidelně. Naopak, když se cítíte dobře, je i vaše dítě klidnější. To ostatně platí i po porodu.

Kdy odpočívat?

Jestliže chodíte po celé těhotenství do práce, je těžší najít si chvilku na odpočinek v průběhu dne. Pokud se cítíte dobře, je samozřejmě vhodné do zaměstnání chodit i nadále, těhotenství přeci není nemoc. Ovšem v případě, že pociťujete velkou únavu, zkuste se domluvit se zaměstnavatelem. Někdy je možné zvolit alespoň částečně práci z domova, zkrácený úvazek nebo si alespoň udělat častější přestávky v průběhu pracovního dne. Odpočinout byste si měla hned, jakmile pocítíte větší únavu, klidně i několikrát denně.

Jak odpočívat?

Odpočívat nemusíte pouze pasivně u televize, knížky nebo v posteli. Někdy postačí změna činnosti, nebo krátká procházka na čerstvém vzduchu. Součástí odpočinku je také vhodně zvolený způsob relaxace, tedy to, co je vám příjemné. Zkuste si zajít na těhotenskou masáž, zaplavat si v bazénu nebo se nechat hýčkat na kosmetice. Rozmazlujte se, protože jakmile se děťátko narodí, už nebudete mít na sebe tolik času. Navíc to neděláte pouze pro sebe, ale také pro své dítě.

Těhotenské neduhy

Těhotné ženy potřebují více spánku. Přesto často trpí nespavostí. Někdy je to doslova začarovaný kruh, neboť přes noc koukáte do stropu a přes den padáte únavou. S nespavostí se setkává hodně maminek. Není se čemu divit, rostoucí bříško omezuje změny poloh, na pohodlí nepřidají také bolesti zad a noční aktivita miminka. V těhotenství ženy chodí častěji močit a to i v průběhu noci. Bohužel všechny tyto neduhy vedou k nespavosti. Výjimkou nebývají ani noční můry.

Jak zlepšit kvalitu spánku?

Nejlepší poloha pro spánek v těhotenství je na boku, zejména na levé straně. Tato poloha zlepšuje krevní oběh dítěte a výživu z placenty. Poloha na levém boku také napomáhá ledvinám snadněji odvádět přebytečné či škodlivé látky a tekutiny z těla.

Pokud máte proleželou a nepohodlnou matraci, je načase koupit novou a kvalitní. Vhodné jsou také speciální těhotenské polštáře, kterými si můžete podložit bříško nebo je dát mezi kolena. Aby se vám lépe spalo, je důležitý zvolit také přiměřený pohyb. Alespoň krátká každodenní procházka může mít téměř zázračné účinky. Abyste zamezila častému močení, snažte se dvě hodiny před spaním omezit pití. Vyhýbejte se večer těžkým jídlům, v ložnici pořádně větrejte. Pokud vás trápí nespavost dlouhodobě a nic nepomáhá, svěřte se svému gynekologovi. Těhotná žena by neměla užívat prášky na spaní, ani jiná léčiva. Vyspat se však také musíte. Lékař nejlépe posoudí, co je pro vás nejlepší. 

 

Použité zdroje:

  1. http://www.maminkov.cz/tehotenstvi/spanek-a-sny-v-tehotenstvi/tipy-pro-lepsi-spanek-v-tehotenstvi.html

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Diskuze k této stránce (15 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.29

Pro mě je odpočinek ten nejdůležitější..

TerezaBayerova, 31. 7. 2016, 18.46

Moc pěkný článek, já celkově si ukradnu čas pro odpočinek když to jde a když jsem byla těhotná bylo to pro mně moc důležité. Zrovna když jsem otěhotněla jsme pořizovali nové matrace a nevím, jestli to bylo něma nebo těhotenstvím ale spalo se mi jako v bavlnce. Jinak máme tenhle, kdyby to někomu pomohlo http://www.picaso-m.cz/matrace/matrace-spring-metzeler/ a po porodu toho už moc nenaspím :)

Minnie, 19. 2. 2016, 10.15

Odpočinek je velmi důležitý, článek je super. Obě těhotenství jsem byla doma takže jsem si kdykoliv sedla nebo se natáhla ale je pravda že poprvé bylo odpočinku víc než když už jsem měla dcerku. Ke konci mi s bolavými zády už spát nešlo a modlila jsem se ať už porodím . Zlaté vstávání ke kojení než se převalovat v posteli, vstávat pořád na záchod a tak

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 10.10

Spánek je problém, u prvního to šlo, ale teď, když už mám jednoho raubíře, se tolik odpočívat nedá.

Kristy Sim

Kristy Sim, 13. 10. 2015, 0.16

V těhotenství jsem byla plná energie a rady typu "odpočívej, dokud můžeš" jsem brala na lehkou váhu. Narodila se mi úžasná dcerka, která se v noci moc nebudila, i přes den byla moc hodná. Nejkrásnější odpočívání bylo ale vždy odpolední spánek s dcerkou. Na tyto chvíle, kdy jsme se probudily vedle sebe budu a vzpomínám moc ráda a dlouho. Někdy si odpolední spánek dopřeji i teď, jako např. dnes =) když dcerka brzy vstává a chodí pozdě spát, není zbytí =)

mckvak, 22. 6. 2015, 7.29

Pracovala jsem az do materske, takze rezim jsem mela zabehly. Ke konci bylo se spanim horsi, jak clovek porad behal na zachod. Ale ke konci uz jsem se naucila i odpocivat, s knizkou u filmu nebo serialu. Ale pro aktivniho cloveka nekdy hodne tezke.

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.04

Nevyspala jsem se tri roky! Hruza!

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.04

Nevyspala jsem se tri roky! Hruza!

DenisaC, 3. 6. 2015, 16.14

Spát a spát Pak už to moc nepůjde

Jana V., 6. 3. 2015, 10.17

velice cenné rady

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight