Nebojte se přibývajících kilogramů v těhotenství

zobrazeno 1855×

Vložil(a): Katka K., 22. 10. 2014 18.11

Přibývající kilogramy trápí všechny těhotné ženy, některé méně, některé více, každopádně nadbytečná kila jsou postrachem většiny z nich. Aby žena nepřibrala extrémně příliš, měla by dbát na kombinaci správné životosprávy, pohybu a odpočinku. Každý trimestr vyžaduje něco jiného.

Nadbytečná těhotenská kila jsou strašákem pro každou novopečenou maminku. Přesto jsou pro zdraví dítěte nezbytná, neboť příbytek na váze znamená, že se miminko vyvíjí přesně tak, jak má. Samozřejmě pokud se bavíme o zdravých nastávajících maminkách, kdy je všechno tak, jak má být a maminka i plod jsou v pořádku.

Co je příčinou růstu váhy?

V těhotenství některé ženy přiberou víc jen tím, že kvůli početí berou hormony. Obvykle je ale nadměrný nárůst váhy z přejídání. I když je žena těhotná, neměla by jíst za dva, upozorňují lékaři. V průběhu těhotenství se mění psychika ženy a vliv mají různé, často i nesprávné informace od okolí a masmédií. Toto se ale za poslední roky hodně zlepšilo, hlavně díky sociálním sítím, kde se budoucí maminky dozví během několika minut vše, co potřebují.

Těhotenství změny přináší

Těhotná žena se musí vyvarovat přílišné tělesné námaze i duševnímu vypětí a pohybové aktivity by měly vždy vycházet z jejího aktuálního stavu. Těhotenství je darem, na který by měla být nastávající maminka náležitě pyšná. Za rostoucí bříško se v žádném případě nemusí stydět! Aby si žena mohla své těhotenství patřičně užít, měla by se na něj dobře připravit, zaměřit se na vitamíny, tělesnou aktivitu, správnou výživu a odpočinek. Mnohdy ženy, i když po těhotenství toužily, jsou náhle celou situací zaskočeny. Teprve teď si začínají naplno uvědomovat, že je zapotřebí změnit životní styl (což zahrnuje i různá omezení) a respektovat změny, kterými organismus prochází.

Kolik přibližně žena přibere v průběhu celého těhotenství?

V prvním trimestru se ženám zvýší váha zhruba o 2 kilogramy. V druhém trimestru je obvyklý nárůst o 6 kilogramů. A nejvíce se miminko a tím i bříško zvětšuje během třetího trimestru, kdy budoucí maminka přibere většinou 7 kilogramů. Ideální je, aby žena za celé těhotenství přibrala v rozmezí 13 až 15 kilogramů. Samozřejmě toto je ideální nárůst hmotnosti, do které se trefí jen určité procento maminek.

Jak na kila v jednotlivých trimestrech

I. trimestr – dbejte na správnou životosprávu, pohyb, spánek

O prvním trimestru mluvíme do 13. týdně těhotenství. První příznaky gravidity začíná žena pociťovat zpravidla po 6 týdnech. Objevují se typické příznaky jako vynechání menstruace, nechutenství, divné chutě, přecitlivělost na pachy, únava, ranní nevolnost, pálení žáhy, zácpa, bolesti zad, citlivost prsou, výkyvy nálad apod. Příznaky jsou u každé ženy individuální, některé ženy toto období snášení hůře, jiné takřka ani neví o tom, že jsou těhotné.

Některé budoucí maminky mají strach z toho, že by cvičením mohly dítě nějak poškodit. Platí, že pokud je žena zdravá, cítí se dobře a neprodělala v minulosti žádné komplikace v průběhu těhotenství, nemusí se cvičení bát. Může vyzkoušet třeba speciální cvičební kurzy pro těhotné, kterých je v každém větším městě několik.

Těhotenství v prvním trimestru je doprovázeno těšením, ale také obavami. Na organismus v tomto období jsou vyvíjeny velké nároky. Aby žena tímto obdobím úspěšně prošla, měla by mimo jiné dodržovat správnou životosprávu a mít dostatek pohybu i spánku.

V tomto období je vhodné jíst vyváženou stravu, dbát na dostatek vitamínů, minerálů a bílkovin. Doporučuje se pít 2 až 3 litry tekutin za den (při nevolnosti pozor na možnou dehydrataci!) a rozdělit si jídlo do 5 až 6 menších porcí. Neměly bychom chodit spát s prázdným žaludkem, raději sníst něco malého, aby nám výrazně neklesla hladina cukru. Hned po probuzení je dobré mít u postele malou svačinku, třeba sušenky.

Nejvhodnějším pohybem v tomto období jsou dlouhé procházky a plavání v čistých bazénech, rybníky a řeky se rozhodně nedoporučují kvůli hygieně, na kterou se musí dbát celé těhotenství. Těhotné ženy, které sportovaly a jsou zvyklé na každodenní pohyb, pak můžou vykonávat samozřejmě sportů více, ale i ony by se měly vyhnout všem cvičením, které zahrnují trhavé pohyby, nebo rychlé změny směru (např. basketbal, squash a tenis). Nebezpečnými pohyby jsou také různé skoky, švihy a výpady. Nikdy necvičíme do vyčerpání, ale spíše tak, aby jsme byly příjemně unaveni.

II. trimestr – pokračujte se cvičením, myslete na správné držení těla

Druhý trimestr začíná 14. týdnem a končí 27. týdnem těhotenství. Většinou platí, že je nejklidnějším obdobím těhotenství a žena si ho nejvíce užívá, protože se opět cítí dobře.

Pokud žena před těhotenstvím nebyla zvyklá cvičit, právě druhý trimestr je nejvyšší dobou, kdy by s tím měla začít – platí však, že je nutné brát ohled na svůj stav a schopnosti. Každá žena je individuální a co je pro jednu maminku lehké, pro jinou může být vyčerpávající. Ve druhém trimestru můžete pokračovat stejným cvičením, jako v prvním trimestru a dbejte také na správné držení těla, sezení a vstávání z lehu.

III. trimestr – vynechte posilování břicha, cvičení přizpůsobte vašemu tělu

O třetím trimestru hovoříme od 27. týdne těhotenství až do porodu. Plod prodělává v děloze rychlý vývoj. Těhotná žena se začíná fyzicky i psychicky připravovat na porod. V průměru je nárůst hmotnosti 7 až 10 kilogramů.

Ani v této fázi těhotenství se nemusíte vzdát pohybu, ba právě naopak. Cílené cvičení vám může od drobných potíží a bolestí dokonce ulevit. Je však nutné cvičit jen tehdy, když nejste moc unavená. Zpravidla lze provádět všechny cviky, které jste se naučila v prvním a druhém trimestru, je však nutné vyřadit cviky na posilování břicha.

Diety? V těhotenství a po porodu rozhodně cíleně nehubněte.

Hubnout se nemá v těhotenství ani krátce po porodu. Aerobní cvičení vhodná nejsou, dítě pak může odmítat mateřské mléko, protože se do něj uvolnila kyselina mléčná, která při cvičení vzniká ve svalech. Předně musíme zapomenout na drastické diety! Nic dobrého nám nepřinesou. Ba naopak, můžeme si jimi naše tělo zničit na celý život.

Každá maminka by si měla již v těhotenství uvědomovat, jak těžké to pak bude, všechna ta kila shodit, to ale neznamená, že bychom měly v našem "krásném" stavu hladovět a nedopřát si, na co máme chuť. Jen chci říct, že bychom se měly stravovat zdravě a pokud to jde, trochu se hýbat a nesedět celý den na sedačce, cpát se sladkostmi a namlouvat si, že těhotenství je jediná možnost, kdy se pořádně najíst.

Je také velký rozdíl v tom, jestli čeká žena své první miminko a má plno času jen na sebe a odpočinek, nebo zda už je to zkušená maminka, která už jedno nebo i více dětí má.

Jak jsem si vedla já?

V těhotenství s mým prvním synem jsem mohla dělat cokoliv až skoro do sedmého měsíce, neměla jsem žádné problémy, naopak se cítila skvěle, tak jsem chodila běhat, na procházky se psem, plavat, dokonce jsem v pátém měsíci lyžovala, což ale opravdu nedoporučuji.

Při druhém těhotenství, které bylo vícečetné už to bylo jiné. Ne, že bych seděla doma, to já ani neumím, ale rozhodně jsem neběhala po lesích, musela jsem si vystačit s krátkými procházkami.

Také jsem při prvním těhotenství přibrala pouhých 14 kilogramů, kdežto s dvojčátky už to bylo přes 23 kilogramů. Po synovi jsem byla na své původní váze za půl roku, po dvojčatech jsem kila neshodila doteď a to jim je 3,5 roku.

Buďte v pohodě

Na závěr bych všem maminkám doporučila chovat se během těhotenství přirozeně. Jíst zdravě a nepřejídat se jen proto, že jsem těhotná a mám na to právo. Tělo si většinou řekne, co chce, vnímejte svoje pocity, vytvořte pro vaše miminko příjemné prostředí, nespěchejte s porodem. Miminko v bříšku má naprosto komfortní prostředí, nepůsobí na něj žádný stres, má naprosto ideální teplotu a všechny živiny, které potřebuje. Takže přestože už si myslíte poslední týdny, že nemůžete, vydržte až do konce.

 

Zpracováno z veřejně dostupných zdrojů.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
5

Diskuze k této stránce (24 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.39

Já kila nějak neřeším, naštěstí to na mě nejde ani nijak poznat..

jitka46

jitka46, 7. 8. 2016, 23.37

Myslím, že je zbytečné se tím příliš trápit.

lazna, 29. 5. 2016, 14.45

Při prvním jsem přibrala přes dvacet kilo. Při druhém asi deset kilo.

Minnie, 19. 2. 2016, 11.47

Já jsem byla za každé kilo navíc ráda poprvé jsem nabrala 16 kilo, do dvou týdnů po porodu jsem byla zpět na své původní váze. Podruhé jsem nabrala 13 kilo a nyní, půl roku po porodu, mám pořád 3 kila navíc... Nijak jsem se v jídle neomezovala

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 10.08

Kila jsem vůbec neřešila a u prvního jsem přibrala 13 kg

Kristy Sim

Kristy Sim, 17. 11. 2015, 0.41

Já jsem přibrala necelých 9kg. Měla jsem hlavně břicho. Z porodnice jsem odcházela v těhotenských riflích, které mi padaly. A na první prohlídku k pediatře jsem šla ve svých riflích před otěhotněním. Větší následky na mě nechala mateřská po 2 letech než těhotenství.. Slyšela jsem, že kdo hodně přibere, tak ta kila opravdu v budoucnu bude potřebovat. a Zatím se to vždy potvrdilo.

benca, 17. 8. 2015, 17.46

20 kil som pribrala, a skusam to zhadzovat, dufam , ze sa podari

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.39

Určitě ano..

mckvak, 22. 6. 2015, 7.26

Take jsem nejprve zhubla. Potom se zacalo pribyvat pomalu. Celkem 10kg, a z porodnice jsem odjizdela se svoji vahou, ktera v prvnich dnech doma jeste klesla. Jinak jsme behem tehu chodili se psem na dlouhe prochazky, fotit a podobne, takze pohybu jsem mela dost. Koni jsem se vzdat musela, i kdyz nektere maminky jezdi do 7. mesice coz ja povazuju za hazard. Ted uz se tesim do sedla:)

Janak, 9. 6. 2015, 22.07

Je to vzdy velice rozdilne a nekdy to nejde moc ovlivnit.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.40

Když prostě chutná, tak co se dá dělat..

DenisaC, 3. 6. 2015, 16.11

Nehlídala jsem se, ale nejdřív jsem hodně zhubla, takže konečný přírůstek byl plus 8 kilo

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight