Jak předcházet zácpě v těhotenství

zobrazeno 787×

Vložil(a): Zuzík, 8. 12. 2014 22.13

Jedním z neduhů, které mohou těhotenství provázet, je zácpa, která postihuje asi polovinu těhotných žen. Zatěžuje organismus, může přispět k rozvoji nebo zhoršení hemoroidů a celkově negativně působit na budoucí maminku. Proto není dobré ji v žádném případě podcenit.

Po celé těhotenství ovlivňují naše tělo hormony. Jedním z nich je i progesteron, který, mimo jiné, uvolňuje napětí hladkého svalstva. Uvolňuje tak svalstvo dělohy, aby mohla lépe růst, a tlumí její předčasné stahy. Zároveň však ovlivňuje svalstvo střev a zpomaluje tak jejich činnost. Díky tomu se ze stravy vstřebává více vody a stolice je pak hutnější. S rostoucí dělohou dochází k utlačování střeva a konečníku a tím k obtížnějšímu vyprazdňování. Další látkou, která může přispět k zácpě, je železo, které bývá obsažené v přípravcích pro těhotné.

Důležitý je hlavně dostatečný příjem tekutin, strava s vysokým obsahem vlákniny a pohyb.

Tekutiny

Vypít bychom měly 2,5 až 3 litry tekutin denně. Ráno začněte sklenicí teplé vody, která nastartuje vaše střeva. Můžete přidat šťávu z citronu.

Během dne je vhodné zařadit do pitného režimu např. čerstvé zeleninové a ovocné šťávy (např. švestková, pomerančová, jablečná) nebo odvar z lněného semínka (1lžíci lněného semínka povařte 5 minut v půl litru vody).

Nevhodné jsou naopak černý čaj, sladké nápoje, kakao nebo borůvková šťáva.

Strava

Do svého jídelníčku zařaďte více vlákniny, která pomáhá pohybu potravy v trávicí soustavě. Její denní dávka by měla být cca 20 až 30 gramů.

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny:

  • ovoce (nejlépe neloupané, hl. jablka, hrušky, maliny, avokádo, pomeranč),
  • sušené ovoce (hl. fíky, švestky, meruňky),
  • zelenina (hl. květák, cuketa, celer, zelí, mrkev),
  • kukuřice (vařená nebo popcorn),
  • ořechy a semínka (hl. mandle a lněné semínko),
  • hnědá rýže,
  • brambory se slupkou,
  • celozrnné pečivo,
  • ovesné vločky a výrobky z ovsa,
  • pohanka,
  • cizrna,
  • luštěniny (hrách, sójové boby, fazole – ale pozor na nadýmání).

Vhodné jsou také mléčné kysané výrobky, které mají lehce projímavé účinky (bílé jogurty, zákys, kefíry).

Potraviny s vysokým obsahem vody:

  • salátová okurka,
  • hlávkový salát,
  • paprika,
  • mrkev,
  • rajčata,
  • mandarinky,
  • meruňky,
  • jablka,
  • meloun.

Tip na snídani nebo svačinu

Do bílého jogurtu nakrájejte své oblíbené ovoce, posypte lněným semínkem a polijte trochou javorového sirupu. Můžete přidat i vločky.

Zácpu mohou naopak podpořit potraviny obsahující kakao, bílá rýže, vařená mrkev, přezrálé banány, sladkosti.

Pohyb

Velmi důležitý je dostatečný a pravidelný pohyb například formou procházky či cvičením pro těhotné.

Můžete vyzkoušet i některé cviky proti zácpě.

1. cvik:

Položte se na rovnou podložku, záda i krční páteř přitiskněte k zemi. Pokrčte kolena, chodidla jsou na zemi, ruce natažené podél těla. Kolena sklápějte střídavě vpravo, vlevo, ale jen tak, aby záda zůstala přitisknutá celá na podložce. Nezapomeňte pravidelně dýchat.

2. cvik:

Položte se na záda na rovnou podložku, nohy jsou pokrčené, chodidla na zemi, ruce položené volně na bříšku. Zhluboka se nadechněte do břicha a zhluboka vydechněte. Opakujte 10krát.

Laxativa

Měla by být až tím posledním, po čem při zácpě sáhneme, když vše ostatní selhalo.

Laxativa řadíme do tří kategorií:

Osmotická laxativa

Zvětšují obsah vody ve střevech, čímž dochází k podpoře peristaltiky a k vyprázdnění vodnaté stolice. Jsou vhodná i během těhotenství a kojení.

Zástupci:

  • laktulóza - Laktulosa, Duphalac
  • glycerol ve formě glycerolových čípků – Suppositoria glycerini Léčiva

Objemová laxativa

Zvětšují objem střevního obsahu a změkčuje stolici. Důležitý je současně dostatečný příjem tekutin, jinak může dojít naopak ještě ke zhoršení zácpy. I tato laxativa jsou vhodná během těhotenství a kojení.

Zástupci:

  • osemení jitrocele indického - Psyllium, Lepicol
  • ovocná vláknina - Fructolax

Kontaktní laxativa

Dráždí střevní sliznici a omezují vstřebávání vody do organismu. Tím dochází ke zvětšení střevního obsahu a následně ke zlepšení střevního pohybu. Tato laxativa by měla být opravdu tím úplně posledním řešením a o jejich podání se vždy poraďte s lékařem!

Zástupci:

  • Guttalax, Laxygal

 

Použité zdroje:

  1. Antonín Pařízek - Kniha o těhotenství a dítěti, třetí vydání
  2. www.zbynekmlcoch.cz
  3. www.galenus.cz
  4. ona.idnes.cz/patnact-potravin-ktere-vas-nadopuji-vlakninou-fld-/dieta.aspx?c=A120228_111649_zdravi_pet

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
3

Pojmy použité v článku:

Diskuze k této stránce (9 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 28. 10. 2016, 16.14

Naštěstí mě zatím potkala v těhu jen 3x .. grrr

Blankasiro, 24. 6. 2016, 19.09

vypít vodu ze sušených švestek naložených přes noc. Zaručeně pomáhá

lazna, 7. 6. 2016, 15.07

Pěkně napsaný článek

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 10.00

Strava je důležitá, ale zkuste poručit těhotenským chutím 3:-)

mckvak, 6. 6. 2015, 5.47

Zajimavy clanek

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.34

Tak s tim jsem nastesti nemela problem

DenisaC, 28. 5. 2015, 9.58

Doporucuji probiotika. Pomahaji na zacpu i na zenske problemy.

Estrela113, 15. 12. 2014, 20.59

Mě jednoznačně pomohlo na ráno 0,5l teplé skoro horké vody s citronem. Ještě jsem zkoušela na lačno jablko, rozkousat i se slupkout a zapít kefírem. Ale pak mi ta voda přišla lepší.

JanaH, 10. 12. 2014, 23.11

Zácpa mě bohužel v těhotenství taky trápila, hlavně ke konci těhotenství, kdy jsem musela brát železo. Zkoušela jsem si dávat po ránu sklenici vlažné vody, jak všude radí, ale nešlo to, bylo mi z toho špatně, tak jsem to vzdala. Co mi celkem pomohlo bylo Psyllium a jíst bílé jogurty nebo pít acidofilní mléko.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight