Dopřejte svému tělu potřebné vitamíny

zobrazeno 563×

Vložil(a): Christie, 26. 10. 2014 11.10

Čekáte miminko? Pak zajistěte sobě a svému děťátku dostatečný přísun vitamínů a minerálních látek. V těhotenství je potřebujete, protože jsou nezbytné pro správný vývoj plodu, ale i jako podpora vašeho zdraví.

Když vaše běžná strava nestačí

Je jasné, že ne všechny vitamíny a minerály můžeme získat z běžné potravy v takové míře, která je v tu chvíli potřeba. A pokud jste třeba úplnou nebo částečnou vegetariánkou jako já, potřebujete tyto doplnit o to více. Účinné řešení nabízejí doplňky stravy a minerální látky, nicméně dodržujte rozumnou míru. O vhodnosti jednotlivých vitamínů se vždy poraďte se svým lékařem a vybírejte pouze takové, které jsou určeny těhotným ženám.

Zajistěte si přísun kyseliny listové

Kyselinu listovou, známou jako vitamín B9 je vhodné užívat už v rámci přípravy na těhotenství, nejlépe tři měsíce před plánovaným otěhotněním, a pak ještě v průběhu těhotenství. Na trhu je v současnosti již velká řada produktů, které nabízí kyselinu listovou v podobě komplexu vitamínů. Doporučená denní dávka je 400 µg = 0,4 mg.

Tento vitamín totiž podporuje zdravý růst plodu, tvorbu červených krvinek a slouží také jako prevence proti rakovině tlustého střeva či před Alzheimerovou chorobou. Mezi rizikovou skupinu s nedostatkem kyseliny listové patří mladé ženy a kuřačky, které by měly primárně dbát na její dostatečný příjem. Při její nízké hladině, obzvlášť před početím či v těhotenství, se totiž zvyšuje riziko neplodnosti, předporodních a porodních komplikací nebo vývojových vad nervového systému děťátka.

Určitou hladinu vitamínu B9 najdete také v běžných potravinách. Z masa především ve vnitřnostech (játra, ledvinky) nebo v syrové zelenině jako špenát, brokolice, salát, růžičková kapusta či chřest. Nezapomínejte ani na vajíčka, luštěniny, cereálie, oříšky a ovoce.

Vyšší IQ díky jódu?

Chcete mít děti s vyšším IQ? Užívejte jód! Dostatečný přísun jódu, alespoň dvakrát týdně, je pro správný vývoj miminka podstatný. Slouží jako prevence před poruchami štítné žlázy u matky i dítěte, před hluchoněmostí, poruchami vzrůstu a motorického vývoje a blahodárně působí právě na rozvoj IQ. Přestože jeho příjem můžeme získat z mořských ryb a plodů, v těhotenství bychom jej musely jíst na kila, abychom pokryly denní dávku. Při vaření nezapomeňte sáhnout po jodizované soli.

Které jsou další důležité vitamíny?

Určitě železo, kterým zajistíte správný vývoj plodu a hladký průběh těhotenství. Vyhnete se tak případné anémii a únavě, která hrozí zejména po porodu. Vitamínem C podpoříte tvorbu nových tkání, krvetvorbu, správný vývoj kostí a zubů a zvýšíte odolnost proti infekčním virózám, jelikož tento vitamín působí jako antioxidant. Vitamín E je také důležitý antioxidant pro ochranu buněk.  Vitamíny skupiny B pomáhají utvářet nové buňky ve vašem těle a jsou nezbytnou podporou správného vývoje nervového systému plodu. Kromě zmíněného B9 vitamínu jsou to vitamíny B1 a B2, které slouží jako koenzymy při metabolizaci sacharidů a buněčného dýchání. Vitamínem B6 si pomůžete při těhotenských nevolnostech a B12 vitamín vám zajistí správnou krvetvorbu. Vápníkem, který je obsažen v mléce, mléčných výrobcích či v máku, podpoříte tvorbu kostí a zubů. Případnému měknutí kostí a deformacím plodu předejdete vitamínem D, který najdete třeba v rybách, žloutku či máslu. Rovněž selen vám poslouží pro správný vývoj kosterního svalstva a sníží riziko potratu, ale pozor na jeho doporučné množství. Dostatečným přísunem hořčíku se vyhnete riziku předčasného porodu, poruchám placenty či děložním stahům. Zinek je zase spolehlivou ochranou proti infekcím, při kožních potížích a podporuje dobrou funkci očí.

Co když nejím maso?

Řešila jsem v těhotenství tu samou otázku. Maso nemusím, respektive jím ve velmi omezené míře už řadu let. A právě těhotenství mne postavilo před dilema, jak to udělat, abych neohrozila sebe a zejména děťátko. Vyřešila jsem to tím, že jednou týdně jsem si dala krůtí maso, dále ryby, vejce a obrovské množství zeleniny, mléčných výrobků, luštěnin, semínek a cereálií. Do toho pár vitamínových doplňků. Obecně se při omezené konzumaci masa v těhotenství doporučuje hlavně přísun vápníku, zinku, B12 vitamínu, železa, pak vejce, mléčné produkty, ořechy, semínka a celozrnné potraviny.

U doplňků stravy však platí, že do sebe nemusíte sypat všechny možné a dostupné. Současná doba nabízí spoustu možností a po poradě s lékařem určitě vymyslíte nejlepší řešení, jak si potřebné látky doplnit v rozumném množství např. nějakým komplexem více vitamínů. Přeci vy nejlépe znáte své tělo a víte, co vám případně chybí. Ten zbytek vitamínů vám jednoznačně zajistí zdravý, pestrý a rozmanitý jídelníček.

 

Použité zdroje:

  1. doplnky.vitalion.cz/zinek/
  2. ona.idnes.cz/kyselina-listova-0ex-/deti.aspx?c=A110510_150606_deti_job

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
2

Pojmy použité v článku:

  • buněčné dýchání

    představuje biochemický proces, při kterém dochází k uvolnění chemické energie sacharidů

  • koenzymy

    zejména Q10, je látka vyskytující se v buňkách lidského těla, které jsou nejvíce aktivní a zatěžované, např. srdeční sval, mozek, játra; podílí se na produkci energie v rámci ochrany buněk před jejich poškozením toxickými volnými radikály

  • metabolizace

    proces látkové přeměny v živých tkáních

Diskuze k této stránce (12 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.41

Vitamíny jsou taky důležitý základ..

Jamu, 24. 9. 2016, 2.54

Krasne jsem vedela co bych mela jist,ale mela jsem takove nechutenstvi a zvraceni po celou dobu tehu,ze jsem byla rada,ze jsem vubec neco jedla:(

jitka46

jitka46, 8. 8. 2016, 23.45

Rozhodně nepodceňovat vitamíny, jsou vždy potřeba!

skřítek, 27. 6. 2016, 23.01

O syntetických vitaminových preparátech pro těhotné nechci ani slyšet. Jakmile jsem tabletku spolkla, šla jsem okamžitě zvracet. A nebylo to těhotenskými nevolnostmi. Hrůza.

lazna, 30. 5. 2016, 14.53

Vitamíny jsem barala v prvním trimestru.

Minnie, 19. 2. 2016, 11.41

Obě těhotenství jsem brala vitaminy pro těhotné, kyselinu listovou, hořčík, železo a omega kyseliny.

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 10.24

Krom kyseliny listové a magnesia se mi do vitamínových doplňků nechce hnát. Pokud to nedoporučí doktor na základě vyšetření, tak si myslím, že to je zbytečné.

Kristy Sim

Kristy Sim, 18. 10. 2015, 23.09

Já jsem měla v první, trimestru velký problém něco sníst. A pak když jsem měla na něco chuť, tak to byly zdravé věci. Tvaroh, ovoce a pak to byla zas jiná kombinace.

Rulficka48

Rulficka48, 29. 10. 2016, 11.41

mckvak, 22. 6. 2015, 7.35

JA jsem maso v tehu moc nejedla, prestalo mi chutnat a delalo se mi po nem zle. Listovku jsem doplnovala po celou dobu, i pred pocetim. Ale celou dobu jsem mela silenou chut na ovoce, ktere jsem jedla po kilech

Jamu, 24. 9. 2016, 2.55

To jsem mela stejne,maso ani videt,hlavne ne citit a obzvlaste veprove

DenisaC, 3. 6. 2015, 16.16

Hlavně jíst přírodní vitamíny, ty sysnetické přípravky multivitamínové mají vstřebatelnost asi 3-5%.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight