Výběr vhodných her a pomůcek pro děti s ADHD

sledováno 2× zobrazeno 2097×

Vložil(a): NikolaJ, 15. 7. 2016 21.59

ADHD je převážně geneticky a biologicky podmíněná porucha. Rodiče si tedy nemusí klást vznik ADHD u svého dítěte za vinu. (Ne)správná výchova nicméně může příznaky ADHD pozitivně anebo negativně ovlivnit. Jak k dětem s ADHD přistupovat? A jak vybrat správnou hračku, která bude vaše dítě bavit, ale i rozvíjet?

ADHD je jednou z nejčastějších psychických poruch u dětí školního věku, která postihuje celosvětově průměrně asi 5 % dětí a adolescentů. Název ADHD pochází z anglického Attention Deficit Hyperactivity Disorder a česky se překládá jako Porucha aktivity a pozornosti, anebo jako Hyperkinetická porucha. Více si o této tématice můžete přečít v článku Mám hyperaktivní dítě. Co to je ADHD?

Nyní se zaměříme na to, jak vybrat správné pomůcky a hračky pro dítě s ADHD.

Přístup k dětem s ADHD

Ohledně přístupu k dětem s ADHD je třeba volit strategie, které pomohou snížit nedostatky pozornosti a impulzivitu. Důležité je nekonfliktní prostředí, podněty pro zapamatování, motivace, spíše kratší úkoly, možnost vybití a některé další zásady jako jsou:

  • zadávat jednotlivé úkoly a důsledně sledovat splnění – motivuje to dítě k další snaze, upevňuje sebevědomí, vede k sebekázni a uznání autority jako vzoru;
  • pravidelnost a režim dne – při úpravě poruch učení, které s ADHD souvisí, je obzvláště nutné dodržet čas určené činnosti,
  • střídat činnosti – po námaze mozku je nutno odreagovat hyperaktivitu organizmu, jinak si dítě najde jinou cestu (rušení ostatních ve třídě, komíhání tělem nebo končetinami);
  • při poruchách a nižší schopnosti soustředit se na čtení existují komiksy podle věkové úrovně nebo krátké příběhy tištěné velkým písmem (jsou vydávány i knihy pro dospělé);
  • spolupráce s odborníkem – pomůže vám rozeznat překonané a skryté problémy, doporučí nejvhodnější postupy a je informován o nových metodách, například s využitím počítače.

Dětští psychiatři a pedagogové často používají hračky jako léčebný nástroj pro děti s ADHD. I vy můžete využívat hračky a hry ke zlepšení úrovně komunikace se svými dětmi a při řešení konkrétních problémů a cílů chování.

Jak vybrat správnou hru či hračku

Jak už víme, ADHD se skládá ze tří skupin příznaků - nepozornosti, hyperaktivity (nadměrné aktivity) a impulzivity. U každého dítěte se tyto příznaky mohou vyskytovat v různé míře a v různém poměru. Proto v první řadě vybírejte hračku podle osobních preferencí dítěte a jeho silných stránek. ADHD nemá žádnou souvislost s inteligencí jedince (i když v důsledku snížené pozornosti bývají školní výsledky horší), některé děti zaujmou spíše zapeklité logické úlohy, jiné si raději hrají s různými stavebnicemi, nebo si pro své hračky vymýšlejí příběhy a hrají s nimi role. A dále je dobré brát v úvahu přiměřenost, složitost, variabilitu a časovou náročnost hračky nebo hry.

Přiměřenost

V úvahu bychom měly brát věkovou přiměřenost. Hračka, která bude pro dítě příliš složitá, dítě s ADHD nezaujme nebo o ni brzy ztratí zájem, stejně jako hračka příliš jednoduchá.

Je prokázáno, že děti s ADHD mají obtíže také s jemnou motorikou, je tedy vhodné jim takové hračky dopřát. Pokud ale hyperaktivní dítě bude při této hře zažívat opakovaně neúspěch, pravděpodobně tato hračka brzy upadne v zapomnění.

Složitost

Nezapoměňte, že nepozornost u dětí s ADHD způsobuje, že úkoly obsahující větší množství na sebe navazujících kroků, jim činí potíže. Vybírejte tedy raději hry, které jsou zábavné a nemají příliš komplikovaná pravidla. Například různé stolní hry, kde náročnost postupě stoupá v závislosti na úspěchu dítěte.

Hry a hračky pro děti s ADHD by měly být také dostatečně variabilní. Takové, které stimulují více smyslů zároveň, jsou pro ně ideální. Stejně tak hry umožňující různé kombinace, ukončení a využití. Děti s ADHD mohou velice brzy pocítit nudu a nezájem, začnou-li se některé aktivity opakovat, případně směřuje-li hra vždy ke stejnému výsledku. I proto jsou pro děti s ADHD vhodné různé stavebnice nebo hračky podporující tvořivost a kreativitu.

Časová náročnost

Vnímání času u dětí s hyperaktivitou je často posunuté, není stejné jako u ostatních dětí. Proto i zde platí: čím je herní aktivita delší, tím by měla být variabilnější. Vhodné jsou i takové hry, které jsou kratší, ale v různých obměnách a kombinacích se dají rychle opakovat.

Vnímání času můžete dítě učit například pomocí rozpisu denních činností, aby mělo dítě jasnou představu, co už zvládlo a co ho ještě ten den čeká.

TIP: Narazily jsme na magnetické tabule s piktogramy denních činností od Mamiee.cz a přinášíme vám možnost je vyhrát v naší soutěži.

Množství hraček a jejich ukládání

Jak z příznaků ADHD vyplývá, děti s hyperaktivitou se snadno rozptýlí. Platí to i u hraček – je proto lepší, aby jich dítě ve svém okolí mělo méně, aby nebylo při hře zbytečně rozptylováno. Na hracím stole by měla být pouze jedna, nebo maximálně dvě hračky. Ostatní hračky a hry je vhodné mít uložené v uzavřené skříni. 

Aby měly vaše děti pořádek v hračkách a oblečení, můžete využít například štítky. Vybírejte takové, které drží na hladkém povrchu i látkových boxech. 

TIP: Právě praktické, designové štítky z odolné a pevné fólie od Mamiee.cz teď naleznete i v našem Věrnostním programu. Podívejte se na Samolepky s piktogramy oblečení a hraček pro holky a Samolepky s piktogramy oblečení a hraček pro kluky.

Rozvíjejte celou osobnost

U dětí s ADHD je nezbytné rozvíjet v rámci jejich možností celou osobnost. Vhodné je dopřát dítěti s ADHD hry a hračky, které rozvíjí také jeho komunikační a sociální dovednosti, stejně jako emoční inteligenci, neboť mají občas problémy s vyjadřováním svých pocitů a pochopením pocitů druhých.

Kombinujte mentální a fyzické aktivity. Po mentální aktivitě je dobré děti zaměstnat následně fyzicky.

Příznaky ADHD se mohou s věkem měnit. Jak děti rostou do adolescence, tak se příznaky nadměrné aktivity (např. nadměrné pobíhání, neschopnost v klidu posedět a zrelaxovat, atd.) stávají méně častými a někdy z nich mohou zůstat pouze pocity vnitřního neklidu anebo časté vrtění se.

ADHD je převážně geneticky a biologicky podmíněná porucha a rodiče si proto nemusí klást vznik ADHD u svého dítěte za vinu. Správná anebo nesprávná výchova nicméně může příznaky ADHD pozitivně anebo negativně ovlivnit. U dětí s ADHD nelze očekávat, že budou trávit čas při zdlouhavé hře. Úkolem zůstává vytvořit vzájemně ohleduplný vztah mezi dítětem a okolním prostředí a podporovat oboustrannou důvěru.

Zdroj: www.mamiee.cz, www.adehade.cz, www.adhd.cz

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Diskuze k této stránce (20 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Pávinka, 1. 8. 2016, 7.19

moc hezký článek jsem učitelka a se zmíněným souhlasím, jen se nesmí plést ADHD s nevychovaností, což se dnes bohužel děje. Pokud je dítko ADHD je rozhodně dobré s ním pracovat a dá mu to lepší startovní místo do života.

jitkamety, 25. 7. 2016, 15.04

článek mně moc zaujal

Pavla H., 22. 7. 2016, 13.16

Nemáme to jednoduchý,ale jsou mnohem horší věci Já jsme ráda,že jsme to podchytili včas,zjistili jak s ní mluvit a takovéto články opravdu vítám Hlavně jsem šťastná za naší školku,kde ví jak na ní,jak s ní pracovat...hodně se tam zlepšila.Nejlepší základ pro další školu a dospívání

dáša, 21. 7. 2016, 18.43

S dětmi co mají adhd je dobré domluvit se na nějakém režimu. Mít jasná pravidla. Tyto děti to potřebují více než jiné. A také je neustále neoznačovat jen jako zlobivé, zlé a zlomyslné. Potřebují cítit naší lásku i přes to jak se občas projevují. Co mi vadí je, že těmto dětem bývají nasazovány vysoké dávky tlumících léků, které zanechávají následky.

snany, 23. 7. 2016, 23.28

Já teda nevím, ale můj "svěřenec" by byl bez léků nebezpečný nejen okolí, ale hlavně i sobě a rozhodně by nemohl navštěvovat školku kde je ve třídě 28 dětí. Ani asistent by mu nepomohl. Vždy je něco za něco, cílem lékařů je minimalizovat množství léků.

dáša, 24. 7. 2016, 22.17

Jo? Já znám hodně lidí co mají adhd děti. A jen minimum mi jich přijde FAKT adhd na léky. Ale mají je všechny ty děti.

snany, 24. 7. 2016, 22.30

Opravdu a hlavně poznám, když mu rodiče léky nedají. U něj to není jen o ADHD, ale i o mentální retardaci a jiných "problémech".

dáša, 25. 7. 2016, 9.39

Mně prostě vadí, že má hodně dětí nálepku adhd a přitom adhd nemají.

snany, 25. 7. 2016, 10.26

Ano, to mi také vadí, ale myslím, že lze docela hezky poznat pozorováním v MŠ, kdy je dítě trochu živější a když se jedná o nějakou "psychickou poruchu".

Katka, 25. 7. 2016, 14.22

Bohužel někdy ani s léky to není o moc lepší. A to jich dcera kamarádky bere koňskou dávku, doporučené množství pro dospělého bere snad od svých 10 let

Katka, 25. 7. 2016, 14.20

Následky jsou více než zřetelné, obrovský nárůst hmotnosti a agresivita

lazna, 21. 7. 2016, 12.46

zajímavý článek

snany, 20. 7. 2016, 21.12

ADHD lze hodně ovlivnit výživou, což se všeobecně málo ví. Vynechala bych konzervanty, umělá barviva, přidavné látky ,polotovary.

dasza, 20. 7. 2016, 6.27

Jsou dva typy adhd.skoda ze se pise jem o te divoke forme.ono to s tou pomalou taky neni jednoduchy..a je treba s jimi joodne pracovat...mam to doma a vim co to je;)

Katka, 19. 7. 2016, 12.57

Máme ADHD v rodině, ale u malého dítěte problém skoro nebyl, zato v pubertě jsou problémy velké. Dětských psychologů je málo a ty žádné hračky nenahradí.

k.o.r.i.n.e.k, 19. 7. 2016, 9.47

Zažila jsem děti s adhd a nepřála bych to nikomu

snany, 20. 7. 2016, 21.16

A já teď v práci "bojuji" se dvěma Jeden brouček má léky a s druhým je to horší.

jitka46

jitka46, 18. 7. 2016, 22.56

dřív se nic takového vůbec neřešilo

snany, 20. 7. 2016, 21.13

Dřív se neřešilo, dítě bylo označovano jako nezvladatelné, zlobivé.

Katka, 25. 7. 2016, 14.30

Akorát, že teď je zase opačný trend, že každé živé dítě je hned onálepkováno diagnózou ADHD Byla jsem teď s pětiletých synem na oční prohlídce. Podle mě spolupracoval na 200 % byl klidný, potichu, seděl, byla jsem pyšná, jak se přemohl a chvíli neběhá a nezpívá. Měl číst taková ta otočená písmena E, někdy je nahoru, dolů, doprava, doleva. Perfektně ukazoval, šlo mu to. U posledních dvou už byl takový popletený a spletl se. Sestřička mě dost zklamala svoji hláškou - že má problémy s udržením pozornosti. Koukala jsem jak puk, po pěti minutách ukazování doprava, doleva by se přeci mohl splést i dospělý zcela zdravý člověk. Vůbec jsem nepochopila, proč si tuto poznámku neodpustila u malého vystrašeného dítěte Ematie 0.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight