Víte, co všechno má vliv na rozvoj řeči?

sledováno 1× zobrazeno 17926×

Vložil(a): NikolaJ, 4. 4. 2017 9.33

Známe to všechny: nejprve máme radost, když začně naše mimiminko broukat. Následuje roztomilé žvatlaní a obrovská radost, když slyšíme poprvé máma. Postupně se přidávají další a další slabiky a koncem prvního roku věku dítěte i první slůvka. Kolem roku a půl už dítě tvoří jednoduché věty jako Táta papa (Tatínek šel pryč) a jeho slovní zásoba rychle roste. Co když to tak ale není? Víte, co všechno je důležité pro rozvoj řeči?

Hrubá a jemná motorika

První rozvoj řeči bývá patrný kolem jednoho roku, ve chvíli kdy dítě začíná samo chodit. Úzce to spolu souvisí. Je tedy vhodné dítě v pohybu podpořit, dopřát mu v rámci jeho možností krátké procházky a možnost zkoumat svět. O tom, že není vhodné v tomto období uzavírat dítě do ohrádky, jsme už psaly v článku Chodítka, skákadla, ohrádky. Škodí nebo pomáhají? To, že dítě začne zkoumat svět, vede rodiče k tomu, že s dítětem více komunikují ve snaze uchránit jej před nebezpečím. Vhodné je také veškerou činnost komentovat (Pojď, obujeme botičky, abys mohl venku ťapat).

Podobné je to s jemnou motorikou. I ta s rozvojem řeči velmi úzce souvisí. Jazyk je totiž taky sval a jako takový dělá daleko jemnější a přesnější pohyby, než ruka. Dopřejte vašemu dítěti v závislosti na jeho věku vhodné aktivity – roční dítě může začít vkládat kostičky podle tvaru, pomáhat vám například uklízet věci do přebalovací tašky. Starší děti mohou vyrábět cokoliv z modelíny, malovat (dbejte však na správný úchop tužky) nebo také navlékat cokoliv na šňůrku – třeba korálky. Existuje také spoustu didaktických hraček, které jsou na navlékání založeny.

{{:pr:}}

Výborné je také pro větší děti lego, které ostatně rozvíjí nejen jemnou motoriku, ale také fantazii a představivost. Vhodné je rozvíjet hmatové vnímání – můžete třeba dítěti skýt do pytlíčku 3 věci, které mu nejdříve ukážete a pojmenujete. Dítě pak zaloví v pytlíčku a hmatem se snaží poznat, co drží v ruce.

Motorika mluvidel

I mluvidla je potřeba od malička trénovat, aby se správně vyvíjela výslovnost dítěte. Vliv na vývoj řeči může mít kojení, fakt, jestli si dítě cucá palec nebo má dudlík, ale také žvýkání, kousání a polykání stravy. U starších dětí, zhruba kolem tří let (některé děti jsou ale schopny spolupráce i dříve), můžete trénovat mluvidla cíleně. Využijte třeba chvilky před a nebo po čištění zoubků. Zkuste vypláznout jazyk dolů na bradu a pak nahoru směrem na nos. Usmějte se a vytáhněte koutky směrem k uším a zase je vraťte zpět. Až se dítě uvidí v zrcadle, bude o zábavu určitě postaráno. Výborným cvičením mluvidel je třeba také lízání zmrzliny, cucání bombonů (nejlépe nějakých zdravějších) nebo foukání bublin z bublifuku (nafouknutí tváří). Nezapomeňte si také u jídla občas pořádně zamlaskat.

Zrakové vnímání

Možná si říkáte, co má společného zrakové vnímání s rozvojem řeči? Mnoho. Děti se v počáteční fázi mluvení učí nápodobou. Proto je vhodné, když na dítě mluvíte, aby na vás a zejména na vaše mluvidla vidělo a mohlo tak vaše pohyby napodobovat.

Některé děti mohou mít se zrakovým vnímáním problémy. Nedokáží se například orientovat na obrázku, na velké ploše. Proto je pro ně obtížné vnímat tak malou oblast, jako jsou vaše ústa. Zrakové vnímání se ale dá trénovat. Prohlížejte si spolu knížky a pokládejte dítěti otázky Kde je… ? Je na obrázku… ? U starších dětí můžete využít i pracovní listy, kterých máme spoustu v naší Kreativní dílně a sešity, nebo některé hry pro děti - např. Mozaiku - FantaColor Junior Basic, kterou najdete v našem Věrnostním programu.

Sluchové vnímání

To, že i sluch je pro vývoj řeči nesmírně důležitý, je nejspíš jasné. I ten je ale potřeba rozvíjet. Některé hlásky v češtině jsou si podobné a dítě se potřebuje naučit je rozlišovat (např. CSZ x ČŠŽ, DTN x ĎŤŇ,..). Pro rozvoj sluchu můžete využít například Sluchové pexeso – dá se zakoupit anebo si je i hravě můžete vyrobit doma: stačí do krabiček od filmu, nebo do plastového vajíčka z oblíbeného čokoládového, nasypat písek, fazole, kamínky a další materiály. Vždy ve dvou krabičkách stejná náplň. Dítě pak sluchem hledá krabičky, které patří k sobě. Můžete dítěti zakrýt oči a udělat zvuk (zaťukat na dveře, šustit papírem, zahrát na bubínek) a dítě může hádat, co to bylo. U starších dětí můžete zkoušet, jestli dvě hlásky, které jste vyslovila byly stejné (C, S – je to stejné? C, C – je to stejné? Ale i C, Č – je to stejné?). Podobné je to u slov (HODYNY – je to správně? KOCKA – je to správně? )

Dítě je tedy potřeba při vývoji řeči rozvíjet celkově. Komentujte všechno, co děláte. Čtěte, zpívejte a říkejte si básničky – i rytmus s melodie jsou pro děti velmi důležité. Když na dítě mluvíte, dopřejte mu, aby na vás dobře vidělo. Malujte, modelujte a hrejte si.. Vaše děti to ocení. :)

A budeme rády, když se s námi podělíte, jestli pro vás byl tento článek užitečný a jaké další tipy pro rozvoj řeči můžete předat ostatním maminkám?

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
5

Diskuze k této stránce (31 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Minnie, 21. 9. 2021, 20.16

Přesně cvičení popsané u sluchového vnímání teď cvičíme s dcerkou na doporučení klinické logopedky synovi se zatím moc mluvit nechce a nejstarší dceru jsem nakonec naučila Ř sama.

děkuji za typy,budu muset nějaké použít,pro našeho 4 letého chlapečka

WeruskaSK

WeruskaSK, 28. 11. 2019, 15.38

toto sme nastastie nemuseli riesit, ale viem si predstavit ako to mamicky vystresuje ked naokolo vsetky deti uz stebocu

Žofinka

Žofinka, 7. 6. 2018, 8.33

To zvukové pexeso mě nadchlo

Gabill, 26. 7. 2017, 20.16

Vacsinou to tak byva, ze ked dieta zacne tvorit vety, tak uz sa mu pusinka nezastavi. U kazdeho je to rozne, niektore uz v roku a pol, niektore v troch rokoch.

mckvak, 2. 7. 2017, 12.50

Nase mala dvouletka pusu nezavre, jelikoz sama jsem ukecana tak si spolu povidame cely den, miluje basnicky, rikanky pisnicky takze me sice nekdy vecer uz ni boli hlava ale na druhou stranu se s ni clovek nebavi. Obcas z jejich hlasek nemuzu a bavime tim celou rodinu Jestli i druhy prcek bude takhle upovidany tak se mame na co tesit

martinazab, 31. 5. 2017, 13.11

Ja som sa s mojim synom stale rozpravala a veru zacal rozpravat aj suvisle vety uz v roku a pol. Uz vo dvoxh poznal vsetky farby tvary a teraz ma 4 a uz vie aj vsetky pismenka citat. Akurat r este moc nevie povedat.

Aliisha

Aliisha, 4. 5. 2017, 13.36

U nás je mluvení zrovna aktuální téma. Snažím se mluvit, aby syn něco pochytil

Lisaca, 1. 5. 2017, 16.11

I já děkuji za nápadité rady. Máme v rodině dítě s ADHD, takže se snažíme vyhledávat spíš jednoduché didaktické hračky a vaše tipy určitě vyzkoušíme.

LucieS

LucieS, 27. 4. 2017, 9.55

Děkuji za různé tipy zmíněné ve článku.

© 2013 - 2024 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů