Mám hyperaktivní dítě. Co to je ADHD?

zobrazeno 699×

Vložil(a): Jana N., 16. 6. 2015 22.22

Zlobí vaše dítě, neposlouchá, hlasitě vykřikuje, neustále pobíhá, v pěti letech neumí pozdravit? Jste z jeho lumpáren zoufalí? Nikdo vám ho nechce pohlídat? Ve školce si na něho pořád stěžují? Je na místě zvážit návštěvu dětského psychologa, jestli vaše dítě netrpí tzv. ADHD.

ADHD je anglickou zkratkou neurovývojové poruchy s názvem Attention Deficit Hyperactivity Disorder. V překladu se jedná o hyperaktivitu s poruchou pozornosti.

Jedná se o neurovývojou poruchu charakteristickou především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou. Všechny tyto příznaky se projevují už od raného dětství. ADHD je geneticky podmíněná porucha, jejíž příčinou je změněná neurobiologie mozku.

Příznaky impulzivity a hyperaktivity se projevují třikrát až pětkrát častěji u chlapců. Okolí je považuje za „zlobivé“. Dívky častěji postihuje porucha pozornosti a jsou proto vnímány jako nenápadné, „hloupé“.

Výskyt ADHD u dětí školního věku se pohybuje mezi 3-7 %. V České republice se odhaduje, že ADHD má až 20 000 dětí.

Diagnóza

ADHD je porucha, která patří do oboru dětské psychiatrie. Pokud se domníváte, že je vaše dítě hyperaktivní a pokud s tím souhlasí i pediatr, je vhodné navštívit dětského psychiatra. Ten může situaci konzultovat s neurologem, psychologem a pediatrem.

Léčba

Právě dětský psychiatr stanovuje léčbu. Může se jednat o terapii u psychologa, o návštěvy pedagogicko-psychologické poradny, cílenou rehabilitaci nebo užívání léků. Léky zabírají asi u 70 - 90% dětí.

Projevy

Chyby z nepozornosti, neschopnost postupovat podle pokynů, nedočkavost, vykřikování při výuce, mluvení si pro sebe, neposednost, zbrklost, nepořádnost, zapomínání, improvizace místo plánování, snadná vyrušitelnost a obtíže s vracením se k původní činnosti, menší schopnost „přepnout“ na jinou činnost, malá vytrvalost, nedokončování dlouhodobých úkolů, vyhýbání se domácím úlohám a povinnostem, zhoršený odhad času, ztrácení věcí, obtíže se zařazením do kolektivu vrstevníků, ukvapené navazování a ukončování vztahů, menší odolnost vůči neúspěchu a kritice, urážlivost, vnitřní neklid, poruchy spánku a další projevy.

Jak zvládnout chování dítěte s ADHD

Poruchu jde odhalit většinou už v předškolním věku, ale výrazněji se projeví po nástupu do školy. Ve školním prostředí se více projeví poruchy soustředění a neshody v kolektivu. Problémem se stává ukázněnost, neschopnost se ovládat.

  • Pro zvládnutí chování dítěte s ADHD používejte stále stejnou strategii, mějte jasně daná srozumitelná pravidla. Tato pravidla musí dodržovat všichni. Doma oba rodiče, prarodiče i učiteléve škole.
  • Ve škole by dítě mělo sedět tak, aby ho nic nerozptylovalo, mělo by sedět v předních lavicích, aby na něj působilo, co nejméně podnětů, na dohled u učitele, aby nerušilo souseda.
  • Při učení doma, by neměla hrát hudba ani televize, na pracovním stole by měly být jen nejnutnější věci, potřebné pro školní práci.
  • Mějte stále na mysli, že pozornost dítěte kolísá během dne zcela nezávisle na jeho vůli a že se výrazně zhoršuje při aktivitách, které ho nebaví.
  • Zapomínání by nemělo být zdrojem kritiky, psaní poznámek a zhoršených známek.
  • Většina dětí s ADHD má zhoršené grafomotorické dovednosti a dosažení upraveného písma není v jejich silách. Tyto děti je lepší zkoušet ústně. Při ústním zkoušení je snazší odlišit, zda dítě chybuje z neznalosti nebo z nepozornosti.
  • Dítě s ADHD by mělo dostávat pochvalu i zato, že se snaží, bez ohledu na výsledek někdy marného úsilí.
  • Pro dítě je mnohem přijatelnější fakt, že vám něco vadí („Vadí mi, že máš v pokoji nepořádek“.), než to, že něco pokazilo. („Jsi nepořádný.“)
  • Hyperaktivní dítě potřebuje hodnocení, zejména kladné, mnohem častěji než jiné děti.
  • Děti s ADHD někdy neumí vnímat čas a proto často nedodrží časový limit. Pomáhá, když při práci vidí na hodiny.
  • Pro zmírnění častých konfliktů a nedorozumění je užitečné naučit se je předvídat a plánovat.
  • Pro děti s ADHD je typické horší ovládání emocí, které může i zdánlivě bezdůvodně vyústit v záchvat vzteku. Pokud dítě dobře znáte, můžete částečně těmto záchvatům vzteku předejít. Nekřičte na dítě ani ho nebijte, ale ani mu nesplňte všechno, co chce. Řekněte dítěti, že se vám jeho chování nelíbí a pak ho ignorujte. Když dítě nemá obecenstvo, většinou samo přestane.

 

Nemějte pocit, že za onemocnění vašeho dítěte můžete vy. Že jste udělali chybu ve výchově, že nejste dobří rodiče. ADHD je onemocnění z větší části genetické a mohou se na něm podílet další faktory jako například porod. ADHD není možné způsobit špatnou výchovou.

Když začnete mít podezření, že dítě má příznaky ADHD, nepodceňujte to. Problém sám nezmizí. Ideální začátek léčby je ještě před nástupem do školy. ADHD často pozná i laik, ale pouze dětský psychiatr je kompetentní stanovit diagnózu ADHD a navrhnout přiměřenou léčbu.

Po určení diagnózy informujte o zdravotním stavu vašeho dítěte školku nebo školu, kterou dítě navštěvuje.

Kdy je vhodné navštívit lékaře

  • Dítě je víc než šest měsíců neklidné, nepozorné, impulzivní ve větší míře, než ostatní stejně staré děti
  • Rodiče jiných dětí častěji říkají, že vaše dítě má horší sebeovládání, je aktivnější, impulzivnější a nepozornější v porovnání s ostatními dětmi.
  • Na uhlídání dítěte musíte vynaložit víc času a námahy, než ostatní rodiče.
  • Ostatní děti si nechtějí hrát s vaším dítětem, protože je hyperaktivní, dráždivější nebo agresivnější.
  • Učitelé vás informují o tom, že několik měsíců má dítě problémy s chováním.
  • Často ztrácíte s dítětem trpělivost, fyzicky ho trestáte, cítíte se v souvislosti s výchovou vašeho dítěte vyčerpaní a bezradní.
  • Považujete za nebezpečné nechat dítě chvilku o samotě.

Důležité je, abyste si nemysleli, že vám všechno vaše dítě dělá schválně. Dítě s ADHD naschvály nedělá. Potřebuje větší pozornost, větší péči, trpělivost, lásku a pochopení. Pro svůj vývoj potřebuje pevný řád se zaběhlými rituály.

Důsledná léčba se vyplatí a v dospívání příznaky ADHD většinou postupně vymizí. Pokud však dítě náležitou péči nemá, pak právě v pubertě často zkouší drogy, může mít potíže začlenit se do společnosti, mívá konflikty se zákonem, s okolím a často i s vlastní rodinou.

Zdroje:

  • časopis Miminko 2/2012 – článek: Hyperaktivní dítě

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
2

Pojmy použité v článku:

  • ADHD

    Attention Deficit Hyperactivity Disorder – hyperaktivita s poruchou pozornosti

  • grafomotorika

    soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení

  • neurolog

    lékař zabývající se diagnostikou a léčbou všech problémů centrální, periferní a autonomní nervové soustavy

  • psychiatr

    lékař zaměřený na psychiatrii a léčí duševní poruchy

  • Psychiatrie

    lékařský obor, který se zabývá duševními poruchami

  • psycholog

    lékař, který se věnuje psychologii buďto jako psychoterapeut, klinický psycholog nebo jako odborník v jednom z oborů psychologie, zná nebo dovede poznat myšlení či povahu lidí

Diskuze k této stránce (2 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

dáša, 22. 3. 2016, 14.25

Já myslím, že neobvyklé to nebylo ani v minulé době. Jenže to adhd ještě nikdo neřešil. Dnes i plno dospělých lidí má adhd, jen v dospělosti se příznaky mírní.

jitka46

jitka46, 13. 9. 2015, 10.44

bohužel to v dnešní době není neobvyklé

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight