Jak podpořit dítě v jeho motorickém vývoji?

zobrazeno 241×

Vložil(a): NikolaJ, 8. 1. 2020 21.54

Jak dopadnete, když zavřete oči a zkusíte se levým ukazováčkem dotknout špičky nosu? Půjde to snadno a trefíte se na první pokus, o kousek minete, nebo skončíte úplně mimo? Tuto dovednost by měly zvládnout čtyřleté děti. Souvisí nejen s orientací v prostoru a vnímáním vlastního těla, ale též s motorikou.

Novorozenec cca do jednoho měsíce věku reaguje na své okolí pomocí reflexů. Jak si ale zvyká na pobyt mimo tělo matky, dochází k rozvoji zraku i sluchu. U kojenců (od cca 1 měsíce po 1 rok) je dobře rozeznatelný rozdíl vývoje každého jedince. Dítě v tomto období čeká rychlé učení dovedností, které postupují od hlavy směrem k dolním končetinám. Začínají velkými pohyby celými končetinami a postupně se zdokonalují k drobnějším, přesnějším pohybům částí končetin. Tedy dochází k vývoji hrubé a jemné motoriky.

Jak se dítě stává samostatnější, začíná být obzvláště v batolecím věku (1 - 3 roky) velmi aktivní. Pohyb sám o sobě je pro dítě velmi zajímavý. Díky němu se dítě dostane dál, poznává své okolí, zjišťuje, jaké jsou jeho možnosti a učí se nové pohybové dovednosti. Jak se pohyby zpřesňují, získává dítě jistotu a chuť zkoušet složitější a složitější výzvy. Pokud nemá batole v tomto věku dostatek možností a motivace k pohybu, může dojít k negativnímu ovlivnění jeho dalšího motorického vývoje.

U předškolních dětí (cca 3 - 7 let) dochází k dalšímu zlepšování koordinace pohybů. Děti se začínají prosazovat nejen v dospělém světě, ale i mezi vrstevníky. Mají potřebu si skrze nové dovednosti, nové úkoly dokazovat své kvality. Řešení nových výzev je hodně intuitivní a děti do nich hodně zapojují i fantazii. Pro motivaci k pohybu se v tomto období dobře využívá hra.

Tímto obdobím také končí období velkých skokových vývojových změn. Je tam ale jiný významný milník. A to nástup do školy. Zatímco hrubá motorika je v tomto období už na velmi vysoké úrovni a dítě zvládá samoobsluhu, kope do míče, udrží rovnováhu, umí jezdit na kole, jemná motorika potřebuje ještě doladit. Projeví se to právě nástupem do školy a nácvikem psaní. V tomto věku mají děti vysokou potřebu pohybových aktivit.

Děti se ze začátku zdají velmi neohrabané. Vývoj jemné motoriky se však posouvá velmi rychle a skokově, tak jak dozrává centrální nervová soustava. Zdokonaluje se až do dospělosti. Jemná motorika ale slouží nejen k manipulaci, ale hraje důležitou roli i při komunikaci.

Jemná motorika je vlastně aktivita drobných svalů. Občas můžou takové malé pohyby být velká výzva i pro dospělé. Natož potom pro dítě, které se teprve učí ovládat své tělo. Jemná motorika ale není jen o uchopení drobných předmětů. Vývoj jemné motoriky jde ruku v ruce s vývojem oromotoriky (pohyby mluvidel), vizuomotoriky (proces a stav koordinace pohybů končetina zraku), a grafomotoriky (pohyby při grafických činnostech). 

Jak podpořit vývoj jemné motoriky?

Jak podpořit dítě ve vývoji jemné motoriky? Jde to docela snadno. Nechte dítě, ať si všechno zkouší samo. I když to bude trvat déle, nechat dítě, ať si oblékne co zvládne, je jedna s nejlepších možností. Knoflíky, zipy, přezky, navlékání ponožek. Rozvíjet jemnou motoriku dítěte ale můžete hravě i v kuchyni - vykrajování těsta, hnětení, válení, uždibování. Mazání a lepení, krájení, přesypávání. Stejně tak různé otevírání skleniček a šroubování lahví.

V domácnosti mohou děti jemnou motoriku potrénovat i při věšení prádla, motání klubíček, zamykání a odemykání zámků.

Při hře mohou děti procvičovat listováním knihou, různým vytrháváním, vystřiháváním, skládáním, lepením a mačkáním papíru, obtiskováním razítek, modelováním z plastelíny. Děti mohou skládat kostky, mozaiky, navlékat korálky. Skvělé jsou nejrůznější stavebnice, když navíc investujete do dřevěné, určitě nešlápnete vedle. Hračky ze dřeva totiž nestárnou.

{{:pr:}}

Jak podpořit vývoj oromotoriky

Oromotorika je motorika mluvidel. Je důležitá pro správný vývoj artikulace, což znamená, že pro správný vývoj artikulace je nezbytná dostatečná svalová síla a rozsah pohybů zejména jazyka a rtů, a také orientace v dutině ústní. Motoriku mluvidel začínají procvičovat miminka již při kojení, později při příjmu pevné stravy (není potřeba vše mixovat - už jste slyšela o metodě BLW?), broukání, žvatlání, prvních slůvkách. 

V předškolním věku jsou už pohyby cílené a přesnější. Podpořit vývoj oromotoriky můžete, když bude dítě napodobovat velikost čelistního úhlu, tvar rtů, pohyb a polohu jazyka - můžete toho využít například před zrcadlem u čištění zoubků, kdy vás dítě může napodobovat. Nafouknětě obě tváře, pak střídavě jen jednu. Střídejte běžnou polohu rtů s širokým úsměvem, olizujte si pusu celou dokola, zvedejte jazyk nahoru za zuby v otevřené puse a podobně. Užijete si určitě spoustu legrace!

Něco se vám nezdá? Nezvedne vaše dítě jazyk nahoru? Dělá mů potíže nafouknout tváře? Špatně artikuluje? Je načase navštívit logopeda? Poraďte se s odborníky v naší logopedické poradně!

Jak podpořit grafomotoriku

S jemnou motorikou úzce souvisí také grafomotorika. To je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní kreslení a později i psaní.

Pro rozvoj grafomtoriky jsou vhodné například grafomotorické listy. Tyto listy jsou hojně využívané v předškolních zařízeních. Nejsou však vhodné pro všechny děti. Pokud dítě tato činnost vyloženě nebaví, je to signál k tomu, že potřebuje jiné podněty, které jsou v souladu s jeho aktuální vývojovou úrovní.

 

Pohybový vývoj dítěte je velké téma. Očekávání rodičů bývají veliká a každý pokrok je odměněn velkou radostí. Dítě můžeme v jeho vývoji vhodně podpořit. Nezapomínjete však, že všechno má svůj čas.

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
0

Diskuze k této stránce (6 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

jkubeso, 10. 1. 2020, 19.15

Pěkný článek. S mluvidlama teda děti problém vůbec nemají, někdy nechápu, jak můžou mluvit cely den v kuse

patricia077, 12. 1. 2020, 12.57

A občas i ze spaní co😂

KristinaS, 12. 1. 2020, 21.02

mě ze spaní povídá i tatínek. A po něm všechny tři děti

patricia077, 12. 1. 2020, 21.31

No to je pak zábava

Lenička, 10. 1. 2020, 18.18

Pěkný článek.Žádné dítě se nedá zaškatulkovat.

patricia077, 10. 1. 2020, 17.58

Určitě souhlasím s poslední větou a přidám že každé dítě potřebuje ten čas jinak dlouhý

© 2013 - 2020 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací