Jak na správný úchop psacího náčiní?

zobrazeno 156×

Vložil(a): Adrianita, 27. 9. 2020 22.09  (aktualizováno 3. 10. 2020 10.14)

Jaký je vývoj v držení tužky či pastelek u dětí? Kdy je třeba začít trénovat správný úchop a jak na to? Co vše může správný, ale i špatný způsob držení tužky ovlivnit? Máme pro vás spoustu tipů, v neposlední řadě i ty na výběr psacích potřeb!

Většina dětí kolem 2. roku začíná mít zájem o kreslení. U každého dítěte je to samozřejmě individuální, dcera kreslila již v 18. měsíci a dodnes je to její oblíbená činnost. Malovala velké hlavy, které postupně vypilovala a přidala časem detaily. Syn tak často nekreslí, pokud ano, spíš čmárá. I když vaše dítě kreslí čmáranice, v kreslení ho podporujte, rozhodně se mu nesmějte nebo jej nekritizujte. Podpořit ho můžete připraveným prostředím. Pořiďte vašemu batoleti malý dřevěný stoleček a židličku, třeba s motivem jeho oblíbené pohádkové postavy, a k dispozici mu dejte papíry, omalovánky a pastelky. Na pastelkách nešetřete a investujte do kvalitních trojhranných. Nebudou se lámat, lépe malují a hlavně se budou v malých ručkách lépe držet. V této diskuzi jste řešily výběr vhodných pastelek. 

Vývoj grafomotoriky

Malé miminko nemá ještě dost síly, aby uchopilo byť i lehký předmět. Od 2.měsíce měsíce náhodně uchopí předmět, od 4.měsíce předmět již uchopí do dlaně, třeba chrastítko. Kolem 1.roku se jedná o úchop klíšťkový, kdy kojenec používá odděleně ukazováček spolu s palcem. Kolem 16.měsíce se můžou objevit první pokusy o kreslení, aktivnější v kreslení je dítě kolem 24.měsíce. V této době je běžný dlaňový úchop s palcem nahoře nebo dole, přičemž přibližně do 3 let do úchopu není třeba zasahovat. Mezi 2.-3. rokem, kdy je kreslení intenzivnější, začíná dítě postupně pastelku držet prsty, jedná se o hrstičkový úchop. Mezi 3.-4,5 rokem dítě drží tužku v prstech, kreslí plynule, obrázky vybarvuje, pojmenovává. Do 5 let začíná špetkový úchop, který se začíná fixovat. Dítě je schopno nakreslit hlavonožce, který značí postavu, je schopno spojit body, nakreslit kříž. Mezi 5.-7. rokem dokáže dítě nakreslit postavy, detaily, je schopno vyhovět požadavkům školky či školy. Špetkový úchop je již fixovaný. Mezi 7.- 8. rokem je písmo plynulé a vyhraňuje se do individuální podoby. 

Správné držení tužky

Nejlepší trénink pro budoucí psaní ve škole je kreslení pastelkami. Pokud má dítě odmítavý postoj ke kreslení, zkuste je motivovat, změnit úchop, vyměnit pastelky. Některé děti se “rozkreslí” později. Je však třeba podporovat jemnou motoriku dítěte jiným způsobem. Perfektní pro nácvik psaní je modelína, pečení, věšení prádla, samoobslužné činnosti, spravování věcí, “montování”. Správný úchop je velmi důležitý nejen pro úhlednost písma, ale výrazně ovlivňuje i koncentraci, uvolnění mluvidel a řeči, ale i uvolnění a držení celého těla, soustředění a koncentraci i vývoj mozku. Při psaní rukou zapojujeme až 500 svalů! 

Abychom docílili tzv. špetkovitého úchopu,  je důležité uvolnění paže, zápěstí a ruky. Tužka je položena na prostředníčku, palec ji přidržuje. Ukazováček je seshora jen položený, aby jím bylo možné poťukat. Tužka směřuje k papíru šikmo, nikoli kolmo, leží v prohlubni mezi palcem a ukazovákem. Pohyb vychází z ramene a zápěstí, lokty svírají pravý úhel s deskou stolu. Správný sklon zajistí i natočení sešitu, většinou souběžně s předloktím ruky, kterou dítě píše. Dlaní druhé ruky (praváci levé, leváci pravé) si sešit přidržují.  

Špatné držení tužky

Grafomotorické poruchy je třeba poznat včas, nejlépe v předškolním věku a vyhnout se tak případným potížím. Pokud má vaše dítě špatný úchop tužky, je třeba ho vést k nápravě a úchop fixovat, před nástupem do školy by mělo tužku držet správně. Nekritizujte dítě a neříkejte “zase špatně”. Správný úchop trénujte hravou formou - prostředníček je postýlka, ukazováček polštářek a palec peřinka, když ležíme, vše je lehké a měkké, nikde netlačí. Pokud dítě například tlačí na ukazováček, řekneme "ten polštářek ale tlačí". 

Typy nesprávného úchopu:

  • Špetkový úchop se silným přítlakem na pero - prsty jsou sevřené, v napětí, omezeny v pohybu. Je třeba uvolnit ruku a prsty, aby nebyly v křeči.

  • Špetkový úchop se sevřenými prsty v dlani - někdy má dítě správný špetkovitý úchop, ale malíček a prsteníček svírá v dlani, při psaní postupně posunuje do dlaně i ukazováček. Opět je třeba prsty uvolnit a nastavit správnou polohu.
  • Úchop s vysoko položeným ukazovákem - ukazováček se prohýbá, je v napětí, ruka je bolavá při delším psaní.
  • Úchop s palcem přes psací náčiní - při této nesprávné poloze může vzniknout drápovitý úchop, který znemožňuje pohyb zápěstí.
  • Klarinetový úchop - bříška 4 prstů se opírají o tužku, ruka často není opřena na podložce a tužka stojí na špičce.
  • Cigaretový úchop  - tužka leží mezi ukazováčkem a prostředníčkem, palec může být položen na tužce, nebo je přes tužku. Úchop nedovoluje pohyb prstů tužka klouže mezi prsty.

Výběr správných psacích pomůcek

Správné psací potřeby bychom měli dítěti pořídit již při prvních pokusech o kreslení. Dětská kresba se vyvíjí, výběr psacích potřeb je na nás. Pastelky nebo voskovky musí dítěti padnout do ruky, tuha má být měkká a kvalitní, zanechat sytou stopu a barvu. Pokud dítě na pastelku tlačí, ruka se neuvolní.

Pro nejmenší je fajn barevná kulička, která dítěti padne do ruky, či zdravé voskovky ve tvaru malého kvádru Poté můžeme pořídit tlusté trojhranné pastelky, pro vykreslenou ruku předškoláků a školáků už stačí slabší trojhranné.

Nezapomínejte ani na výběr vhodného pera, které by dítěti mělo padnout do ruky. Můžete pořídit klasické pero, s kterým si dítě dříve či později hravě poradí, nebo mu začátky psaní ulehčit ergonomickým zahnutým perem. Tento typ pera seženete pro leváky i praváky.


Zajímá nás, zda vaše děti měly kladný vztah ke kreslení, případně jak se jejich zájem vyvíjel. Jaké jste používali nebo používáte pastelky, voskovky, pera? 

 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
1

Diskuze k této stránce (3 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Eliška Kozlova, 22. 10. 2020, 22.38

Minimum dětí drží tužku správně, i já jsem se naučila držet psací potřeby špatně a táhne se to se mnou, i když u dětí si na to dávám pozor. Některé dětí drží tužku i úplně nesmyslně. Jako úča je opravuju, učím, ale je to jako házet na zeď hrách. I jsem si všimla, že děti nebaví hry s jemnou motorikou mozaiky, drobné korálky, jemnější stříhání ... trpělivost.

Termixa, 17. 10. 2020, 15.58

U staršího (5let) jsme začínali kuličkou, poté voskovky, nyní už mu jde vše lépe trojhrannýma pastelkama. Dlouho nechtěl kreslit, ale tvořili jsme hodně z plastelíny. Tady jsem zjistila, že to byly správný trénink. Má rád omalovánky, ty už mu jdou díky výměně voskovek za pastelky. S vlastní tvorbou je to horší, i když už kreslí raději, stále mu to moc nejde. Úchop má stále moc křečovitý.

patricia077

patricia077, 3. 10. 2020, 18.13

Obě děti rády kreslí, kupovali jsme trojhranné pastelky, ale rády používají i voskovky apod. Správný úchop mají naučený už ze školky. Teď akorát holka v první třídě při psaní úkolů trochu víc tlačí na tužku, tak to musím korigovat, jinak ok

© 2013 - 2020 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací