Co to je Montessori školka?

zobrazeno 796×

Vložil(a): Jana N., 4. 1. 2015 20.55

Montessori je pedagogický systém, který začíná již mateřskou školkou a pokračuje i na základních školách. Jeho hlavní charakteristika je, že vychází z potřeb malého dítěte. Zajišťuje svobodný a spontánní rozvoj dítěte. Hodnocení je bez známek. Tempo se přizpůsobuje dítěti.

Montessori školka se řídí zásadami, které navrhla italská lékařka a pedagožka Maria Montessori. Maria Montessori byla první žena v Itálii, která absolvovala studium medicíny. Pak se věnovala výchově mentálně postižených dětí a roku 1907 otevřela pro děti z chudých rodin první Dům dětí.

Při své práci si všímala, jak děti zcela přirozeně přijímají znalosti ze svého bezprostředního okolí. Viděla, jak se děti učí mezi sebou, což ji inspirovalo k jejímu celoživotnímu úsilí o reformu vzdělávání.

Pedagogika Montessori je ucelený a propracovaný výchovně vzdělávací program, který je alternativou pro standardní pedagogické systémy.

Partnerský přístup

Partnerský přístup a vzájemný respekt jsou v Montessori pedagogice zásadní. Základním principem při tom je nedovolit si k dětem nic, co nechceme, aby si dovolily ony k nám.

Učitel k dítěti chová respekt a jedná s ním jako by jednal s dospělým. Nemá právo s žákem manipulovat a zaměřovat se na jeho špatné vlastnosti, hledá negativní rysy sám v sobě. Učitel a žák jsou si rovnocennými partnery. Dítě si samo určuje tempo výuky. Pedagog dává dítěti možnost svobodné volby, ale zároveň pomáhá a radí tam, kde si dítě neví rady a je nerozhodné. Postupně v dítěti utváří vlastní zodpovědnost.

Učitel by měl podporovat nezávislost dítěte. Dítě se učí samostatnosti a odpovědnosti za svá rozhodnutí tím, že nad sebou nemá neustálý dohled. Učitel také připravuje vhodné prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně, a vybírá podněty odpovídající jejich potřebám. Respektuje individuální vývoj každého dítěte ve třídě. Žádnému dítěti nevnucuje nové činnosti či poznatky, neruší ho při práci, pomůže jen, když je o to požádán.

Svobodná volba práce

Dítě si na základě vlastního rozhodnutí může zvolit:

  • Co – jaký materiál / učební oblast si vybere, co se chce učit a o čem chce získat informace.
  • Kde – místo, kde bude ve třídě pracovat.
  • Kdy – každé dítě je na určitou věc „naladěno“ v jinou dobu.
  • S kým – může pracovat samo, ve dvojici, ve skupině.

Volná volba práce však neznamená, že dítě střídá činnosti bez ukončení nebo nedělá nic. Svoboda nespočívá v tom, že je dítě ponecháno samo sobě, nebo že učitel vůbec nezasahuje do jeho vzdělávání a učebních procesů. Nějakou činnost si dítě zvolit musí. Učitel se snaží využít své pedagogické dovednosti, aby bez příkazů pomohl najít dítěti činnost, která ho zaujme. Snaží se koordinovat jeho činnost. Pokud se dítě pro něco rozhodne, je jeho povinností práci dokončit.

Věková různorodost, spolupráce

Pojem věková různorodost znamená dávat dohromady věkově smíšené ročníky. Smyslem věkově různorodých tříd je vytvořit dětem ve třídě větší prostor pro spolupráci. Ve věkově smíšeném prostředí může dítě, které je v nějaké oblasti oproti svým vrstevníkům napřed či pozadu, najít partnery mezi staršími či mladšími dětmi. Starší děti si rozvíjí pečovatelské schopnosti prostřednictvím pomoci mladším. Dalšími výhodami věkově různorodých tříd je vzájemné ovlivňování různě starých dětí, čerpání inspirace a rozvoj sociálních dovedností, ohleduplnosti, trpělivosti a tolerance.

Prostředí

Ideálním prostředím je myšleno prostředí, které dítě motivuje, nabádá a láká k učení. Jedná se o prostředí, kde se děti mohou svobodně pohybovat a realizovat se. Součástí třídy jsou didaktické pomůcky. Tedy učební materiál, který je velmi názorný, umožňuje dítěti poznávat svět a v postupných krocích zajišťuje pochopení látky. Každá pomůcka v Montessori třídě představuje jednu vlastnost. Je vyrobená tak, aby dítě samo objevilo případnou chybu bez potřeby dospělého. Dítě je schopno řešit problémy samostatně, díky čemuž dochází k rozvoji analytického myšlení.

Chyba

V Montessori prostředí je chyba chápána jako naprosto přirozená věc, ke které při učení dochází. Je třeba ji vnímat jako užitečnou součást řešení problémů a hlavně jako zdroj nových poznatků. Chyby nám ukazují, v jaké míře zvládáme určité věci. Dítě, které dokáže poznat a kontrolovat vlastní chyby, získává větší míru nezávislosti a jistoty.

První mateřské školy a kurzy

Tento druh alternativních škol se nejvíce rozšířil v Německu, v Itálii, v Nizozemí, v Rusku a v Číně. V České republice se zásadami Montessori řídí více jak 70 mateřských škol a 27 základních škol.

V České republice Montessori pedagogika začala vzkvétat v 90. letech minulého století. První soukromá Montessori škola vznikla v Praze na Černém Mostě. První mateřské školy, které program Montessori začaly realizovat, byly v Kladně a v Jablonci nad Nisou. Psal se rok 1998. Postupně začaly vznikat další mateřské školky a vzdělávací centra i v dalších městech po celé České republice.

Použité zdroje:

  1. www.cs.wikipedia.org
  2. www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
3

Diskuze k této stránce (10 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Blankasiro, 5. 12. 2016, 18.52

Celý koncept montessori se mi nezamlouvá ale některé prvky a přístupy jsou skvělé

lazna, 10. 6. 2016, 10.33

zajímavé

dáša, 29. 1. 2016, 17.39

Líbí se mi některé prvky montessori, ne vše, ale praktikujeme. Ne se vším souhlasím a tak se to snažím synovi podat dle mého rozumu. Raději bych syna dávala do lesní, líbí se mi ta myšlenka, že se děti učí z přírody, jsou hodně venku!

snany, 27. 1. 2016, 20.19

U nás ve státní školce jsou třídy věkově heterogenní a lze najít i další prvky Montessori pedagogiky.

Zuzka Čtvrtečková, 19. 11. 2015, 18.32

Montessori je v poslední době opravdu žhavé téma. Něco se mi na tom líbí, něco ne. Malý chodí do obyčejné školky a jsme zatím se vším spokojeni.

jitka46

jitka46, 20. 9. 2015, 12.32

myslím, že stojí za vyzkoušení, někomu to může sedět, jinému ne

mckvak, 21. 6. 2015, 8.09

JE to urcite zajimavy system, kamaradka dela ve skolce a hodne to propaguje. "Co – jaký materiál / učební oblast si vybere, co se chce učit a o čem chce získat informace". - spousta deti si nevybere radsi nic:(

inglulie2, 4. 6. 2015, 15.30

Neni to uplne muj salek caje bohuzel

DenisaC, 3. 6. 2015, 22.07

Mě se moc nelíbí to, že děti nesmí soutěžit, aby pak nekopírovaly to samé v životě.

Jana V., 22. 1. 2015, 12.17

ted je jich velky boom

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight