Co chybí dětem? Objetí, náruč, čas, dialog, rituály a vlídné pevné hranice

sledováno 2× zobrazeno 3318×

Vložil(a): JTina, 6. 5. 2016 17.35

17. května 2016 v Praze na konferenci „Vychovávejme své dítě aktivně, věnujme mu přítomný okamžik“ Mgr. Ivana Vlková pokřtí pracovní listy pro děti od 5 do 7 let s prostým názvem Vizuomotorické listy. Co to vlastně je? Proč je třeba, aby děti zvládly vizuomotoriku v předškolním věku? Co se stane, když ji mají oslabenou? Jak se dá trénovat odmalička? O tom jsem si povídala s Mgr. Ivanou Vlkovou.

Vždycky ráda tvořila, a tak chtěla studovat oděvní školu, ale politický škraloup emigrujících prarodičů jí plány překazil. Láska k dětem ji přivedla k logopedii, ale jak sama říká – tdká, tdčí, tdnka – ji bylo brzy malé, a tak po mateřské objevila díky své dceři svět percepcí. Pohltila ji oblast nerovnoměrného vývoje a lehkých anomálií ve vývoji předškolních a mladších školních dětí. Drží jí dosud, má soukromou praxi za Prahou a jejích služeb využívají školky, rodiče a hlavně – samotné děti.

Jitka: Koordinace oko – ruka. Pro mnohé rodiče je to takové magické zaklínadlo, když se o něm dozvědí třeba ve školce. Co to tedy přesně je a proč je třeba, aby dítě mělo tuto koordinaci zvládnutou? Co by o tom měli vědět rodiče?

Ivana: Je to zcela prosté, jde o propojení zrakových vjemů s pohybem horních končetin. Zrakem uchopenou figuru, kterou již dítě zvládne rozlišit (tvar, obrázek…)si zapamatuje a následně vybaví a namaluje. Dojde k propojení senzorických funkcí s motorickými. Jde tedy o přenos viděného do písemné podoby. Ve škole je rozvinutá vizuomotorika  přepokladem k úspěšnému psaní (opisy, přepisy), ale i čtení. Posilujeme oční pohyby, učíme dítě manipulovat předměty a orientovat se na ploše a v prostoru. Rodiče by měli vědět jaké hry a pomůcky je vhodné s ohledem na věk dítěte vybírat, aby tuto důležitou percepci správně rozvinuli. Když se nepodaří dítě nastimulovat k této souhře přirozeně v předškolním věku, může mít problémy především v psaní a čtení později. Je tedy třeba nabízet dítěti podněty, které tuto funkci plně rozvinou, od útlého věku.

Jitka: A pokud rodiče zjistí, že problém už je, co dělat poté? (a jak dlouho pak trvá, než se dítě ve vizuomotorice „zlepší“?)

Ivana: Ideální čas pro zjištění této nezralosti je věk předškolní. Nejprve je vhodné stimulovat dítě na předmětech, pokud se to daří je čas přejít do písemné podoby. Nejlépe vedeni speciálním pedagogem, který citlivě určí náročnost a postup šetrný k potřebám dítěte.

Jitka: Moderní technika, třeba tablety podpoře vizuomotoriky nepomáhají? Člověk by řekl, že rozvíjí zrak i hmat (byť jen s pár prsty)

Ivana: Tuto oslabenou funkci trénujeme na trojrozměrných předmětech, jak já říkám aktivním přístupem, manipulací s předměty, která otiskne tolik potřebnou odpověď v mozku tím, že vytváří opakováním činností trvalé synapse v těchto oblastech a umožnují tolik potřebnou koordinaci pohybů, která je nezaměnitelná a pasivním přijímáním bez synaptické odpovědi – pasivní.

Jitka: Doporučíte maminkám prakticky nějaká jednoduchá cvičení či hry pro děti na doma na rozvoj vizuomotoriky?

Ivana: U malých dětí je to manipulace s tím, co najdeme doma při běžných každodenních činnostech třeba v kuchyni. Dítě necháme do dírek ve slánce zastrkávat párátka, do sítka, cedníku špagety J. Přebírat vybírat hrách z fazolí do dvou misek, skládat podle vzoru párátka, kamínky, později mozaiky, magnetky dle předloh…je toho nekonečná škála podle vaší fantazie. Až dítě dospěje do věku, kdy je možné vyjádřit své pocity, myšlenky prstem, tužkou, barvou přecházíme do fáze malování do krupice, později dokresluje třeba půlky obrázků, či dokresluje tvary do různě náročných třeba čtvercových sítí.

Jitka: Co dnes obecně podle Vás rodičům nejvíce chybí?

Ivana: Dostatek informací, trpělivost a hlavně čas na společné spočinutí.

Jitka: A co chybí dětem?

Ivana: Objetí, náruč, čas, zastavení jen s dítětem. Prostor pro rozhovor, dialog. Rituály a vlídné pevné hranice.

Jitka: Na konferenci „Vychovávejme své dítě aktivně, věnujme mu přítomný okamžik“ budete křtít pracovní sešit na podporu vizuomotoriky. Jak dlouho jste na něm pracovala?

Ivana: Percepčně motorickou přípravku pro předškolní děti jsem si vysnila před patnácti lety, třináct let je mým posláním. Listy tvoříte za pochodu na koleni, zvláště pak pro děti, které už nějaká oslabení mají a vy je potřebujete ke korekci. Toužila jsem po vlastních vizuomotorických listech, už pár let je nosím v hlavě, ale všechny jsem je posbírala a dala do pera až tento rok. Taky jsem se seznámila s mojí báječnou výtvarnicí a to mi rozhodnutí začít tvořit to, co mám roky v hlavě, velmi usnadnilo.

Jitka: Co rodiče v listech najdou?

Ivana: Listy jsou koncipované tak, aby si dítko vše nejprve osahalo a zorientovalo se v prostoru a později přešlo plynule do písemné podoby. Listy jsou multifunkční a pokud si je rodiče třeba zalaminují, tak dítěti vydrží třeba i celý předškolní rok. U těchto listů je potřeba pomoc dospělého a jeho tvořivý aktivní přístup. Jsou podpůrnou pomůckou pro snadnější psaní a čtení …tzv. úspěšný školní start.

Jitka: Bude k dispozici pro prodej i po konferenci?  A plánujete pokračování? 

Ivana: K prodeji určitě bude. A bude i pokračování, takže brzo se vizuomotorické listy změní na jedničku, která bude zaměřená jen na prostor a hmat a poté s úspěšností dítěte přejde na dvojku, která bude výhradně v písmu. Do září tohoto roku plánujeme vydat ještě několik tematických listů, zaměřených na oblasti, které děti nejvíce trápí mezi zápisem a nástupem školní docházky. Listy budou dle témat pro holčičky a jiné pro kluky. Budou mít příběh, kterým bude malý předškolák motivačně procházet…více neprozradím, jen snad to, že uvažujeme o větším formátu J.

Jitka: Na konferenci České asociace pro aktivní rozvoj dětí (CAPARD), jehož jste spoluzakladatelkou, budete v úterý 17. května v kině Lucerna v Praze  debatovat v duelu s MUDr. Zuzanou Ludvíkovou. Co od tohoto duelu mohou návštěvníci čekat?

Ivana: Rády bychom rodičům nastínily rozdíl mezi aktivním rozvojem dítěte a tím pasivním. Co je výsledkem té či druhé možnosti a jak se tyto přístupy odráží v pozdějším věku ve schopnostech dětí. Protože v posledních pěti letech sleduji určité změny v některých oblastech vývoje dětí a mají i negativní dopad na školní úspěšnost, seznámím účastníky konference s mým malým šetřením v některých  mateřských školách Prahy a Středočeského kraje a s názory učitelů na úroveň současných schopností u dětí před nástupem do školy. Zmíníme se o důsledcích pasivního přístupu k dítěti a o konkrétních tipech podnětného …tedy jak tomu všemu včas předejít.

Určitě přijďte! 

 

Zde najdete podrobné informace o konferenci. Podrobný program konference.

Přijďte třeba i s dětmi.. ProMaminky.cz se na konferenci chystají také, tak vám děti pohlídáme, můžete u nás nakojit, přebalit a občerstvit se dobrotami od našeho partnera Kolonial.cz.

POZOR! Maminky, které přjidou od ProMaminky.cz, mají 20% slevu na konferenci ! :) Stačí, když uvedete v registraci do slevového kódu text: PROMAMINKY2016

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
4

Diskuze k této stránce (13 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

slunicko, 19. 11. 2016, 17.13

Velmi pěkný clanek

Sooňaa, 21. 10. 2016, 21.43

Krasne se.to.cetlo,jsem ucitelka a tak ins detmi v 1.tride jsme tyto veci casto procvicovali

petrao, 10. 10. 2016, 17.02

Zajímavé, je dobře že se tomuto tématu někdo věnuje hlouběji

jitka46

jitka46, 25. 5. 2016, 12.17

krásné, obdivuju lidi, kteří se tomu věnují

benca, 18. 5. 2016, 19.32

deti potrebuju niekoho, kto sa im bude stale venovat

KackaPJ, 11. 5. 2016, 19.02

Zajímavé, ale nikde jsem si nepřečetla, co účast stojí... Resp. ani ten link nefunguje

JTina, 12. 5. 2016, 22.00

Link nefunguje, tak snad jej brzy adminky opraví. Vstupenky na celodenní konferenci jsou za 550 Kč, resp. za 440 Kč s 20% slevou ProMaminky.cz. Členové Capardu to mají za 350 Kč a studenti za stovku! Registrace je na www.capard.org v sekci Konference. Uff..snad jsem napsala vše

Jana V., 9. 5. 2016, 21.19

velice přínosný rozhovor ... pracovní listy vypadají moc dobře! I náplň konference Capard

Kadlecova-Alena, 15. 5. 2016, 0.04

Souhlasim, velmi prinosny a zajimavy rozhovor.

lazna, 8. 5. 2016, 9.48

To je super.

Markéta V., 8. 5. 2016, 0.20

Pracovní listy vypadají moc hezky. Můžu se ještě zeptat od kolika let jsou doporučené?

JTina, 8. 5. 2016, 21.52

Markéto, na titulce je napsáno 5 až 7 let. Když jsem se dívala na některé listy, tak myslím, že řadu z toho bych zvládla s mojí 3letou holčičkou, ale Ivana Vlková určitě ví, proč tam má tohle označení

Markéta V., 9. 5. 2016, 10.37

Děkuji, mě právě některé co jsou na fotce už přišly dost těžké. Tak to pro nás ještě není.

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight