Angličtina pro nejmenší - přínos, nebo zbytečnost?

zobrazeno 936×

Vložil(a): Vladimíra M., 19. 1. 2015 15.01

Stále více rodičů se ptá, zda má výuka angličtiny v raném věku pro jejich dítko vůbec nějaký smysl. Prospěje, je k ničemu, nebo dokonce uškodí? Dočtete se zde…

Pojďme na to vědecky

Klinické výzkumy prokázaly, že mezi narozením a pátým rokem života je schopnost učit se několika jazykům lidskému mozku vrozena. V tomto období děti „absorbují“ jazyk bez většího vynaloženého úsilí, zatímco dospělí a starší děti musí při studiu jazyka tvrdě pracovat.

Dítě, které prochází citlivým obdobím pro učení se lidské řeči, absorbuje jazyk, jeho fonetické vzory, slovní zásobu a gramatickou konstrukci bez vědomého úsilí. Do sedmi let jsou všechny vjemy související s jazykem ukládány do stejné oblasti mozku. Později se pro každou cizí řeč vytváří jiná síť neuronů, což vyžaduje přepínání mezi jednotlivými sítěmi. Po pátém roce života se tato tzv. mezera mezi sítěmi začíná vytvářet a tím se postupně zvyšuje i úsilí vynaložené na zapamatování nového jazyka.

Dlouhodobá studie v oblasti jazykového vzdělávání ukázala, že nedochází k neurologickému zatížení. Nedávné výzkumy inteligence, tvořivosti myšlení a schopnosti chápání dokonce ukazují také to, že dvojjazyčné děti mají jasné výhody v učení. Děti, které se již v předškolním zařízení učí druhému jazyku, jsou po absolvování testů ve srovnávací skupině stejně dobré v prvním jazyce, ale lepší v matematice. Tento rozdíl je však poznat až v případě, že se děti věnují výuce druhého jazyka asi dvě hodiny každý den. Toho je možné dosáhnout většinou, jen pokud děti navštěvují anglickou mateřskou školu.

Kurzy angličtiny jsou také podle psychologů vhodné pro všechny děti bez rozdílu. Vaše dítě nemluví ještě ani v rodném jazyce? Nevadí! Má vadu řeči? Nevadí! Má nižší intelekt? Opět nevadí. Není třeba tyto děti diskriminovat ještě více, než jsou. Kurzy v tomto věku probíhají takovou formou, při které se tyto nepatrné rozdíly smažou. Učitel bude s problémem jistě obeznámen a výuku právě vašemu dítěti individuálně přizpůsobí podle jeho schopností.

Od kdy tedy začít?

Dětští psychologové se shodují, že nejlepší a nejefektivnější čas, kdy začít s výukou jazyků u dětí, je již od narození. Sami jste si jistě všimli, že nemálo hraček pro předškoláky, ale dokonce i pro batolata a kojence, doplňují různé prvky pro seznámení s angličtinou. U kojenců a batolat však nejde o to, aby se něco doslova naučili a uměli tato slova či dokonce věty používat. Jde o to, aby podvědomě vnímaly jiný jazyk, pochopili, že každé slovo má svůj ekvivalent i v jiném jazyce a seznámili se se správnou výslovností. Později, v předškolním věku, se tyto spojitosti vybaví a velmi usnadní další výuku.

Během mého hledání kurzů na internetu jsem nejčastěji narazila na kurzy pro děti od tří let, ty jsou dostupné téměř v každém městě i obci a často je provozují mateřské školy. Výjimkou ale nejsou kupodivu ani kurzy již od tří měsíců věku dítěte, které můžeme najít téměř v každém větším městě.

Kde je ten „háček“?

Ano, i po tolika kladných faktech se najde jedno ALE… Problém je totiž v tom, že běžná základní škola nedělí děti při výuce jazyků na pokročilé a začátečníky. Vaše angličtinou protřelé dítko se tedy může ve třídě nudit a ztrácet motivaci. V tomto případě by byl na místě individuální přístup učitele v hodinách a následná práce s rodiči doma při vypracování poněkud složitějších domácích úkolů. Bohužel ale ne vždy můžeme říci, že učitel na prvním stupni bude sám natolik jazykově zdatný, aby vám v tomto vyhověl. Ano, není to v pořádku, ale to už bychom řešili jiný problém.

O kurzech

Kurzy angličtiny pro děti jsou založeny na stejném principu, na jakém se děti učí svůj rodný jazyk. Díky opakovanému poslechu a pozitivní podpoře při upevňování svých jazykových znalostí se děti učí anglicky stejně přirozeně, jako se učí svou mateřštinu.

Vyučování probíhá zábavnou, hravou a dětem snadno přístupnou formou. U malých dětí se musí výuka opírat především o názornost. Používá se proto mnoho pomůcek, hraček, obrázkových knížek a her. Je potřeba respektovat dětskou hravost a přelétavost, počítáme s dětskou unavitelností a kolísáním pozornosti. Při hodině se proto střídají různé aktivní i pasivní činnosti: poslech a nácvik písniček, pohádek, pohybové hry, soutěže a výtvarná tvorba. Děti si pak často během hraní a zpívání ani neuvědomují, že právě probíhá výuka cizího jazyka.

U starších dětí se pak využívá také jejich soutěživosti, kdy při různých hrách a soutěžích bezděčně vstřebávají potřebné fráze a slovíčka. Pro přehled, o čem asi tak mohou kurzy v různém věku být, jsem vytvořila stručný přehled:

Angličtina pro děti 3-18 měsíců

Děti a rodiče se společně naučí písničky, pohybové aktivity, rýmy, říkadla a spoustu teorie o vývojových stádiích v raném věku dítěte. V tomto kurzu jde spíše o ponoření se do anglického jazyka než o učení se angličtině jako takové. Děti si od počátku zvyknou na to, že vedle češtiny ještě existují i jiné řeči. 

Angličtina pro děti 18 měsíců-3 roky

Právě ti nejmladší jsou schopni zapamatovat si jednotlivá slova až po jednoduché gramatické struktury a porozumět jim. Opět se intuitivně seznamují s jazykem hravou formou, pomocí jednoduchých písniček, pohybových her a pro děti přirozenými aktivitami. Zde již nastal čas pro první vlastní jazykové krůčky a děti často postupují doslova mílovými kroky. V tomto věku jsou schopné si zapamatovat i 200 cizích slov. Také u tohoto kurzu jsou děti doprovázeny jedním z rodičů.

Angličtina pro děti 3-5 let

Zde se děti opět věnují jednotlivým slovům až po jednoduché věty. Děti si je zapamatují a porozumí jim již velmi dobře. Ve věku prvního poznávání řeči by se proto měly v tomto kurzu postupně naučit nová anglická slůvka a větné struktury. Děti se seznamují s jazykem pomocí pohybově zpracovaných písniček, hraní, cvičení, pohádek a dalších aktivit. Učí se naslouchat jazyk a opakují zvuky. Důraz je kladen na výslovnost a melodičnost jazyka.

Rady pro rodiče

Pokud se rozhodnete své dítě na kurz angličtiny zapsat, je důležité počítat s tím, že je to závazek i pro vás.

První chybou je nepravidelná docházka na kurz. Dítě lehce ztratí přehled o tom, co se děje, přestane se orientovat a to ho demotivuje. Samozřejmě, že pokud chybí jednou za čas, nic se neděje – děti jsou přizpůsobivé a chápavé často i více, než myslíme!

Další rada - učte se společně s dětmi! Pokud anglicky nemluvíte, věnujte se výuce s nimi. Není nic více motivujícího, než když si oblíbenou anglickou píseň můžete zanotovat s vaší ratolestí i doma. Pokud anglicky mluvíte, výborně! Zkuste svému miláčkovi dát dobré ráno v angličtině. Určitě se spolu zasmějete…

A v neposlední řadě - motivujte děti! Třeba tím, že se na výletě v cizině domluví a mohou si objednat zmrzlinu. Můžete si na to třeba doma i zahrát.

Tipy na nenásilnou a zábavnou výuku angličtiny doma

Zadejte do vašeho vyhledávače „hračky pro výuku angličtiny“ a jistě se vám nabídne spousta ideálních hraček i interaktivních her právě pro vaše děti.

Skvělé animované i hrané písničky a rýmovačky v angličtině najdete na těchto kanálech dostupných na Youtube:

http://www.youtube.com/user/MuffinSongs
http://www.youtube.com/user/MotherGooseClub
http://www.youtube.com/user/SuperSimpleSongs

 

Použité zdroje:

  1. http://www.helendoron.cz
  2. http://www.anglickaskolka.com/go-kids-english

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
5

Pojmy použité v článku:

Diskuze k této stránce (31 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Ivan Bielik, 13. 11. 2016, 8.26

Ahoj ja by som deťom okrem púšťania rozprávok v angličtine a podobných vecí, vyskúšal dať tento program www.anglictina-bez-biflovani.cz/video-anglictina-pro-deti, je to fajn vec na doma a nie len pre deti ale aj dospelí si tam nájdu niečo pre seba. A ináč pokiaľ by sa dieťa nejakým spôsobom nechcel učiť jazyk, tak by som ho do toho nenútil a povedal, že keď bude chcieť tak sa ho naučí ľavou zadnou

Lenka B.-763, 27. 8. 2016, 9.27

Myslím, že čím dřív tím líp . Starší syn se sice učil od mateřské školky anglicky a teď je již na druhém stupni a angličtina mu moc nejde.Leonka bude s agličtinou začínat teď. Je jí 5 let a ve školce budou mít 2x týdně kroužek.Tak jsme zvědavá.

michaelanavrc, 8. 8. 2016, 14.56

Mrknete tady na tuto stranku http://www.elvis.cz/kurzy-anglictiny/

Schsofie, 12. 7. 2016, 10.28

Také zastávám názor, že by člověk měl s cizími jazyky začít co nejdříve. Jak se zde píše i já mám docela velké problémy s tím, aby mi cizí jazyk nalezl do hlavy. U dětí je to trochu jinak a mozeček mají mnohem ohebnější. My jsme pro začátek zvolili online angličtinu pro děti a jsme spokojeni. Až budou děti větší rozhodně jsme proto, aby začali navštěvovat klasické kurzy s živými lektory. Dnes tedy užíváme http://www.anglictina-bez-biflovani.cz/

Lucyan, 14. 6. 2016, 17.06

Zdravím, deti nemám ale rozhodne som tiež presvedčený, že jazyk od malička je top. Deti sa v malom veku naučia dobre aj prízvuk, keď počujú nejaký original hlas z cudzieho jazyka Ak by niekoho zajímalo, pre úplne malé deti to nie je zrovna ale je to k téme. Používam online program Imitum. A je to fakt pecka! Kto sa chce učiť prosím http://www.anglictina-bez-biflovania.sk/anglictina-pre-matky-na-materskej/?a_box=y7x556ws

lazna, 12. 6. 2016, 13.11

Myslím, že je lepší se učit jiný jazyk v dětství než v dospělosti.

Zuzka Čtvrtečková, 18. 11. 2015, 23.10

Sami jsme nad tím ještě neuvažovali, ale u kamarádky se mluví dvojjazyčně od mala (tatínek je cizinec) a děti to zvládají parádně

Itany, 1. 10. 2015, 21.23

verunka je v první třídě ...a mají nepovinou angličtinu...tak jsme jí zaplatili a už se učíme:)

Valal, 25. 9. 2015, 12.02

Naše děti chodí do angličtiny. Ani vlastně pořádně neví, že se učí Moc je to baví, hrají si, zpívají. Myslím, že je to super učit od mala. Děti se lépe naučí přízvuk, já se ani nestačím divit jak jim to jde Na http://helendoron.cz mají přehled vyukových center a nabízejí ukázkovou hodinu zdarma

benca, 6. 9. 2015, 9.42

Tatko vie anglicky tak ju uci

Naši partneři

© 2013 - 2016 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight