Místo pro výrobce, kteří dělají své produkty srdcem

zobrazeno 683×

Vložil(a): Lindi82, 11. 12. 2018 23.24

Znáte on-line nákupní galerii s lokální tvorbou a sortimentem zaměřeným na děti? My ano, jmenuje se Mamarket.cz a zahrnuje snad všechny potřeby a produkty, jako jsou oděvy, hračky, nábytek, doplňky, knihy, edukační materiály, nebo sortiment pro miminka a těhotné. Kdo za ním stojí, jak koresponduje s naší filosofií a v čem je jedinečný? To se dozvíte z tohoto rozhovoru se zakladatelkou Mamarketu Janou Hejnicovou.

Linda: Jani, jsme moc rády, že jsi nás oslovila a můžeme se také podílet na tomto projektu. Udělala jsi velký kus práce a já nemůžu začít tento rozhovor jinak, než jak tě to vlastně napadlo?

Jana: Já jsem taky moc ráda, že jsme se mohly díky Mamarketu poznat. Vnímám vás jako trochu „jiný“ maminkovský web s lidským přístupem a kvalitním obsahem. A to je vlastně to, co mají naše projekty podobné. Ač to bude znít jako provařené klišé – Mamarket sdružuje výrobce, kteří své produkty dělají srdcem.

Jak mne to napadlo? O lokální značky se zajímám dlouho, mám mezi nimi přátele, potkávám se s nimi a často spolu řešíme, jaké problémy tenhle obor s sebou přináší. Jako zákazník vnímám, že možnost jednoduše nakoupit produkty na jednom místě nyní prakticky neexistuje. Mohu čekat na off-line trh, což je určitě skvělá příležitost, jak se s výrobci potkat osobně, ale tuhle možnost máme my z Prahy a několika větších měst, a to jen několikrát do roku. 

Proto mi pomalu v hlavě začala krystalizovat myšlenka na online místo, kde sdružíme zajímavé značky pod jednou „střechou“, aby byl nákup pro rodiče co nejjednodušší, a zároveň můžeme společně šířit myšlenku lokálního nakupování.

Linda: Věnovala ses dříve pracovně malým lokálním značkám?

Jana: Mám za sebou jeden komunitní projekt pro rodiče, kterému jsem se věnovala na mateřské dovolené, a ten se okrajově lokálními značkami zabýval, takže vlastně ano. Ale moje vášeň pro malé značky přišla s mateřstvím. Chtěla jsem pro své děti například hračky s nějakým přesahem. Produkty, které se za týden neomrzí a budou v nich nacházet nové a nové možnosti hraní. Knížky, které mají chytrý příběh a silnou vizuální stránku. Taky jsem si začala uvědomovat, že cena oblečení z řetězců je vykoupená ekologickým dopadem, že ty hory neprodaných kusů nezmizí jen tak. Byla to tedy taková přirozená mozaika věcí, které do sebe najednou začali zapadat. Nyní pracuji jako marketingová manažerka jednoho startupu, kde se s lokálními značkami příliš nepotkávám, ale práce ve startupu mi dodala odvahu do tak náročného projektu jít a zkusit prošlapávat malým značkám cestičku k novým zákazníkům.

Linda: To je skvělý záměr. My z ProMaminky také milujeme lokální tvorbu a snažíme se ji přiblížit i našim maminkám. A za sebe můžu říct, že jsou to všechno hrozně fajn lidé. Vlastně když tak nad tím přemýšlím, tak to jsou většinou ženy. Napadá tě proč?

Jana: Snažím se s každým z našich prodejců mít osobní vztah, poznat je. A tak jsem slyšela již opravdu hodně příběhů, jak jejich podnikání začalo a co byla jejich motivace. Máš pravdu, že většinově jsou to ženy, a velmi často jsou to ženy, které začaly tvořit právě na mateřské dovolené. Ten důvod proč, je především ten, že hledaly na trhu produkt pro své dítě a nenašly, nebo je napadlo, jak by to šlo dělat lépe. Většina malých značek začínala velmi pomalu. Vytvořily pár kousků, které osobně na svých dětech otestovaly, vzaly si zpětnou vazbu od kamarádů, zlepšovaly a zlepšovaly. Postupně sbíraly odvahu, zkušenosti, sebevědomí a sílilo v nich rozhodnutí, že se již do původního zaměstnání nevrátí. Je to pro ně ale velký krok a já si je za to ohromně vážím.

Linda: A jak jsi přešla od nápadu k samotné realizaci?

Jana: Mamarket jsem přihlásila do soutěže Rozjezdy (soutěž pro začínající podnikatele) asi deset minut před půlnoci, kdy končila možnost registrace. Byl to takový okamžitý nápad, když to ně mně vyskočilo někde na Facebooku. Tou dobou jsem již měla vše na papíře a v hlavě, ale reálně jsme ještě neměli nic připravené. Jsem moc ráda, že se mi povedlo vyhrát druhé místo v regionálním kole a 4. v celostátním hlasovaní. Skutečně to bylo jako rozbuška a ta pozitivní zpětná vazba na můj nápad jak ze strany poroty, tak veřejnosti mi dodala odvahu jít do toho. Pak to již bylo rychlé. Po Rozjezdech jsem se naplno pustila do přípravných prací. Grafický koncept jsem si vytvořila sama. Se specialisty a vývojáři z Invea jsme se pustili do vývoje platformy. Začala řada setkání s prodejci a řešení asi bambiliónu neviditelných drobností.

Linda: To vše jsi řešila sama? Máš dvě malé děti, jak se to, prosím tě, dá všechno zvládnout?

Jana: No je toho moc. To je jasný. Práce mi dává možnost prožívat něco jako flow, zkrátka mne to baví tak, že mi nevadí, že nemám po večerech čas dívat se na seriály. Velkou pomocí je můj muž, který je na invalidním důchodu a má zkrácený pracovní úvazek. Končí v práci kolem 3, takže zvládne většinu vyzvedávání ze školy a školky a zastane dost denní operativy kolem dětí. Bez něj by to nešlo! Našim dětem již je 5 a 7, je to s nimi již pohoda. Já se snažím plně se jim věnovat, když přijdu z práce. Bez mobilu, bez noťasu – hrajeme hry, tvoříme. Kvido rád hraje šachy. Zoe cokoliv s koníky. Oba milují polštářovou válku, na kterou jsem u nás doma specialista já 😊 Vždy před spaním se pořádně zpolštářujeme a i pro mne je to kotva. Taková jistota, že pokud jsme měli polštářovku, tak je na světě zase vše v pořádku. No a usínáme pak společně. Ještě do léta jsme spolu spali všichni v jedné posteli. Máme své večerní rituály – čtení a 3 písničky, které jim zpívám již od narození. Jinými slovy, nejsem s dětmi celý den, ale ten čas, co spolu máme prožíváme plně. No, a když usnou, vstávám a většinou ještě do půlnoci něco „ťukám“. Uznávám, že teď je to pro naši rodinu náročnější období, a již vůbec mi nezbývá čas na sebe, ale mám v plánu to napravit od nového roku.

Linda: Jsi úžasná! Je toho opravdu moc, ale je vidět, že to máte „správně“ nastavené. Nyní jsi na projekt sama nebo ti někdo pomáhá?

Jana: Pomáhá mi spousta lidí a jsem jim za to vděčná. Jednak naši vývojáři a specialisti v rámci firmy, máme adminky, které řeší, aby vše ohledně objednávek běželo, jak má. Můj muž mi občas pomůže s nějakou grafikou. Pomáhají nám přátelé i zákaznicí, kteří dávají zpětnou vazbu, nebo tipy na značky, které by u nás chtěli mít. I vy naší spolupráci pomáháte. Já beru jako ohromnou pomoc i to, když někdo sdílí naši myšlenku lokálního nakupování dál mezi své přátele.

Linda: Je před tebou ale ještě hodně práce, protože i když lokální oblečení a hračky jsou nádherné, tak lidé stále mají pocit, že je to příliš drahé a sáhnou spíše po levnější, byť méně kvalitní variantě. Jak to vnímáš ty?

Jana: Ano, a rozumím tomu. Rozpočty jsou omezené, zejména u rodin s malými dětmi, kde najednou chybí jeden příjem. Na druhou stranu, poctivě vyrobené produkty vydrží déle a nevedou k nadspotřebě. Je to o úhlu pohledu. Koupím dítěti plastové kostky, nebo sáhnu pro dřevěných, které nejsou tak jednoznačně určené jen pro miminka a bude je dítě využívat řadu dalších let a zapojí je do aktuálních her, které v dané období věku prožívá? Ten cenový rozdíl často není až tak velký, když srovnáme malého prodejce se zavedenou komerční značkou. A benefity, které lokální nákup přináší jsou nesrovnatelné. Za malými značkami stojí konkrétní lidé, svojí koupí neplatíte nadnárodní marketingový budget, ale platíte za ruční práci, pečlivý přístup, nápad a kvalitní materiály. Malí prodejci dávají do sázky své jméno, proto si nedovolí využívat nekvalitní materiály nebo šidit proces výroby, aby ušetřili. Ví, že by se jim to dříve nebo později vrátilo. Ano, čeká nás spousta práce dostat tuhle myšlenku mezi lidi, ale zároveň cítím, že společnost se začíná trochu měnit. Minimálně v jídle je již vidět, že nám není jedno, co konzumuje, že se zajímáme o původ nebo šetrnost produkce. Věřím, že je to jen začátek a za pár let nám nebude jedno, za jakých podmínek bylo vyrobeno oblečení, které nosíme nebo hračky, kterými obklopujeme naše děti.

Linda: A tady se dostáváme k jádru věci - jaké výhody nabízí nákup na Mamarketu?

Jana: Jak jsem zmiňovala výše – Mamarket sdružuje značky, které vyrábí produkty pro děti. Zákazník online nakoupí vše na jednom místě z pohodlí domova a nemusí čekat na off-line market nebo zdlouhavě hledat na internetu. Značky, které máme na Mamarketu prochází sítem. Naším cílem je nabízet kvalitní produkty. Další výhodou je možnost dopravy zdarma, díky spolupráci se Zásilkovnou. A ta je již teď na každém rohu.

Výhody ale nejsou jen na straně zákazníků. Myslíme i na naše prodejce. Je to stejné jako v té pohádce. Když se spojí více špejlí dohromady, bude těžší je zlomit. Stejně se díváme i na naše značky. Když jim poskytneme prostředí, aby mohly spojit své síly, budou z toho čerpat výhody. Například dosáhnou na lepší ceny materiálu apod. Pro prodejce také plánujeme spoustu zajímavých vzdělávacích akcí a možnost jejich značku zastoupit na trzích. No zkrátka plánů jak rozvíjet lokální trh máme mnoho.

Linda: Máš pro naše maminky konkrétní tipy na vánoční dárky?

Jana: To záleží na věku dítka. Mohu prozradit, co budeme pořizovat my (snad si to náš Kvido nikde nepřečte :-D). Jako hit letošních Vánoc vidím novinku Flustrubku, kterou dostanou všichni synovci. Už se těším na ty jejich boje! Určitě nevynecháme knížku Pán Bartoš, Listonoš a moc se těším na krásný pracovní sešit Můj dům. Pro Zoe, jakožto budoucí školačku, vybírám školní batoh, pro malého synovce pak merino bodýčko a super vychytávku na domácí příkrmy.  A samozřejmě nesmí pod stromečkem chybět LEGO. 

Linda: To budou děti určitě nadšené! Díky za rozhovor a za tu příležitost být u toho s vámi.

 

Líbí se vám Mamarket.cz? Vouchery k nákupu právě zde můžete vyhrát v naší vánoční soutěži. 

Máte nápad na téma, o kterém bychom měli napsat? Pošlete nám ho.

Sdílejte:   | 
1

Diskuze k této stránce (12 příspěvků)

Pro přidání příspěvku je nutné se přihlásit nebo zaregistrovat.

Žofinka

Žofinka, 6. 3. 2019, 15.55

Obdivuji že se do toho někdo dá to nadšení a zarputilost a hlavně vydrž

Mygara

Mygara, 4. 3. 2019, 13.54

Vždy obdivuji tu odvahu a tu zarputilost kterou se dokáže někteří lidé pustit do nového projektu

jitka46

jitka46, 18. 1. 2019, 22.30

Příjemný rozhovor, doufám, že se paní bude nadále dařit.

Fuga

Fuga, 18. 1. 2019, 19.58

flustrubka mě zaujala, alespoň dle názvu

Tenderka, 2. 1. 2019, 16.19

nech sa dari

Ketris

Ketris, 1. 1. 2019, 10.37

Super!

Gustawka, 27. 12. 2018, 17.41

krásný rozhovor

WeruskaSK

WeruskaSK, 23. 12. 2018, 21.04

drzim palce v tom co robite, davate do toho srdce

vendy.z, 19. 12. 2018, 6.32

Neznala jsem, inspiruji se

L.janicka.l, 14. 12. 2018, 21.28

Priznam se, ze ani ja je neznam, supr rozhovor

© 2013 - 2019 ProMaminky.cz | design and code by Werner Dweight Solutions

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. v pořádku více informací